Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   De vervrouwelijking van de wereldpolitiek (https://forum.politics.be/showthread.php?t=74657)

C2C 5 januari 2007 22:38

De vervrouwelijking van de wereldpolitiek

Overal ter wereld dagen vrouwen op aan de top van de macht: Michelle Bachelet, Ségolène Royal, Nancy Pelosi, Sarah Palin, Hillary Clinton, Portia Simpson Miller, Helen Johnson Sirleaf, of Lourdes Flores die in Peru de polls leidt.

De opmars van de vrouwen in de wereldpolitiek is onstuitbaar. Het verwondert niet dat dit ook een vervrouwelijking van de politiek zélf teweegbrengt.

Deze feminisering van de politiek komt neer op een vorm van leiderschap die minder binair denkt, minder antagonistisch, minder strikt hiërarchisch, minder verticaal, minder zwart-wit; in de plaats komt holistisch en horizontaal denken, meer mensgerichte en sociale perspectieven, meer empathie, lange-termijnvisie en diepgang.

Deze ruimere, diepere, volwassener visie op samenleven, leiderschap en politiek vertaalt zich in een politieke positie die eerder 'links' gericht is (hoewel vrouwen zullen zeggen dat dit een mannen-begrip is; toch behoren alle hoger vermelde vrouwelijke machthebbers tot het linkse politieke kamp.)

De vraag is eenvoudig: moedigt u deze onstuitbare vervrouwelijking van de macht aan?

liberalist_NL 5 januari 2007 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2309334)
Overal ter wereld dagen vrouwen op aan de top van de macht: Michelle Bachelet, Ségolène Royal, Nancy Pelosi, Sarah Palin, Hillary Clinton, Portia Simpson Miller, Helen Johnson Sirleaf, of Lourdes Flores die in Peru de polls leidt.

De opmars van de vrouwen in de wereldpolitiek is onstuitbaar. Het verwondert niet dat dit ook een vervrouwelijking van de politiek zélf teweegbrengt.

Deze feminisering van de politiek komt neer op een vorm van leiderschap die minder binair denkt, minder antagonistisch, minder strikt hiërarchisch, minder verticaal, minder zwart-wit; in de plaats komt holistisch en horizontaal denken, meer mensgerichte en sociale perspectieven, meer empathie, lange-termijnvisie en diepgang.

Deze ruimere, diepere, volwassener visie op samenleven, leiderschap en politiek vertaalt zich in een politieke positie die eerder 'links' gericht is (hoewel vrouwen zullen zeggen dat dit een mannen-begrip is; toch behoren alle hoger vermelde vrouwelijke machthebbers tot het linkse politieke kamp.)

De vraag is eenvoudig: moedigt u deze onstuitbare vervrouwelijking van de macht aan?

Die moedig ik aan. Het aantal vrouwelijke en mannelijke volksvertegenwoordigers moet in contrast staan met de werkelijkheid.

baseballpolitieker 5 januari 2007 23:47

Ik ben er niet expliciet tegen maar we moeten op onze hoede zijn denk ik! Ik merkwel dat de vervrouwlijking alleen maar in het Westen is en niet in het Oosten! Ik denk dat dit wel voor problemen kan zorgen en als we niet oppassen en niet is de wereld in handen van het Oosten en worden we onderdrukt omdat de vrouwen alles op een vredelievende manier willen denken maar de harde oosterse dictators gaan daarvan natuurlijk profiteren en zullen geen medelijden met ze hebben!

baseballpolitieker 5 januari 2007 23:48

Citaat:

toch behoren alle hoger vermelde vrouwelijke machthebbers tot het linkse politieke kamp.

Rice niet! Ze is wel geen echte machthebber maar dat is Clinton ook (nog) niet!

liberalist_NL 5 januari 2007 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2309441)
Rice niet! Ze is wel geen echte machthebber maar dat is Clinton ook (nog) niet!

Rita Verdonk ook niet.

baseballpolitieker 5 januari 2007 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2309446)
Rita Verdonk ook niet.

Er zijn er enkelen maar zeeeeer weinig!

pinbag 6 januari 2007 00:04

Volgens mij zal dit niets veranderen aan de politiek.

lantjes 6 januari 2007 00:33

Als we het haantjesgedrag daarmee wat uit de (internationale) politiek krijgen is dat een zeer goeie zaak. Persoonlijk stem ik per definitie ALTIJD voor een vrouw.

Ive De Beckker 6 januari 2007 03:13

Of het nu een vent of een vrouw is maakt niet uit.
Er staat dus een optie te weinig in uw poll.
De keuze 'laat mij koud' zou er bij moeten.

Nu moesten er met de verkiezingen hier evenveel mannen als vrouwen op de lijst staan.
De realiteit is dat sommige mannen hun schoonmoeder
op de lijst kwam staan, verkozen werd
en zich lieten opvolgen.

Als je een goede kandidaat hebt die man is, dan kies je
voor die man.
Als je een goede kandidaat hebt die vrouw is, dan kies je voor die vrouw.

pinbag 6 januari 2007 04:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ive De Beckker (Bericht 2309711)
Als je een goede kandidaat hebt die man is, dan kies je
voor die man.
Als je een goede kandidaat hebt die vrouw is, dan kies je voor die vrouw.

Het zit vanbinneheu. ;-)

Ma bon het is wel een feit dat vrouwen minder snel op de politiek ladder klimmen...

Dus zo een maatregel van "fifty/fifty" zou tijdelijk verplicht moeten worden om de slagkracht van de vrouwen te mobiliseren en te consolideren.

Ive De Beckker 6 januari 2007 04:26

Vrouwen zijn over het algemeen minder bezig met politiek.
Dat ze evenveel recht hebben op die plaatsen als de mannen zal ik nooit ontkennen.

Of er een goede vrouw burgemeester wordt, of een goede man, dat maakt mij niet uit.
Maar laat het geslacht nu niet de plaats bepalen.

De 50/50 regel heeft bijna geen resultaten opgeleverd.
Enkele vrouwen meer verkozen.
Maar was het door deze regel?

Ik denk dat het resultaat zonder deze regel even goed was geweest.

pinbag 6 januari 2007 04:38

Volgens mij ligt het probleem dat vrouwen anders aan politiek doen of willen doen.

Faalangst maybe ?

born2bewild 6 januari 2007 04:43

't wordt tijd voor een nieuwe Thatcher.

pinbag 6 januari 2007 04:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 2309760)
't wordt tijd voor een nieuwe Thatcher.

Ik hoop van niet.

Jozef Ostyn 6 januari 2007 10:40

Citaat:

Een aantal van de vrouwen die u vermeldt staan nog helemaal niet aan de top.

Als we het over top-vrouwen willen hebben, laat ons dan praten over Margaret Thatcher, Indira Ghandi, Angela Merkel, ...

Jozef Ostyn 6 januari 2007 10:42

Het is niet meer dan logisch dat vrouwen participeren in alle aspecten van de samenleving. Dat is ook goed. We kunnen iedereens talenten gebruiken.

Het idee dat vrouwen allemaal één bepaalde richting uitgaan is echter belachelijk.
Vrouwen hebben evenveel capaciteit als mannen om goede leiders te zijn en evenveel om slechte te zijn (bv. Benazir Bhutto; Tansu Ciller; enz.)

C2C 6 januari 2007 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2309438)
Ik ben er niet expliciet tegen maar we moeten op onze hoede zijn denk ik! Ik merkwel dat de vervrouwlijking alleen maar in het Westen is en niet in het Oosten! Ik denk dat dit wel voor problemen kan zorgen en als we niet oppassen en niet is de wereld in handen van het Oosten en worden we onderdrukt omdat de vrouwen alles op een vredelievende manier willen denken maar de harde oosterse dictators gaan daarvan natuurlijk profiteren en zullen geen medelijden met ze hebben!

De eerste minister van Zuid-Korea, Han Myeong Sook, is een vrouw:
http://en.wikipedia.org/wiki/Han_Myeong_Sook

En je hebt natuurlijk nog Aung San Suu Kyi in Birma.

Allerbelangrijkst: Sonia Gandhi, leider van de Congress Party, 's wereld's grootste politieke partij. Ook links natuurlijk.

Dus in Azië heb je toch ook behoorlijk wat vrouwen in machtsposities. Maar toegegeven, de trend lijkt zich het sterkts te uiten in Europa, Latijns-Amerika en Afrika.

baseballpolitieker 6 januari 2007 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2311232)
De eerste minister van Zuid-Korea, Han Myeong Sook, is een vrouw:
http://en.wikipedia.org/wiki/Han_Myeong_Sook

En je hebt natuurlijk nog Aung San Suu Kyi in Birma.

Allerbelangrijkst: Sonia Gandhi, leider van de Congress Party, 's wereld's grootste politieke partij. Ook links natuurlijk.

Dus in Azië heb je toch ook behoorlijk wat vrouwen in machtsposities. Maar toegegeven, de trend lijkt zich het sterkts te uiten in Europa, Latijns-Amerika en Afrika.

In het midden-Oosten toevallig nog geen!?:lol:

Judokus 6 januari 2007 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2311243)
In het midden-Oosten toevallig nog geen!?:lol:

Zeer tekenend, niet?

baseballpolitieker 6 januari 2007 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Judokus (Bericht 2311258)
Zeer tekenend, niet?

Idd, eigenlijk wil dat op zich zelf al genoeg zeggen!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be