Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Nederland krijgt een inferieure JSF (https://forum.politics.be/showthread.php?t=7370)

Tjolder 6 december 2003 18:21

Haha die Nederlanders hebben zich weer goed laten kloten door de VS. :lol:

Eerst 800 miljoen $ om mee te mogen doen met de JSF.

Daarna veel minder orders dan verwacht die terugvloeien.

En nu een inferieure JSF. 8O :lol:

------------------------------------------

AMSTERDAM - De Verenigde Staten ontwikkelen een inferieure versie van de Joint Strike Fighter voor de export. Wanneer Nederland overgaat tot de aanschaf van de JSF, dan heeft de versie van de Koninklijke Luchtmacht boven het slagveld minder overlevingskansen dan de Amerikaanse. Dat blijkt uit contractspecificaties van het Amerikaanse ministerie van Defensie, het Pentagon.

Militaire analisten bevestigen dat de export-JSF waarschijnlijk minder waard is dan de Amerikaanse versie.

Het Pentagon gaf JSF-producent Lockheed-Martin vorige maand de opdracht om de JSF-versie voor geïnteresseerde buitenlandse luchtmachten 'zo gelijk mogelijk te maken voorzover de National Disclosure Policy dit toestaat'. Maar dus niet helemaal: deze richtlijn van het Pentagon moet verhinderen dat buitenlandse mogendheden de hand weten te leggen op Amerikaanse militaire geheimen.

Volgens de in de Verenigde Staten werkende Britse luchtvaartanalist Bill Sweetman komt dit erop neer dat 'een Nederlandse JSF sneller opvalt op de vijandelijke radar dan de Amerikaanse JSF'.

Voor het afwaarderen van de niet-Amerikaanse JSF heeft het Pentagon, binnen het zogenoemde 'JSF International Partner Version Delta Systems'-programma, maar liefst meer dan zeshonderd miljoen dollar over. Dat is het geld dat Lockheed-Martin krijgt om het toestel inferieur aan de Amerikaanse versie te maken.

Sweetman zegt dat de Amerikaanse voorzichtigheid vooral de stealth-technologie betreft die vliegtuigen moeilijk waarneembaar maakt voor radar en andere detectie-middelen. ''Sinds het bestaan van die technologie begin jaren tachtig wereldkundig werd gemaakt, heb ik me afgevraagd hoe het Pentagon zou voorkomen dat de werkingsprincipes geheim zouden blijven. De opdracht aan Lockheed-Martin heeft daar direct mee te maken,'' zet de luchtvaartanalist.''

Ook de Britse luchtvaartconsultant Nick Cook stelt dat de export-versie van de JSF 'ongetwijfeld minder stealthy zal zijn dan het Amerikaanse toestel'.

Dat duidelijk werd dat de Amerikaanse en de export-JSF niet hetzelfde zijn, was een kwestie van tijd, zegt Cook. ''Dat Delta-contract heeft dat geformaliseerd. Ze kúnnen ook niet hetzelfde zijn. Stealth-technologie en export zijn volgens de Amerikanen eigenlijk twee zaken die elkaar uitsluiten,'' zegt hij.

Sweetman denkt dat sommige gevoelige technologieën, zoals bepaalde software, radarstraling absorberende verf en lastig te traceren radarsystemen, gewoon niet in de export-JSF zullen worden gemonteerd.

Dat het weglaten van bepaalde systemen zeshonderd miljoen dollar moet kosten, vindt Sweetman niet vreemd. ''Er moet nieuwe computerprogrammatuur worden geschreven, sommige onderdelen zullen een andere plaats krijgen. Het gaat om complexe aanpassingen aan het technische ontwerp.''

Volgens PvdA-kamerlid Frans Timmermans betekent de Amerikaanse gang van zaken 'de totale omkering van het JSF-principe', waarbij buitenlandse partners volledig zouden worden betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe technologie ten behoeve van dit toestel.

De Nederlandse overheid heeft zich voor 800 miljoen dollar ingekocht in de ontwikkelingsfase van het JSF-program. In ruil hiervoor mag de Koninklijke Luchtmacht eisen stellen aan de eindversie van de JSF en zal ook de Nederlandse industrie bij de ontwikkeling en productie worden ingeschakeld.

Timmermans zet daar een vraagteken bij: ''De Amerikaanse opstelling maakt dat alle echt interessante contracten naar Amerikaanse bedrijven gaan.'' Hij heeft intussen kamervragen over deze kwestie gesteld.

Een woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht zegt dat de beoogde JSF 'voldoet aan de eisen die wij daaraan stellen'.

Naast Nederland doet een reeks van landen mee aan het JSF-project, waaronder Groot-Brittannië en Italië

--------------------------------------
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1070697601334.html

Leve onze 'bond'genoot
Eigen vlieger eerst 8)[size=6][/size][size=7][/size]

De Vliegende Hollander 6 december 2003 19:03

Ikzelf ben al een tijd tegen de JSF komst. Het is voor Nederland veel lucratiever om de Russische Sukhoi 35 Fighters aan te schaffen. Als tegenprestatie voor de aankoop van dit type worden ALLE vliegtuigen voor de Europese markt in Nederland gefabriceerd...

Overigens gaat mijn interesse ook uit naar de Saab Grippen 2 en naar de Eurofigher, alhoewel de laatste significant slechter is...

Woutertje 6 december 2003 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Ikzelf ben al een tijd tegen de JSF komst. Het is voor Nederland veel lucratiever om de Russische Sukhoi 35 Fighters aan te schaffen. Als tegenprestatie voor de aankoop van dit type worden ALLE vliegtuigen voor de Europese markt in Nederland gefabriceerd...

Overigens gaat mijn interesse ook uit naar de Saab Grippen 2 en naar de Eurofigher, alhoewel de laatste significant slechter is...

De Eurofighter is véél te duur en evenaart bovendien verre van de eigenschappen van de F-35. Het toestel is bovendien sowieso al zeker van orders van zowel de USAF, de Navy als de Britse marine. De JSF heeft bovendien zowel Stealth(onzichtbaarheid voor radarsystemen)-eigenschappen als de zogenaamde VTOL (Vertical Take Off and landing)vertikaal opstijgen (F-35C). Eind de jaren '70 was er ook véél discussies rond de aanschaf van de F-16 door verschillende Europese landen uiteindelijk is gebleken dat dit toestel 1 van de beste aankopen is geweest die de Belgische en Nederlandse luchtmacht ooit hebben gedaan. De JSF zal waarschijnlijk sowieso zowel door de Noren , de Denen als de Nederlanders worden aangeschaft ter vervanging van hun F-16 toestellen. Ik vind het dan ook maar logisch dat ook België zou kiezen voor de JSF.

zillox 6 december 2003 20:17

België en Nederland zouden samen deze toestellen moeten kopen in Bulk.
Hierdoor zouden kosten voor wisselstukken enzo vermindern. ik ben niet zeker of dit nu al gebeurd. ik hoop eerlijk gezegd van wel, maar ik vrees ervoor.
Het is overduidelijk dat België moest meedoen in het JSF programma. Sabca zou er kunnen geprofiteerd van hebben, net zoals andere bedrijven. Onze F16 verouderen iedere dag, en België moet bijblijven. Koop dan geen 120 vliegtuigen zoals vroeger, maar de helft en investeer daar genoeg geld in. Dan blijven ze up to date.

zillox 6 december 2003 20:18

Wie gaat er nu vliegtuigen kopen waar alles in het Russisch staat?

Citaat:

Zeno! 6 december 2003 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zillox
Hierdoor zouden kosten voor wisselstukken enzo vermindern. ik ben niet zeker of dit nu al gebeurd. ik hoop eerlijk gezegd van wel, maar ik vrees ervoor.
Het is overduidelijk dat België moest meedoen in het JSF programma. Sabca zou er kunnen geprofiteerd van hebben, net zoals andere bedrijven. Onze F16 verouderen iedere dag, en België moet bijblijven. Koop dan geen 120 vliegtuigen zoals vroeger, maar de helft en investeer daar genoeg geld in. Dan blijven ze up to date.

Hoe zit het trouwens met de Belze F16's? Ik heb onlangs gehoord dat er maar liefst 30 toestellen worden verkocht, zodat het Belgisch leger slechts 60 F16's overhoudt. Indrukwekkend legertje hoor! :roll:

Patriot! 6 december 2003 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Citaat:

Hoe zit het trouwens met de Belze F16's? Ik heb onlangs gehoord dat er maar liefst 30 toestellen worden verkocht, zodat het Belgisch leger slechts 60 F16's overhoudt. Indrukwekkend legertje hoor! :roll:

Splitsen die boel! Dan hebben we er nog 15! :roll:

Zeno! 6 december 2003 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Citaat:

Citaat:

Ook nooit goed ik rekenen geweest, zeker? :wink: :P

solidarnosc 7 december 2003 02:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Woutertje
Citaat:

De Eurofighter is véél te duur en evenaart bovendien verre van de eigenschappen van de F-35. Het toestel is bovendien sowieso al zeker van orders van zowel de USAF, de Navy als de Britse marine. De JSF heeft bovendien zowel Stealth(onzichtbaarheid voor radarsystemen)-eigenschappen als de zogenaamde VTOL (Vertical Take Off and landing)vertikaal opstijgen (F-35C). Eind de jaren '70 was er ook véél discussies rond de aanschaf van de F-16 door verschillende Europese landen uiteindelijk is gebleken dat dit toestel 1 van de beste aankopen is geweest die de Belgische en Nederlandse luchtmacht ooit hebben gedaan. De JSF zal waarschijnlijk sowieso zowel door de Noren , de Denen als de Nederlanders worden aangeschaft ter vervanging van hun F-16 toestellen. Ik vind het dan ook maar logisch dat ook België zou kiezen voor de JSF.

Het probleem is dat iedereen spreekt over de uitmuntende eigenschappen van de JSF terwijl niemand precies weet wat die allemaal inhouden. Idem trouwens voor de meeste andere gevechtsvliegtuigen. Waarop baseer je je om te zeggen dat de Eurofighter slecht is? Ik heb gelezen dat de topsnelheid van de JSF amper 1,5 mach is terwijl de Eurofighter en de Rafale tot 2,2 mach kunnen gaan. Meer dan 700 km/h sneller dus dan de JSF. Daarnaast zou de JSF minder bommen kunnen dragen dan de F16.

Nu blijkt dat Nederland en een aantal andere landen een 'stealth' vliegtuig zullen aanschaffen die minder 'stealthier' zal zijn dan de Amerikaanse versie vraag ik me af wat nog overblijft van het belangrijkste argument om die vliegtuigen in de eerste plaats aan te schaffen. We mogen trouwens niet vergeten dat die stealth capaciteiten ten koste gaan van het aantal wapens en brandstof dat men kan meedragen. De JSF zal weliswaar voorzien zijn van externe opganpunten maar die beperken ernstig de stealth-capaciteiten van het vliegtuig.

De JSF is in de eerste plaats een low-budget project is zal zeker niet alle taken van de Amerikaanse luchtmacht, marine en zeemacht vervullen. Even belangrijk als het uiterlijk van het vliegtuig is de elektronica aan boord van het vliegtuig en daarover is nog weinig bekend. Wellicht zal die beperkter zijn dan die van de EF en Rafale om kosten te besparen.

In zekere zin kan je zelfs stellen dat de JSF helemaal geen concurrent is voor de EF en Rafale en dat de meeste geavanceerde taken in de VS door vliegtuigen als de F22 zullen gedaan worden ondersteund door JSF's om de klus af te maken.

PS. Die VTOL is trouwens enkel voorzien voor de Amerikaanse en Britse marine en niet voor de Nederlandse luchtmacht.

Coekie 7 december 2003 19:40

Moge dit duidelijk maken dat onze 'bondegenoten' aan de andere kant van de oceaan liever hebben dat wij aan deze kant van de oceaan niet al te sterk worden. Voor hen betekent het bondgenootschap dat zij de baas mogen spelen en wij de hulpjes zijn. Het verzet tegen een gemeenschappelijk buitenlands en defensiebeleid kadert trouwens in dezelfde denkwijze.

Coekie

De Vliegende Hollander 7 december 2003 20:14

Citaat:

Citaat:

Nu weet ik dat de Russische Fighters een slechte naam hebben, maar dit is grotendeels ten onrechte. De Sukhoi 35 is een fantastisch vliegtuig, al geef ik wel toe dat het niet kan tippen aan de JSF.

Echter, Nederland heeft met het bedrijf Fokker-Stork (en nog een aantal) wel de mogelijkheid om de vliegtuigen eigenhandig te verbeteren...

Overigens ben ik ervoor om gezamelijk met België tot aanschaf over te gaan. We kunnen hierbij een voorbeeld nemen aan de colloberatie tussen de Belgische en Nederlandse Marine...

maddox 7 december 2003 21:46

De JSF met Vtol eigenschappen is dan weer iets te zwaar om als jachtbommenwerper te dienen.
Het Vertikaal land en opstijgsysteem gaat met een berg interne ruimte en gewicht lopen, en die interne ruimte is nodig om de raketten mee te nemen, je bent niet "stealth" met een raket aan je vleugel.

Eigenlijk zeer verstandig om dit er niet bij te willen. De Nederlandse marine heeft geen vliegdekschepen.

De lagere topsnelheid ten opzichte van andere toestellen.Een hoop goeie redenen voor hoor. Wendbaarheid en actieradius

Wat betreft de andere stealth eigenschappen, die komen vooral door de vorm en het rompmateriaal.Als ze die willen aanpassen,dan gaat dat veel geld kosten, dat noch de kopers, noch de verkopers eraan willen geven.
Ofwel is het dan duidelijk moedwil van de VS,en een kaakslag voor de kopers, in dit geval een Europese "bondgenoot",ofwel een domme zet van alle partijen.(de Nederlandse zuinigheid kennende is dat zeker niet vanuit kopersstandpunt-of ze moeten Belgische politici binnegehaald hebben-die hebben nogal makkelijke normen,als er maar steekpenningen aanhangen)

zillox 7 december 2003 23:59

60 is genoeg om het land te verdedigen 8)
Die aankoop van 120 is gebeurd in tijden van de koude oorlog. Toen had men er genoeg nodig om de Sovjets buiten te houden :)
De helft zou nu toch genoeg zijn :)

Citaat:

Citaat:

zillox 8 december 2003 00:05

Als kenner van gevechtsvliegtuigen voor hobby natuurlijk ;) kan ik u meedelen dat de Sukhoi meer wendbaarder is dan F16 en de F16 meer geavanceerder elektronica aan boord heeft. Jij zou in principe die vliegtuigen kunnen aanpassen. Ze zijn goedkoper als de F16 en aanpassen van taal op de instrumenten zal niet zo duur zijn. Je moet kijken in Nato verband. Wie gaat als enigste Sukhoi's aankopen. Iedereen vliegt met F16 of Mirage's of die Saab's. De Sukhoi zou een vreemde eend in de bijt zijn.

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Nu weet ik dat de Russische Fighters een slechte naam hebben, maar dit is grotendeels ten onrechte. De Sukhoi 35 is een fantastisch vliegtuig, al geef ik wel toe dat het niet kan tippen aan de JSF.

Echter, Nederland heeft met het bedrijf Fokker-Stork (en nog een aantal) wel de mogelijkheid om de vliegtuigen eigenhandig te verbeteren...

Overigens ben ik ervoor om gezamelijk met België tot aanschaf over te gaan. We kunnen hierbij een voorbeeld nemen aan de colloberatie tussen de Belgische en Nederlandse Marine...

Luddo 8 december 2003 00:22

Voor België is een gesophistikeerd vliegtuig geen probleem. Zij hebben een prinselijk jachtpiloot die de vijand wel een lesje zal leren!

De Vliegende Hollander 8 december 2003 02:12

Citaat:

Als kenner van gevechtsvliegtuigen voor hobby natuurlijk ;) kan ik u meedelen dat de Sukhoi meer wendbaarder is dan F16 en de F16 meer geavanceerder elektronica aan boord heeft. Jij zou in principe die vliegtuigen kunnen aanpassen. Ze zijn goedkoper als de F16 en aanpassen van taal op de instrumenten zal niet zo duur zijn. Je moet kijken in Nato verband. Wie gaat als enigste Sukhoi's aankopen. Iedereen vliegt met F16 of Mirage's of die Saab's. De Sukhoi zou een vreemde eend in de bijt zijn.

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Ahh mooi om te zien dat er meer vliegtuigliefhebbers hier zijn :D :D :D ...

Wat je zegt klopt helemaal en met de kennis die we in eigen huis hebben is de Sukhoi 35 zeer snel aan te passen tegen niet al te hoge kosten.

Het probleem blijft wel dat de keus voor een Russisch vliegtuig politieke gevolgen kan hebben, echter met het toetreden van Oostbloklanden tot de NAVO zal er hoe dan ook Sovjet/Russisch wapentuig toegevoegd worden aan 'ons' arsenaal...

Ikzelf ben trouwens een voorstander voor een 'brede' luchtmacht. Waarom al je hoop en vertrouwen in één vliegtuig??? Het kan economisch lucratiever zijn om van-de-plank te kopen en breder arsenaal te realiseren.

Mijn keuze zou dan uitgaan naar de Sukhoi 35, Saab Grippen en de JSF. De reden dat ik niet kies voor de Eurofighter is dat ik de prijs/kwaliteitverhouding slecht vind, hetzelfde geldt voor de Franse vliegtuigen (alhoewel deze soms zeer gunstige eigenschappen hebben)

Zeno! 8 december 2003 10:28

Citaat:

60 is genoeg om het land te verdedigen 8)
Die aankoop van 120 is gebeurd in tijden van de koude oorlog. Toen had men er genoeg nodig om de Sovjets buiten te houden :)
De helft zou nu toch genoeg zijn :)

Denk je? Zou wel eens willen weten hoe snel die 60 F16's "op" zijn bij een effectieve oorlog...

Maar ja, zo lang er nog maar 2 over zijn om de koning en zijn gevolg te escorteren naar een veilige plaats: link :roll:

zillox 8 december 2003 10:43

*zucht*

We hebben het hier over vliegtuigen en hij begint over het koningshuis. Hoe zielig kan je zijn :)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Voor België is een gesophistikeerd vliegtuig geen probleem. Zij hebben een prinselijk jachtpiloot die de vijand wel een lesje zal leren!

Antoon 8 december 2003 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Citaat:

Citaat:

Geen slecht idee. Zeker als je ziet hoeveel die toestellen kosten en wat wij er (niet) mee doen. :wink:

Calle 8 december 2003 13:54

De Sukhoi 35 is toch de export-versie van de Sukhoi 27 niet ? Maar dan wel met Vector-trust right ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be