Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   vraag aan tegenstanders Europese grondwet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=73040)

lomeanor 24 december 2006 19:32

vraag aan tegenstanders Europese grondwet

Zoals de titel zegt, een vraagje aan de tegenstanders van de Europese grondwet.

Zijn jullie tegen een Europese grondwet op zich, of zijn jullie enkel tegen de Europese grondwet die nu werd voorgesteld?

Persoonlijk vind ik dat Europa de toekomst is, en dat we ons niet moeten laten leiden door angst. Een grondwet (ik laat me nu niet uit over of het huidige voorstel nu goed of slecht is) is heel belangrijk om de eendracht in Europa te vergroten. Zo zou Europa volgens mij dringend nood hebben aan een eenheidsleger en een gezamelijk buitenlands beleid.

Ook als flamingant vind ik dat positief. België hoort zowel langs onder als langs boven uitgekleed te worden. Een deel van de "federale" bevoegdheden naar Vlaanderen, een deel naar Europa (zoals bijvoorbeeld defensie).

Sjaax 25 december 2006 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2272940)

Zijn jullie tegen een Europese grondwet op zich, of zijn jullie enkel tegen de Europese grondwet die nu werd voorgesteld?

Persoonlijk vind ik dat Europa de toekomst is, en dat we ons niet moeten laten leiden door angst. Een grondwet (ik laat me nu niet uit over of het huidige voorstel nu goed of slecht is) is heel belangrijk om de eendracht in Europa te vergroten. Zo zou Europa volgens mij dringend nood hebben aan een eenheidsleger en een gezamelijk buitenlands beleid.

Ook als flamingant vind ik dat positief. België hoort zowel langs onder als langs boven uitgekleed te worden. Een deel van de "federale" bevoegdheden naar Vlaanderen, een deel naar Europa (zoals bijvoorbeeld defensie).

Je hebt het gelukkig begrepen. Ik ben geen tegenstander van een Europese grondwet, alleen van de huidige ontwerpgrondwet. De huidige ontwerpgrondwet is hartstikke fransoos centralistisch opgezet (voorzitter Giscard d’Estaing). Eerder heb ik mijn gedacht al opgeschreven:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2223770)
Een reglementering voor de gehele EU betekent in feite een eenheidsstaat. Volgens mij werkt dat niet. Vooral wanneer er in een land meerdere afgescheiden cultuurgebieden bestaan dan kiest de bevolking voor een federatie. Zie het kleine België. Op een wereldbol moet je het met een vergrootglas zoeken en toch werd het na 150 jaar gefederaliseerd. Ook in Frankrijk, een centralistische staat par excellence bestaat er behoorlijk onvrede op bijvoorbeeld Corsica en in mindere mate in andere gebieden.
Van de opties, een eenheidsstaat, een federatie, een confederatie, of aparte landjes lijkt de federatie de beste optie. Dan moet dus worden nagedacht over de bevoegdheden. Welke bevoegdheden op nationaal Belgisch niveau zouden eigenlijk beter op federaal niveau kunnen worden genomen en welke bevoegdheden op federaal niveau zouden eigenlijk op nationaal niveau moeten worden genomen. Deze gedachtegang moet dan worden getransponeerd op Europees niveau.

lombas 25 december 2006 16:39

Ik ben tegen de grondwet omdat ik tegen de Unie ben. Lijkt me logisch.

lomeanor 25 december 2006 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2274439)
Je hebt het gelukkig begrepen. Ik ben geen tegenstander van een Europese grondwet, alleen van de huidige ontwerpgrondwet. De huidige ontwerpgrondwet is hartstikke fransoos centralistisch opgezet (voorzitter Giscard d’Estaing). Eerder heb ik mijn gedacht al opgeschreven:

Dat lijkt me een gezonde gedachte.

Sjaax 25 december 2006 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2274456)

Ik ben tegen omdat ik tegen ben. Dat is inderdaad logisch. Ben je soms lid van de tegenpartij?

lomeanor 25 december 2006 18:05

Waarom ben je eigenlijk tegen de Unie, Lombas?

Eén grote vrije markt moet je toch aanstaan?

Pelgrim 25 december 2006 18:09

Ik ben tegen deze EU grondwet, maar ook tegen 'een' EU grondwet. Een grondwet hoort bij een staat. Voor de superstaat Euroreich bedank ik, omdat ik als Vlaams nationalist Vlaanderen onafhankelijk wil, niet als provincietje.

En dat Europa Belgique uitkleedt maakt me eigenlijk bang voor de toekomst van Vlaanderen. Zeventig procent van de wetgeving gebeurt namelijk reeds op EU niveau, dat wil zeggen dat Vlaanderen quasi niks te zeggen heeft.

Jaani_Dushman 26 december 2006 12:53

Citaat:

Help! Ik ben het terug eens met onze libertariër!!
:lol:

---

Ik ben voorstander van een los confederaal samenwerkingsverband van Europese volkeren. Een dergelijke organisatie kan dus evengoed geregeld worden via verdragen. Enkel federaties en unitaire staten hebben grondwetten nodig.

De inhoud van de grondwet, de zwaarlijvigheid ervan, de manier waarop men het heeft proberen doorvoeren, enz... zijn naturrlijk nog eens extra redenen om de Europese Grondwet te verwerpen.

john bell hood 26 december 2006 14:15

Tegen op zich als belichaming van het supranationale europa.

kelt 26 december 2006 18:42

The "Confederate States of Europe" lijkt me een veel gezonder denkwijze dan die,reeds half mislukte,poging te verenigen wat niet verenigbaar is,en erbij te nemen wat er niet bij hoort.....

Het "erbij hangen" van Denemarken en Groot Brittanie toont eigenlijk al aan dat zoiets doenbaar is....

Er is blijkbaar al een soort "kader" waardoor dit mogelijk is...maar er is ook de illusie in bepaalde Europese milieus dat "de integratie" die verschillen uiteindelijk zal afvlakken....me think not :?

(ik kan me ECHT NIET voorstellen dat Italianen en Polen,bijvoorbeeld,"gelijk geharmoniseerd Europees gedrag" gaan vertonen.....en WILLEN we dat eigenlijk wel??? )

Wie al te lang "aan den EU" of in de "hogere politiek" gewerkt heeft,en vrijwel konstant leeft in vergaderruimtes en hotels,....die200% bezig is met zijn departement en administratie...die een inkomen heeft dat hem of haar afscheidt van de rest van de bevolking....die leeft buiten de werkelijkheid van 99,9% van de bevolking van de EU ....

Het zijn die frivole fratsenmakers die ons momenteel opschepen met Roemenie en Bulgarije....en die dachten dat voor zoiets verscheiden als Europa een grondwetje wel op zijn plaats was....

komaan zeg....

liberalist_NL 1 januari 2007 05:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2272940)

Juist als tegenstander van angstgemotiveerde politiek en Europese vernieuwing zou u toch tegen een onafhankelijk Vlaanderen moeten zijn, en voor een verbetering van het huidige België? Wat is het dan dat u beweegt, te streven naar een onafhankelijk Vlaanderen?

Pluche 1 januari 2007 09:23

Citaat:

Inderdaad zeer logisch Lombas, in plaats van een ruimer Europa, moet er een Europa der volkeren komen, dus die grondwet mag vertikaal geklasseerd worden, zeker als het zonder referendum gebeurd.

Pluche 1 januari 2007 09:26

[quote=Jaani_Dushman;2276142]Help! Ik ben het terug eens met onze libertariër!!
:lol:

quote]

Ik heb er geen probleem mee als ik als linkse nationalist een libertarier als Lombas gelijk moet geven, als hij gelijk heeft heeft hij gelijk.:lol: ;-)

AyneRand 1 januari 2007 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pluche (Bericht 2291903)
Inderdaad zeer logisch Lombas, in plaats van een ruimer Europa, moet er een Europa der volkeren komen, dus die grondwet mag vertikaal geklasseerd worden, zeker als het zonder referendum gebeurd.

Goed zo, dan kunnen de rijken uit Europa zich als één volk profileren ...

Pelgrim 1 januari 2007 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 2291916)
Goed zo, dan kunnen de rijken uit Europa zich als één volk profileren ...

Graag. Laat ze ook allemaal samenkomen voor een grote defilé aan het paleis in Laeken, liefst lang op voorhand aangekondigd. 8-)

AyneRand 1 januari 2007 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2292568)
Graag. Laat ze ook allemaal samenkomen voor een grote defilé aan het paleis in Laeken, liefst lang op voorhand aangekondigd. 8-)

We doen dat liever discreet in de pluches zetels van een bank in Luxemburg of in Zwitserland waar we beschermd worden door de wetten van die landen. We zijn de lagere klasse niet hoor.

lombas 2 januari 2007 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2274592)
Waarom ben je eigenlijk tegen de Unie, Lombas?

Eén grote vrije markt moet je toch aanstaan?

Daar zorgt de EU allerminst voor. Ik ging sigaretten kopen op de luchthaven van Valencia. Voor EU-onderdanen was een sloef zes euro duurder. We betalen ons blauw aan landbouwsubsidies aan de ene kant, en aan de andere kant aan hulp voor arme boeren in Zuid-Amerika.

Er bestaat in de wereld geen protectionistischer blok dan de Unie.

Jaani_Dushman 2 januari 2007 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2293528)
Er bestaat in de wereld geen protectionistischer blok dan de Unie.

Mag misschien wel zijn, maar het beste is toch nog niet goed genoeg voor mij! ;-)

lombas 2 januari 2007 14:38

En om Jaani's wangen volledig vol te laten blozen: misschien nog dringender dan het afschaffen van het landbouwbeleid is het stopzetten van de steun aan de grote bedrijven en het afschaffen van de maatregelen die grote bedrijven bevoordelen (inherent verbonden aan het neerslaan van tarieven en quota).

Wat me vooral afschrikt aan de EU-gedachte, is dat een inwoner van Boekarest gaat bepalen wat er bijvoorbeeld met het Rivierenhof moet gebeuren.

Ik vind zelfs dat een Gentenaar daar niets in te zeggen heeft.

Jaani_Dushman 2 januari 2007 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2293928)
En om Jaani's wangen volledig vol te laten blozen: misschien nog dringender dan het afschaffen van het landbouwbeleid is het stopzetten van de steun aan de grote bedrijven en het afschaffen van de maatregelen die grote bedrijven bevoordelen (inherent verbonden aan het neerslaan van tarieven en quota).

Wat me vooral afschrikt aan de EU-gedachte, is dat een inwoner van Boekarest gaat bepalen wat er bijvoorbeeld met het Rivierenhof moet gebeuren.

Zeg! Stop daar eens mee!!
Straks gaan we nog samen een partij moeten opstarten! ;-)

Libertarisch-Protectionistische Beweging, of iets in die aard...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be