![]() |
[size=7]Taaltoestanden in Brusselse ziekenhuizen moeten dringend aangepakt worden![/size]
![]() De B.U.B. neemt met een toenemende mate van bezorgdheid kennis van de schrijnende toestand die in sommige Brusselse ziekenhuizen heerst, wanneer het aankomt op de kennis van het Nederlands bij het verplegend personeel. De motie daarover bij de Raad van Europa, eerder ingediend door bepaalde Nederlandstalige politici die eerst menen te zeggen dat de Raad geen enkele juridische zeggingskracht heeft in ons land (m.b.t. het Minderhedenverdrag) blijven we echter bijzonder huichelachtig vinden. Maar los daarvan dient de situatie hard aangepakt te worden. Vandaag gaf Minister van Volksgezondheid Demotte (PS) zelf toe dat er wel degelijk problemen bestaan. Het feit dat er mensen op bepaalde spoedgevallendiensten in Brussel, een tweetalige stad, niet kunnen geholpen worden in hun taal, die deze is van de meerderheid van de Belgen- het Nederlands, is een schande. Wij achten de maatregel die de minister wil nemen- taalcursussen teneinde binnen de vier jaar Nederlands te kennen, hoewel een goed begin,zelfs nog te halfslachtig. |
|
dat is een oud liedje en een oud zeer... ik heb het al meegemaakt dat je in je beste Frans wordt geholpen anders had je als "un flamin" nog gezeten... tot ze iemand vonden die wel Vlaams of Nederlands verstaat en praat :evil:
|
Vandaag nog in Leuven geweest, op de Kerstmarkt. We kochten iets aan een kerststalletje en de verkoper kon nog niet eens Nederlands. Hij deed niet eens de moeite. Van klantvriendelijkheid gesproken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind het toch schandalig dat een winkel als de Expo zomaar franstaligen die Nederlands-onkundig zijn aanneemt, en dit in Leuven! Wat er van geworden is weet ik niet, sindsdien ben ik er expres nooit meer geweest. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar zelfs dit niet, hij vroeg direct: "Parler le français?" |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Tja, das dan zijn probleem. Maar ik vind het niet te vergelijken met de ziekenhuizen. Als iemand in Leuven een winkel opent die enkel arabisch kent zal hij wellicht minder klanten hebben dan wanneer hij Nederlands zou kennen. Een ziekenhuis is iets anders. Ten eerste gaat er steun van de overheid naartoe. Ten tweede kan je het meestal niet zo eenvoudig kiezen als een winkel, maar beland je er. Ten derde is het een instituut waar communicatie gewoon veel belangrijker is dan in een winkel/kerstmarktstandje |
de reactie op die wantoestanden komt wel een beetje laat, toen reeds enkele jaren geleden dat probleem werd vastgesteld vond men het nodig om de boodschappers te rangschikken onder... je weet wel, nazi's en dergelijke. Nu niet komen lullen, leren leven met dat probleem en uit Brussel wegblijven zoals ik doe.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar toch moeten ze allebei - de ene verplicht vind ik en de andere voor klantvriendelijkheid - Nederlands kunnen. |
dat was bedoeld als grap he[size=7] Louvain[/size] la Neuve :lol: maar ik verschiet er niet van hoor
|
Ongelofelijk hoe alles hier veralgemeend wordt eens te meer. Alsof jullie hier dagelijks in een ziekenhuis staan of toekomen!!
Indien je beweert 'Brusselaar' te zijn of een Belg 'tout court', dan kom je zeker hier niet af met zever over de taalkwestie (tav diene BUB'er).... Ik ben Brusselaar in hart en nieren, ik ben tweetalig en ik ben er fier op. En ik zit hier zeker niet te kakken omdat er ene 'Parlez-vous Français?' zegt tegen mij. Over een taalkwestie uw beklag doen, duidt op bekrompenheid die men zeer zeker bij de NVA en het VB kan terugvinden. In ons eigen potje roeren tot het stinkt..... :roll: Om terug te komen op de taaltoestanden in ziekenhuizen.... Ik kan mij nog heel goed herinneren hoe vorige week één van mijn medestudenten mij kwam vragen een patiënt uit te leggen hoe hij zijn hoestsiroop moest innemen omdat zij het niet in het Frans kon/wou uitleggen....(probleem bevindt zich dus niet enkel bij Franstaligen...) Nederlandstaligen onder ons hebben het inderdaad veel gemakkelijker om Frans te leren, om gelijk welke taal te spreken. Wij hebben nu eenmaal het voordeel een Germaanse taal te spreken en een zeer goed uitgebouwd onderwijs te genieten (in Brusselse Nederlandstalige scholen leert men Frans vanaf het derde leerjaar), moeten Franstaligen dan later gestraft worden omdat zij die voordelen niet gekend hebben? |
Kijk 'Elle',
Als een flamingant zegt dat er mistoestanden zijn in Brusselse ziekenhuizen met nederlandsonkundig personeel, dan mag je dat gerust naast je neerleggen. Als een PS-minster dat uiteindelijk ook toegeeft mag je dat nog altijd naast je neerleggen. Maar als een [size=7]BUB[/size]bel het over zijn hart krijgt om het uit zijn mond te pompen, d�*n zou ik hem toch maar gelijk geven. Ik heb ook ooit in een Brusselse kliniek gelegen. Meer bepaald in St Etienne in Schaarbeek. Prima dokters had ik! Nederlandstaligen die Frans spraken. Nederlandstalige verpleegsters die ook Frans spraken maar géén franstalige verpleegsters die Nederlands spraken! Ik ben een grote meid, dat kan ik je verzekeren! En ik lag al vaak in een ziekenhuis, maar nooit heb ik er gehuild...behalve in St. Etienne. Je mag één keer raden hoe dat kwam... en waarom ik vandaag 'Knuppel' ben. :twisted: |
Citaat:
Je weet zeker niet meer hoe je mij hebt 'geholpen' tegen de reacties van o.a. dat 'joch', (Johnny Bleekscheet dacht ik dat hij heette) omdat ik graag in het Nederlands wilde bediend worden in het tweetalige Brussel? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be