Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche
(Bericht 2293408)
<p>Justitie kan strenger én efficiënter. Dat zegt federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (sp.a) zaterdag in een gesprek in De Morgen.
Landuyt bereidt een boekje voor over justitie, zijn "echte passie". De publicatie is te verwachten voor maart, net voor de verkiezingscampagne. Landuyt ontkent dat het boekje een open sollicitatiebrief is om de volgende minister van Justitie te worden. Om de overbevolking van de gevangenissen tegen te gaan pleit hij voor de afschaffing van de wet-Lejeune. "Gevangenissen dienen om mensen op te sluiten die een gevaar vormen voor de maatschappij. Een oplichter tref je veel meer door hem zijn villa af te nemen", aldus de bewindsman. "Een straf moet een straf zijn. Nu zitten we in een opbodsituatie: een rechter geeft twintig jaar om zeker te zijn dat iemand acht jaar in de gevangenis zit. En wie zich goed gedraagt komt vroeger vrij. Keer de wet gewoon om: wie zich misdraagt, zal langer moeten blijven zitten." </p>
|
Afschaffing wet Lejeune! JA/NEEN
Crimineel met verlof vermoordt echtgenote
Twee kinderen van vier en twaalf zagen alles gebeuren
Oostende - Michel Annot, een 36-jarige zware crimineel, heeft zijn echtgenote Sharon Chaffart met een mes om het leven gebracht. De man was op het ogenblik van de feiten met penitentiair verlof. Hij heeft na de moord zichzelf aangegeven.
In de nacht van vrijdag op zaterdag stapte Michel Annot het politiekantoor binnen en verklaarde dat hij zijn echtgenote, de 31-jarige Sharon Chaffart, had vermoord. De agenten vonden even later in de sociale woning in de Stormvogelstraat 19 het stoffelijk overschot van de vrouw. Haar keel was doorgesneden en haar twee kinderen van vier en twaalf jaar zaten ongedeerd naast het lichaam van hun moeder. Zij waren tijdens de gruwelijke gebeurtenissen in de woning aanwezig.
Over de motieven van de dader tast het gerecht voorlopig nog in het duister. De man wordt nog steeds ondervraagd. Annot is hoegenaamd geen onbekende voor het gerecht. Hij werd al in 1994 veroordeeld tot een celstraf van vijf jaar voor diefstallen waarbij opvallend veel geweld aan de dag werd gelegd. In 1998 - hij was toen even vrij onder voorwaarden - was hij met een bende opnieuw verantwoordelijk voor een hele reeks overvallen aan de kust en in Brugge.
Getrouwd in gevangenis
De gevaarlijke criminelen konden echter gevat worden en in 2000 veroordeelde de rechtbank Annot als kopstuk van ,,de bende van de kuststreek'' tot een effectieve celstraf van tien jaar. Sharon Schaffart leerde Michel Annot in 1998 kennen. Zij had toen al een dochtertje uit een vorige relatie. Zij woonden al samen toen Annot in mei '99 werd ingerekend.
Het koppel trouwde op 9 november 1999 in de gevangenis van Brugge. ,,Michel is voor mij de man van wie ik altijd heb gedroomd'', verklaarde zij toen. Ook in de gevangenis kon Annot zijn gewelddadig temperament niet bedwingen. In november 2002 molesteerde hij nog een bewaker met een braadpan.
,,Mijn Michel is een zachte en gevoelige jongen die nog maar één doel in het leven heeft: samen met mij en mijn dochtertje gelukkig worden'', zei Sharon ooit in een interview. Vrijdagavond kwam aan dat alles brutaal een einde.