Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Enkele vraagjes voor de belgicisten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=73661)

Ive De Beckker 30 december 2006 23:13

Verwijder maar moderator

Omdat de poging weer wordt verpest mag het van mij dicht.

nubian 30 december 2006 23:22

Waarom moet België uiteenvallen, heb ik nooit niet gesnapt
Is éénheid niet beter dan verdeeldheid?

Keats 30 december 2006 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fifke (Bericht 2289990)
Ik heb het al eens geprobeerd, het liep toen niet goed.
IK WIL VRAGEN DAT ENKEL DE BELGICISTEN ANTWOORDEN.
Anders wordt het weer zo'n zever zoals de vorige poging
en staat er uiteindelijk niets in.

Waarom moet Belgie samen blijven?

Hoe zij België zien bestaan zonder dat Vlaanderen zijn
groei geremd wordt door Wallonië.

Hoe zij de federale regering zien. 50% Vlaming, 50% Waal
of volgens de bevolkingsverdeling?

Ga een keertje naar buiten ofzo :)

Ive De Beckker 30 december 2006 23:25

Mensen toch,

ik stel een vraagje uit interesse en heb uitdrukkelijk erbij
gevraagd om niet te gaan zeveren.
Respecteer een ander nu eens.

nubian 30 december 2006 23:27

Fifke, Leg eens uit waarom ik zou zeveren8O

Ive De Beckker 30 december 2006 23:30

Moderators, sluit dit maar want deze poging wordt weer door enkele verkl**t

Savatage 31 december 2006 00:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nubian (Bericht 2290028)
Waarom moet België uiteenvallen, heb ik nooit niet gesnapt
Is éénheid niet beter dan verdeeldheid?

België is geen eenheid. België is een samenvoegsel van 2 eenheden, meer niet.

Everytime 31 december 2006 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 2290372)
België is geen eenheid. België is een samenvoegsel van 2 eenheden, meer niet.

Net als Zwitserland een samenvoegsel van verschillende eenheden is. Een deel van mijn familie woont in Zwitserland en ik kan u verzekeren dat de verschillende gemeenschappen van Zwitserland meer naast elkaar dan met elkaar leven. Toch vraagt niemand de splitsing van Zwitserland. Het is dus niet erg in België als Vlamingen en Franstaligen in twee totaal andere werelden leven.

Zwartengeel 31 december 2006 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 2291078)
Net als Zwitserland een samenvoegsel van verschillende eenheden is. Een deel van mijn familie woont in Zwitserland en ik kan u verzekeren dat de verschillende gemeenschappen van Zwitserland meer naast elkaar dan met elkaar leven. Toch vraagt niemand de splitsing van Zwitserland. Het is dus niet erg in België als Vlamingen en Franstaligen in twee totaal andere werelden leven.

Je gaat toch geen prima geordende staat als Zwitserland vergelijken met een institutioneel wangedrocht als Belgique?

Everytime 31 december 2006 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2291146)
Je gaat toch geen prima geordende staat als Zwitserland vergelijken met een institutioneel wangedrocht als Belgique?

Welk wangedrocht? Franstaligen en Vlamingen leven naast elkaar? En dan? Ik vind het niet erg dat wij elkaar niet meer kennen en het is zeker geen reden om België te splitsen. België is toch bekend als het land van de surrealisme.

Savatage 31 december 2006 13:53

Citaat:

Vloeien er daar dan ook miljarden van bepaalde staten naar anderen? En belanden al die miljarden daar ook systematisch in een bodemloze put?

Jaani_Dushman 1 januari 2007 19:38

Citaat:

Dan zullen we van België ook maar een confederatie moeten maken.

Zwartengeel 1 januari 2007 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2292497)
Dan zullen we van België ook maar een confederatie moeten maken.

Hmm... la Belgique sera confédérale ou elle ne sera pas, Jaani?

Jaani_Dushman 1 januari 2007 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2292498)

In beide gevallen, winnen we. :-D

Jan Meuleman 1 januari 2007 20:09

Citaat:

Hoe zou men de splitsing kunnen vragen, het is immers een cvondederale staat. Precies wat de Vlamingen vragen.

Knuppel 1 januari 2007 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 2291258)
Vloeien er daar dan ook miljarden van bepaalde staten naar anderen? En belanden al die miljarden daar ook systematisch in een bodemloze put?

Neen. Dat is enkel in Belgique zo.
De totale overdracht van Vlaanderen aan de Franstaligen bedraagt meer dan 12,68 miljard euro per jaar. De Vlamingen verliezen op deze manier 7 % van hun BNP. Dit is een afdracht van meer dan 2 100 euro of 84 714 BEF per Vlaming per jaar, allicht de hoogste afdracht aan een andere gemeenschap, waar ook ter wereld. Het is zeker hoger dan wat de West-Duitsers afdragen aan het voormalige Oost-Duitsland.

amydal 1 januari 2007 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2292573)
Neen. Dat is enkel in Belgique zo.
De totale overdracht van Vlaanderen aan de Franstaligen bedraagt meer dan 12,68 miljard euro per jaar. De Vlamingen verliezen op deze manier 7 % van hun BNP. Dit is een afdracht van meer dan 2 100 euro of 84 714 BEF per Vlaming per jaar, allicht de hoogste afdracht aan een andere gemeenschap, waar ook ter wereld. Het is zeker hoger dan wat de West-Duitsers afdragen aan het voormalige Oost-Duitsland.

1. Let op het getal, "12,68 miljard", dat dankzij het gebruik van een komma als "tot op de tien miljoen nauwkeurig" wil zijn:roll:
2. Zelfs met het grote getal van 13 mj (waar allerhande niet tot de kwestie doende zaken worden bijgeteld) blijkt de bijdrage van het BBP nog mee te vallen. Zie onderstaande afbeelding, met de grootte van de transfers naar andere regio's (bron: stuur PM):

Waar ging dit forum trouwens over? Wat wilde Fifke-(die-eigenlijk-iemand-anders-is-maar-snel-een-tweede-account-heeft-aangemaakt) willen doen?

amydal 1 januari 2007 20:40

(dubbel)

stropkeuh 1 januari 2007 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2292498)

"To be or not to be.. that's the question". :roll:
Zo zou Shakespeare ons land omschrijven ;-)

Ive De Beckker 1 januari 2007 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door amydal (Bericht 2292583)

Waar ging dit forum trouwens over? Wat wilde Fifke-(die-eigenlijk-iemand-anders-is-maar-snel-een-tweede-account-heeft-aangemaakt) willen doen?

Leg eens uit

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be