Dimitri |
29 december 2006 13:52 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
(Bericht 2284847)
Het gaat toch over het traject Luik-Maastricht?
|
Op dat traject, en op het traject Maastricht-Luik-Brussel Zuid (nieuwe hogesnelheidsverbinding die aansluiting geeft op de HSL), rijden alleen treinen van de NMBS. Het is dus ook de NMBS die de machinisten levert. Ze rijden echter onder de verantwoordelijkheid van de NS, die voor het Nederlandse deel van het traject (Maastricht-Eijsden grens) de rechten heeft. De Inspectie Verkeer en Waterstaat kan daarom alleen de NS de boete opleggen, maar die heeft al aangegeven alle boetes te zullen doorsturen naar de NMBS. De NS schijnt nl. al anderhalf jaar lang de Belgische spoorwegen te wijzen op hun verantwoordelijkheid om machinisten in te zetten die Nederlands spreken.
De oplossing van de NMBS was tot nu toe een typisch Belgische: er bleven Franstalige machinisten rijden, maar deze hebben een cursus Nederlandse spoortermen gekregen. Hier neemt de Nederlandse inspectie uiteraard geen genoegen mee: bij calamiteiten moet je de situatie in fatsoenlijk Nederlands kunnen uitleggen, anders krijg je berichten als "sein rood, mais je n'ai pas vu" of "il est arrivé een ongeluk, parce qu'il y avait une voiture dans het spoor". En belangrijker nog: als er berichten van de verkeersleiding aan de machinist gegeven worden, moet er 100% zekerheid zijn dat deze ze volledig begrijpt.
Men zal nu dus tweetalige machinisten moeten gaan inzetten, anders komen er boetes. En terecht: veiligheid voor alles.
|