Nabestaanden kunnen niet leven met anderhalf jaar rijverbod
,,De doodrijder heeft gewonnen''
,,Wat moet er nog meer gebeuren vooraleer iemand een levenslang rijverbod krijgt?'' De familie van de slachtoffers had minstens verwacht dat Björn B. (27) uit Geraardsbergen, die vier meisjes van het fietspad maaide, nooit meer achter het stuur zou mogen kruipen. De chauffeur, die onder invloed van drugs en alcohol was, kreeg een voorwaardelijke celstraf van 18 maanden, een boete van 5.000 euro, waarvan 4.000 euro met uitstel, en een rijverbod van drie jaar, waarvan de helft met uitstel.
In de nacht van 25 augustus 2002 richtte Björn B. ter hoogte van dancing Javas Ballroom op de Europaweg N42 in Oombergen een bloedbad aan. In een poging een voorligger te ontwijken, week hij uit naar rechts en schepte op het fietspad vier meisjes op. Lieve De Mey en Tiffany Rottiers, beiden 26 jaar en uit Aalst, overleefden de klap niet. Hun vriendinnen Machteld Schouppe en Marjolein Callebaut, beiden uit Affligem, ontsnapten op het nippertje aan de dood. De jonge chauffeur reed te snel, had 1,34 promille in het bloed en had een joint gerookt en een xtc-pil genomen.
Volgens de Oudenaardse strafrechter is het niet bewezen dat Björn B. een voorligger opzettelijk rechts had ingehaald, maar dat hij daarentegen een ,,uitwijkmanoeuvre'' uitvoerde. ,,Niettemin blijft zijn verpletterende verantwoordelijkheid overeind'', motiveerde rechter Marijke Schoutteet het vonnis. ,,Het alcohol- en drugsgebruik was wel degelijk meebepalend voor het ongeval.''
De rechtbank zag ook enkele verzachtende omstandigheden: ,,De beklaagde heeft het ongeval zelf én de dramatische gevolgen niet gewild. De slachtoffers zijn ook niet gebaat bij een effectieve gevangenisstraf. Daarom is een straf met uitstel, gekoppeld aan probatievoorwaarden, aangewezen. De beklaagde is niet meer de persoon die vier jaar geleden het ongeval veroorzaakte.''
De jongeman moet onder andere regelmatig contact onderhouden met een justitie-assistent, moet zich onthouden van drugsgebruik en drankmisbruik en moet zich op elk ogenblik aan onverwachte urinecontroles onderwerpen. Aan de ouders van de dodelijke slachtoffers kende de rechter morele schadevergoedingen van elk 20.000 euro toe.
Overlevende onthutst
,,Hij voelt zich nu goed en wij niet. Het had omgekeerd moeten zijn'', reageerde Marjolein Callebaut, die samen met Machteld Schouppe het dramatische ongeval overleefde, onthutst. ,,De rechter had toch tenminste een levenslang rijverbod moeten uitspreken. Dan hadden wij misschien een streep onder deze zaak kunnen trekken. De dader is nu de overwinnaar en dat maakt alles nog veel erger. Ook bij de rechters is waardebesef ver te zoeken. Ik sta voor de klas en heb altijd geprobeerd mijn leerlingen voor de gevaren van drugs en alcohol te sensibiliseren. Ik weet niet of ik dat nog zal kunnen opbrengen.''
Paul DARRAGAS01/07/2006
|