Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Zweeppartij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=7318)

thommy 4 december 2003 00:21

Kan er mij iemand kort uitleggen wat een 'zweeppartij' precies is? Ik hoor namelijk vaak dat het Vlaams Blok een 'zweeppartij' genoemd wordt en dat de Blokkers zich graag bij die beschrijving neerleggen...

Fribre 4 december 2003 00:41

Een partij die zonder deel te nemen aan een regering toch enkele punten op de politieke agenda kan plaatsen.

dejohan 4 december 2003 00:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thommy
Kan er mij iemand kort uitleggen wat een 'zweeppartij' precies is? Ik hoor namelijk vaak dat het Vlaams Blok een 'zweeppartij' genoemd wordt en dat de Blokkers zich graag bij die beschrijving neerleggen...

Een zweeppartij is een kleine partij die door haar succes de grote partijen "opzweept" om de standpunten van die kleine partij over te nemen. Dacht ik.

Aangebrande Phönix 4 december 2003 00:44

Phöniciaanse definitie:

Oppositiepartij die zich meestal toespitst op 1 of slechts enkele thema's (waar het beleid vaak tekortschiet).

ancapa 4 december 2003 07:47

het is politieke partij die in de oppositie zit en de regeringspartijen bepaalde items op de agenda laten plaatsen, door druk uit te oefenen via de burger of publieke opinie

Het Vlaams Blok is daarvan een goed voorbeeld.

S. 4 december 2003 08:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Een partij die zonder deel te nemen aan een regering toch enkele punten op de politieke agenda kan plaatsen.

Niet alleen op de agenda plaatsen, maar ook bepaalde punten realiseren. Het concept achter een zweeppartij is dat de minder extreme regeringspartij vreest dat de zweeppartij met haar stemmetjes gaat lopen. Voorbeelden zijn het Blok, en Agalev en de Volkunie vroeger.

Brugge Veilig en Leefbaar 4 december 2003 09:30

In elk geval geen partij die dagelijks met diverse persmededelingen aan het janken slaat over het zogenaamde "cordon sanitair", en niet mogen deelnemen aan het beleid. Een situatie (slachtofferrol) die ze zelf hebben gecreëerd, en jarenlang hebben gekoesterd en uitgebuit. Waarvan ze nu vinden ze dat het tijd is om te "oogsten"... :lol: :lol: :lol:

Tegendradigaard 4 december 2003 12:45

Een zweeppartij dat is zo iets als SM in de politiek.

Antoon 4 december 2003 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Een zweeppartij dat is zo iets als SM in de politiek.

:lol: :lol: :lol:

Tegendradigaard 4 december 2003 13:18

Iedereen in de politiek is trouwens een SM'er.

Vernederingen, onder dwang inslikken van sp.. euh standpunten, onderdanigheid tov van de meesters, macho gedrag, kruiperigheid, enz, enz,....

hit me hit me... klap

Brugge Veilig en Leefbaar 4 december 2003 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Iedereen in de politiek is trouwens een SM'er.

Vernederingen, onder dwang inslikken van sp.. euh standpunten, onderdanigheid tov van de meesters, macho gedrag, kruiperigheid, enz, enz,....

hit me hit me... klap

Zeer terechte opmerking... :lol: :lol: :lol:

Tegendradigaard 4 december 2003 13:38

zoals altijd zeg ik in alle bescheidenheid.

Dies 4 december 2003 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Een zweeppartij is een kleine partij die door haar succes de grote partijen "opzweept" om de standpunten van die kleine partij over te nemen. Dacht ik.

Min of meer; een zogenaamde zweeppartij is inderdaad vaak een kleinere partij, maar het belangrijkste kenmerk is dat het om een partij gaat die niet naar macht streeft. Absoluut niet op toepassing voor het Vlaams Blok dus in mijn ogen (toch zeker niet met betrekking tot de Vlaamse verkiezingen)

Peace 4 december 2003 19:41

Het is het Vlaams Blok dat ondanks dat er een cordon sanitair bestaat toch de politieke en maatschappelijke richting in Vlaanderen steurt.

ancapa 4 december 2003 21:31

laat ze nog maar een paar tikken uitdelen ! ze kennen het klappen van de zweep... in voorbereiding van 13 juni 2004 :lol: :lol: :lol:

Tegendradigaard 5 december 2003 16:24

ik herken humor als ik het zie staan Ancapa. Das goed gevonden vind ik.

herr fritz 5 december 2003 20:43

Tussen al die mosselpartijen is het niet moeilijk meer om gestigmatiseerd te worden als zweeppartij.
De waarheid spreken, stellen die mossels danook gelijk met "opzwepen".

ancapa 5 december 2003 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
In elk geval geen partij die dagelijks met diverse persmededelingen aan het janken slaat over het zogenaamde "cordon sanitair", en niet mogen deelnemen aan het beleid. Een situatie (slachtofferrol) die ze zelf hebben gecreëerd, en jarenlang hebben gekoesterd en uitgebuit. Waarvan ze nu vinden ze dat het tijd is om te "oogsten"... :lol: :lol: :lol:

op 13 juni 2004 :lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be