Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Louis Ide (N-VA) - 8 tot 14 januari (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=134)
-   -   De N-VA in de federale regering (https://forum.politics.be/showthread.php?t=74652)

Zwartengeel 5 januari 2007 21:10

De N-VA in de federale regering

Wat zijn uw verwachtingen inzake een eventuele regeringsdeelname voor de N-VA?

Zal de N-VA als kleine partij er in slagen zijn stempel te drukken op het beleid, en dan speciaal op een eventuele staatshervorming?

Vertrouwt u er op dat uw kartelpartner CD&V zijn woord zal houden en hierin voluit zal meegaan?

Vreest u niet dat de kiezer, in het geval er onvoldoende hervormingen komen, dit vooral de N-VA zal aanwrijven, aangezien deze de grootste voorstander hiervan is?

van Maerlant 5 januari 2007 21:18

De CD&V beweert niet in een regering te stappen zonder 'grote' staatshervorming. We kunnen ons dan de volgende vraag stellen: Wat is een 'grote' staatshervorming in de ogen van CD&V? Gaat het hier over iets van belang, zoals de gezondheidszorg of justitie, of over één of ander nietszeggend domeintje?

Jazeker 6 januari 2007 01:23

Ik durf zelfs te vragen welke strijdvaardigheid nog uitgaat van een N-VA die zich als een schoothondje heeft laten temmen door het ACV in de zaak Dedecker, terwijl Leterme in Wallonië toert met zijn "n'ayez pas peur" theatershow. Welke beginselvastheid moet ons een staatshervorming beloven terwijl het cordon sanitaire op straffe van uitsluiting uit de partij moet worden gehandhaafd hoewel de partij officieel tegen is?

Je kan me niet meteen een N-VA basher noemen, ik ben zelfs twee jaar lid geweest, maar ik zie de N-VA momenteel als een ongevaarlijk aanhangseltje dat de CD&V nodig heeft om federaal wat stemmen te winnen.

Louis Ide 7 januari 2007 18:02

We zijn ons goed bewust van het feit dat N-VA er moet voor zorgen dat er een degelijke staatshervorming komt. Iedereen kijkt naar N-VA. Niet eenvoudig, maar liever dat (in de vuurlinie) dan aan de kant te blijven staan... Is CD&V te vertrouwen, binnen 6 maand weten we het. Ik heballeszins gemerkt dat binnen CD&V er een groeiend bewustzijn is voor meer Vlaanderen. Niet bij iedereen, dat is warr. Cd&V is een huis met vele kamers... Maar wat ik leerde uit de crisis van de vorige maand is dat de Vlaamse CD&V'ers oprecht kwaad waren op ons, net omdat ze hun kracht binnen CD&V wat verloren hadden. Ik weet dat het melig klinkt, maar ik ben ook benieuwd wat 2007 zal brengen. N-VA zal er alles aan doen, wees daarvan overtuigd. Per slot van rekening moeten wij verantwoording afleggen aan onze leden op ene ledencongres mocht en federale regeringsdeelname (waar ik nog niet zo zeker van ben) in zicht komt....

giserke 9 januari 2007 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2309629)
Ik durf zelfs te vragen welke strijdvaardigheid nog uitgaat van een N-VA die zich als een schoothondje heeft laten temmen door het ACV in de zaak Dedecker, terwijl Leterme in Wallonië toert met zijn "n'ayez pas peur" theatershow. Welke beginselvastheid moet ons een staatshervorming beloven terwijl het cordon sanitaire op straffe van uitsluiting uit de partij moet worden gehandhaafd hoewel de partij officieel tegen is?

Je kan me niet meteen een N-VA basher noemen, ik ben zelfs twee jaar lid geweest, maar ik zie de N-VA momenteel als een ongevaarlijk aanhangseltje dat de CD&V nodig heeft om federaal wat stemmen te winnen.

schoothondje van die, postkespakker, verrader.
Sorry, maar dit soort gedrag tov mensen die willen werken voor de Vlaamse zaak is schandelijk! Dit vertraagt de Vlaamse zaak, en ondermijnt delen van de Vlaamse beweging die werkzaam zijn bij andere strekkingen. Je hebt nu eenmaal mandaten nodig om te kunnen werken. Hoe meer mandaten hoemeer invloed op het beleid. Dat niet alles zomaar lukt is normaal. Met 6 mandaten in het parlement iets bewerkstelligen is dan ook bijzonder moeilijk. Wanneer anderen een contract breken (en zelfs dit heeft de CD&V niet gedaan) die 6 en hun partij uitmaken voor alles wat de straat vuil maakt vind ik gewoon scrupuleus, Gewoon breinloos en kortzichtig! Het is nu dat deze alle steun moeten krijgen, want het zijn de enige Vlaams-Nationalisten die werkzaam zijn buiten het CS.

Of gelooft u nu nog werkelijk dat de Vlaamse beweging op zich zelf maar 1 soe heeft bijgedragen? VB, JMDD, N-VA en Vlaamse krachten binnen CD&V zullen op zich nooit of nooit de meerderheid halen in Vlaanderen. Met dergelijke uitspraken die u hier tentoon spreid ondermijnt u niet alleen het N-VA maar ook de militanten van N-VA in hun werking. U ondermijnt bij gevolg iedere kans op uitbreiding van de Vlaamse beweging.
En geloof maar niet dat de 1miljoen stemmers van het VB allen voor de splitsing zijn.

Jazeker 9 januari 2007 01:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 2319493)
Het is nu dat deze alle steun moeten krijgen, want het zijn de enige Vlaams-Nationalisten die werkzaam zijn buiten het CS.

Misschien moet de N-VA het cordon dat ze officieel niet aanhangen maar in de praktijk wel stalinistisch toepassen maar eens laten schieten. Als SP.a en VLD geen meerderheid halen, dan zou het leuk zijn mocht een Leterme tegen Di Rupo zeggen dat hij oftewel met hem moet onderhandelen over een staatshervorming en dat hij evengoed Filip DeWinter of Gerolf Annemans aan tafel brengt voor het Vlaamse gedeelte. Dan zal je eens zien hoe snel er een mentaliteitswijziging kan optreden in Wallonië. Maar dat is wat Vlaamse onafhankelijkheid dichterbij zou kunnen brengen. Dus dat willen we niet. Liever klein aanhangsel van een belgicistische partij.

Enne... het aan de onderhandelingstafel brengen van een Annemans zou ook nog democratisch te verantwoorden zijn gezien het Vlaams Belang althans in 2004 groter was dan de PS. Maar de N-VA en CD&V buigen voor de buitensporige macht van de PS terwijl de grootste partij van Vlaanderen langs de kant mag staan en zich laten uitmaken voor al wat vuil is.

Ik zou liever een front zien, maar de N-VA heeft mensen die samenwerken over de partijgrenzen heen duidelijk de deur gewezen.

Zwartengeel 9 januari 2007 06:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 2319493)
En geloof maar niet dat de 1miljoen stemmers van het VB allen voor de splitsing zijn.

Zal ik niet ontkennen, maar de peilingen van De Stemmenkampioen bijvoorbeeld laten doorschemeren dat ook niet alle N-VA kiezers dat zijn (88% zei ja, tegen 84% voor VB). Denk ook aan de uitspraken die Anne-Marie Illie deed na haar verkiezing.

Louis Ide 9 januari 2007 09:04

Laat het duidelijk zijn dat N-VA gaat voor die Vlaamse staat. VB ook, maar op een andere manier. Wat ons verder onderscheid is de maatschappelijke invulling. Stel dus ook eens de vraag aan het VB of zij (op maatschappelijk vlak) bereid zijn toenadering te zoeken.
Trouwens het gaat hier eigenlijk over gezondheidszorg.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be