Doki |
5 januari 2007 15:58 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer
(Bericht 2304193)
Het Amerikaanse ministerie van justitie heeft een site opgestart waar je kan kontroleren of iemand reeds veroordeeld geweest is voor pedofilie .
Als je meent dat iemand pedofiel is tik je zijn naam of zelfs bijnaam in , vermeld je de staat en onmiddellijk verschijnen de resultaten .
Ik vind dat een goed idee , immers bijna alle peo's hervallen .
Dat soort dient nauwlettend in het oog te worden gehouden .
Let op mijn woorden , nu gaan de linksen hier bij bosjes komen posten dat ook pedofielen een tweede kans verdienen ;-)
Als een kat bij de melk :-D
|
Dat het Amerikaanse ministerie van justitie zo'n site heeft opgezet is niet meer of niet minder dan een schandaal, maar ze kijken daar dan ook niet op een schandaaltje meer of minder.
Waarom is deze site schandalig? Niet omdat hij mensen informeert over eventuele gevaarlijke elementen in hun buurt. Dat is op zich een goed idee.
Wel omdat justitie hiermee eigenlijk zegt "Wij als overheid slagen er niet in om criminele pedofielen op zo'n manier te straffen dat ze geen gevaar meer vormen voor de samenleving. We zoeken ook niet langer naar een passende oplossing, en geven in plaats daarvan jullie (het volk) de macht in handen om deze mensen zelf uit jullie buurt te houden door jullie een lijstje aan te bieden met hun adressen." Dat dit tot allerlei daden van agressie kan leiden behoeft geen tekeningetje, en bovendien straf je op die manier iemand die zijn straf heeft uitgezeten een tweede keer, maar ditmaal levenslang.
Wat denkt de Amerikaanse overheid hiermee te bereiken? Die mensen moeten toch ergens gaan wonen als ze vrijkomen? Hoopt die overheid stiekem dat het "volksgerecht" wel raad zal weten met die "verwerpelijke pedo's"?
Natuurlijk vormen recidivisten (van alle types, niet alleen criminele pedofielen) een levensgroot probleem voor de rechterlijke macht. Wat doe je met zo'n mensen? Hoe kan je voorspellen dat ze gaan terugvallen in hun slechte gewoonten, en kan je er zo maar van uitgaan dat ze dat gaan doen? Moet je dat risico lopen? Allemaal vragen waarop een antwoord moet komen, en daarom juist vind ik het een heel gevaarlijke evolutie als een overheid doodeenvoudig zegt "Wij stoppen met denken. Hier is de lijst, zoek het zelf maar uit.".
Dit is volgens mij een typisch voorbeeld van een situatie waar het doel de middelen niet kan heiligen. Natuurlijk moet vermeden worden dat recidivisten als ze vrijkomen terug mensenlevens gaan in gevaar brengen, maar het is een beschaafde maatschappij onwaardig om daarvoor de middeleeuwse techniek van de schandpaal van onder het stof te halen.
Zou een vorm van (streng) electronisch toezicht hier een uitweg kunnen bieden? Ik weet dat sommige pedofielen zelf vragen om niet vrijgelaten te worden, omdat ze beseffen dat ze riskeren te hervallen.
|