![]() |
de vir neerlandicus - het ideale mensentype
Is het mogelijk enkele grote lijnen te schetsen van de Nederlandse man van de toekomst die nodig is voor het Europa van morgen ? Gewis ! Louis Gueuning beschrijft de kenmerken waaraan dit mensentype moet voldoen :
- Om te beginnen, in de huidige Babelse verwarring, de helleno-romeinse werkelijkheidszin, die nodig is om de echte waarden te onderkennen, die dienen gevrijwaard van ondergang. - Het ruime inzicht, de universele geest, de zin voor de algemeenheid (katholiciteit) die wij erfden van Griekenland en het christendom. - De vrije, liberarle geest van een Erasmus. Van U, Joris van Severen hoorden wij zekere dag : "Het is toch zo aangenaam op goede voet te staan met zijn vijanden". - De Romeinse eerbied voor de traditie en de Vaders : niets écht nieuws komt tot stand als het niet gegrondvest wordt op een traditie. - De zin voor het volmaakte, het evenwichtige, zoals de Helleense "kalos kagathos". - De soevereine zelfbeheersing van de stoïcijnse wijze. - De standvastigheid en trouwe van de Romeinse "vir gravis", de onwrikbaarheid waar het gaat om beginselen of een gedragslijn. - De onkreukbaarheid en trouwhartigheid van de christen ridder. - Het stralende geloof in mens en leven, als een Teilhard de Chardin. - Het geheel omkleed met de zowel gereserveerde als ongedwongen elegantie van de "gentleman". - "Maar wat betekent dit alles, aldus Sint Paulus, als ik de liefde zou missen ?" De liefde die bij zichzelf begint, ik bedoel : de eerbied voor het Godsdeel in ons - de roeping - en bijgevolg, de grenzeloze eerbied voor het Godsdeel in anderen, te beginnen bij de allernaaste : maagschap en vaderland. Herkent u zichzelf daarin ? En in welke mate acht u dit idealisme te bestreven ? |
Hier is 'm dan, de vir neerlandicus! Exclusief!!!
![]() |
Citaat:
maar wel TAAI he Ke'nan? ;-) Ik had eerst gedacht aan een Uruk-Hai,maar Smeagol was toch VEEL slimmer....8-) |
Citaat:
|
ge moet de lat niet zo hoog leggen voor uzelf, pajot.
ge zijt goed zoals ge zijt. ;-) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be