![]() |
Benzine kaarten schandaal in het leger.
Dit schandaal is al jaren aan de gang. Militairen hebben recht op benzine kaarten. Een benzine kaart heeft een waarde van 200 liter. De militair mag deze kaart aankopen aan € 0,80/liter.
De meeste militaire (voornamelijk uit de hogere echelons) kopen deze kaarten aan en verkopen ze gewoon door aan vrienden, familieleden en kennissen. Verkoopprijs: € 200, m.a.w. € 1 euro/liter. De koper van deze benzine kaart kan op deze manier het verschil uitsparen met de verkoopprijs van de benzine aan de pomp. De militair steekt € 40 in zijn zak. Deze praktijk bestaat al jaren en niemand die er naar om ziet. |
WELKE militairen hebben recht op benzinekaarten?
Ik ken er namelijk een aantal en die betalen allemaal netjes zoals jij en ik aan de pomp en zonder bezinekaart. |
Nog nooit van gehoord
|
In de jaren '80 was dit gemeengoed bij de beroepsmilitairen in Duitsland.
Naargelang de motorinhoud van de wagen kon men via brandstofbonnen van 10 L. tussen de 140 tot 200 liter brandstof per maand kopen aan 8,- BF/L, af te halen bij de administratieve dienst in de kazerne. Als je ging tanken, even de nummerplaat invullen, paraferen en afgeven als betaalmiddel bij een station van de Shell-keten in Duitsland. In Belgie waren deze brandstofbonnen niet geldig. Er waren toen ook al militairen die hun bons op overschot met wat winst doorverkochten aan Duitse burgers of aan collega-militairen die meer kilometers reden dan hun maandelijks brandstofrantsoen toeliet. Enne, o ja, de eerste dag dat ik in de kazerne in Soest aankwam, was ik getuige van iets wat toen blijkbaar als normaal werd beschouwd. Achter een loods waar Leopardtanks geparkeerd stonden, waren een 10-tal soldaten rond een afvoerriool bezig met het leeggieten van jerrycans brandstof die op twee MAN-vrachtwagens tot de nok toe waren gestapeld. In den ABL kennen ze blijkbaar wel iets van plantrekkerij zeker ? ;-) |
Citaat:
Op de eerste dag dat hij mocht leveren werd zijn tankwagen gevuld met benzine en begon hij aan zijn ronde. Toen hij 's avonds terug kwam melde hij fier als een gieter dat hij nog 500 liter over had. Man, man, wat werd hij daar uitgekafferd. Het scheelde niet veel of hij moest voor de krijgsraad komen. Hij mocht op het einde van de rit geen overschot hebben. Hij werd nooit meer uitgekafferd. Als hij nog een overschot had reed hij in een bosje en opende daar de kraan. Probleem was opgelost. |
Citaat:
Ongetwijfeld hoge officieren of mannen die in NAVO verband werken, of militaire attaché's aan ambasades, die hebben namelijk ook recht op het aanschaffen van wagens aan diplomatieke voorwaarden. (Sommige topmerken hebben zo'n regeling, maar dat is perfect legaal natuurlijk). Maar foefelen met benzinekaarten is iets dat in elk bedrijf voorkomt, Ik heb ook weet van collega's die met hun km's foefelden als ze op reis gingen met het "dienstvoertuig" Tankkaart achterlaten bij pa of vriendin en de km's die ze dan deden in het buitenland, werden zo verwerkt bij het tanken met de kaart. Of mijne gebuur die rap ma mazout uit de camionette van 't werk ging pieken... Moest ge weten wat daar op jaarbasis mee gefoefeld wordt met tankkaarten, benzinetanks etc... ge zou raar opkijken vrees ik. |
Wie werkt voor stad Brugge,tot zelfs de gepensioneerden toe,kunnen veel goedkoper tanken aan de stadspomp :-)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat die fameuze benzinekaarten betreft (als ze bestaan) vind ik dat niet slecht. Het is immers hun eigendom en dan kunnen ze ermee doen wat ze willen. Vergelijk het met vrijkaarten voor een concert die je aan familie of vrienden verkoopt.
Militair zijn heeft zijn voor- en nadelen en dit zou dus een voordeel zijn. Moet kunnen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be