Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Nederlandse tolheffing voor de schepen naar Antwerpen: (https://forum.politics.be/showthread.php?t=75469)

Derk de Tweede 12 januari 2007 11:24

Nederlandse tolheffing voor de schepen naar Antwerpen:
 
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde.

Asshen Sukar 12 januari 2007 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2329738)
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde.

Sorry mag niet van de EU is handelsbelemmering.

De wetegeving en de kost van dat wegenvignet ligt nog niet eens vast en jullie zanniken al? Die prijs is voor een heel jaar trouwens koop dan een ticket van 1 dag zal goedkoper zijn. Meer dan 20% van alle vrachtwagens op de ring van Antwerpen komen van Nederland en dan zanniken over de kwaliteit. Ga toch weg of doneer ons 20% van de kost een nieuwe aan te leggen.

Is Oostenrijk bestaat dit systeem trouwens ook al, ga daar klagen. In Duitsland hebben ze het voor zware vrachtwagens.

Trouwens 6000euro is niet zo veel hoor veel een heel schip een jaar lang doorgang te geven tot de haven. Kijk voor de lol is na hoeveel het kost om een dag aan te meren in de haven kost. Tegen de 3000 euro per dag voor een containerschip heb ik laatst gehoord.

Zannik ergens anders over een wetgeving die nog niet bestaat en waar je de kostprijs niet een van kent.

Derk de Tweede 12 januari 2007 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Asshen Sukar (Bericht 2329875)
Sorry mag niet van de EU is handelsbelemmering.

De wetegeving en de kost van dat wegenvignet ligt nog niet eens vast en jullie zanniken al? Die prijs is voor een heel jaar trouwens koop dan een ticket van 1 dag zal goedkoper zijn. Meer dan 20% van alle vrachtwagens op de ring van Antwerpen komen van Nederland en dan zanniken over de kwaliteit. Ga toch weg of doneer ons 20% van de kost een nieuwe aan te leggen.

Is Oostenrijk bestaat dit systeem trouwens ook al, ga daar klagen. In Duitsland hebben ze het voor zware vrachtwagens.

Trouwens 6000euro is niet zo veel hoor veel een heel schip een jaar lang doorgang te geven tot de haven. Kijk voor de lol is na hoeveel het kost om een dag aan te meren in de haven kost. Tegen de 3000 euro per dag voor een containerschip heb ik laatst gehoord.

Zannik ergens anders over een wetgeving die nog niet bestaat en waar je de kostprijs niet een van kent.

Waarom zouden vrachtauto's wel tol mogen betalen en containerschepen niet.
Die grote schepen voor Antwerpen beschadigen de wal van de Westerschelde, dus een vergoeding is hier best op zijn plaats.
Bovendien gaan er geruchten dat de opbrengst van dat Belgische vignet naar Prins Laurent gaan.

Jan van den Berghe 12 januari 2007 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2329738)
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde.

U bent duidelijk niet goed op de hoogte van de regeling rond de Westerschelde. Er is immers een bilateraal verdrag dat dit regelt en waardoor België reeds meer dan de helft van de infrastructuurkosten aan Nederlandse zijde betaalt.

Derk de Tweede 12 januari 2007 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2329914)
U bent duidelijk niet goed op de hoogte van de regeling rond de Westerschelde. Er is immers een bilateraal verdrag dat dit regelt en waardoor België reeds meer dan de helft van de infrastructuurkosten aan Nederlandse zijde betaalt.

Dat is m.i. nog veel te weinig, zeker nu ik voor familiebezoek in Vlaanderen 60 € moet gaan lappen.
Zie het als een duidelijk signaal richting federale regering.

Griffin 12 januari 2007 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2329948)
Dat is m.i. nog veel te weinig, zeker nu ik voor familiebezoek in Vlaanderen 60 € moet gaan lappen.
Zie het als een duidelijk signaal richting federale regering.

Hoe zit het eigenlijk met rekeningrijden in NL? ;)

Derk de Tweede 12 januari 2007 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin (Bericht 2329956)
Hoe zit het eigenlijk met rekeningrijden in NL? ;)

Dat is toch op de lange baan geschoven?

Griffin 12 januari 2007 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2329962)
Dat is toch op de lange baan geschoven?

Geen idee, jij zit dichterbij het binnenhof dan ik ;)
Maar goed, over wegentaxen: ik ben van mening dat men vooral moet belasten wat schade toebrengt. Vrachtwagens dus. En (al dan niet overbeladen) caravans.

Asshen Sukar 12 januari 2007 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2329948)
Dat is m.i. nog veel te weinig, zeker nu ik voor familiebezoek in Vlaanderen 60 € moet gaan lappen.
Zie het als een duidelijk signaal richting federale regering.

Zoals eerder gezegd is die 60 euro een puur speculatief bedrag dat wss geld voor heel Belgie en niet voor alleen Vlaanderen. Voor de rest is dit het belasting voor een heel jaar.
Wss wordt hier nog een speciale splitsing gemaakt voor vrachtwagens en personenwagens.

En wat is jouw gedacht over het betalen van vrachtvervoer in Duitsland eigenlijk? En het vignet in Oostenrijk. Of ga je daar niet op vakantie?

Asshen Sukar 12 januari 2007 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin (Bericht 2329976)
Geen idee, jij zit dichterbij het binnenhof dan ik ;)
Maar goed, over wegentaxen: ik ben van mening dat men vooral moet belasten wat schade toebrengt. Vrachtwagens dus. En (al dan niet overbeladen) caravans.

Dat doen ze ook. Vrachtwagens hebben nu al meer wegenbelasting in elk land van Europa. In Duitsland geld dit ook voor al het zwaar buitenlands vrachtvervoer.

Personenwagens betalen in verhouding weinig voor de wegen hoor.

Geertje 12 januari 2007 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2329738)
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde.

Men bouwt al een nieuwe zeehaven aan de monding van de Westerschelde, in Vlissingen.

Het invoeren van het wegenvignet is alweer een ordinaire poenpakkerij van onze regering. Dat ze eerst eens beginnen met de uitgaven aan banden te leggen ipv van alweer een nieuwe belasting in te voeren.:x

Derk de Tweede 12 januari 2007 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin (Bericht 2329976)
Geen idee, jij zit dichterbij het binnenhof dan ik ;)
Maar goed, over wegentaxen: ik ben van mening dat men vooral moet belasten wat schade toebrengt. Vrachtwagens dus. En (al dan niet overbeladen) caravans.


En voor mensen die korte afstanden afleggen of op doorreis zijn een goedkopere vignet laten kopen.
Mensen uit Zeeuws-Vlaanderen worden nu dubbel gepakt, ze moeten ook al tol betalen voor de Westerschelde Tunnel.

Derk de Tweede 12 januari 2007 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje (Bericht 2330007)
Men bouwt al een nieuwe zeehaven aan de monding van de Westerschelde, in Vlissingen.

Het invoeren van het wegenvignet is alweer een ordinaire poenpakkerij van onze regering. Dat ze eerst eens beginnen met de uitgaven aan banden te leggen ipv van alweer een nieuwe belasting in te voeren.:x

Precies, de grote jongens (en meisjes) zullen wel onder dat vignet uitkomen.
Wat mij betreft kan men veel beter hogere belasting heffen op grote dorstige asobakken (4 wheel-drives).

Spinoza 12 januari 2007 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2329914)
U bent duidelijk niet goed op de hoogte van de regeling rond de Westerschelde. Er is immers een bilateraal verdrag dat dit regelt en waardoor België reeds meer dan de helft van de infrastructuurkosten aan Nederlandse zijde betaalt.

Moreel gezien zouden de Belgen eigenlijk alles moeten betalen. Nederland heeft er inmiddels totaal geen voordeel van. Alle economische lusten zijn voor de haven van Antwerpen. Maar Nederland zit met de gevolgen, zoals giftig slib, luchtvervuiling door de zware dieselmotoren in de schepen, etc.

De haven van Rotterdam is groter, maar die van Antwerpen is vuiler. Daarom mag van mij best een soort milieuheffing komen. Soms moet de waterinname in de maas gestaakt worden, omdat een grote stad zoals Luik niet eens rioolzuivering heeft.

Het moet eens afgelopen zijn met die ongestrafte vergiftiging van ons water.

Derk de Tweede 12 januari 2007 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 2330061)
Moreel gezien zouden de Belgen eigenlijk alles moeten betalen. Nederland heeft er inmiddels totaal geen voordeel van. Alle economische lusten zijn voor de haven van Antwerpen. Maar Nederland zit met de gevolgen, zoals giftig slib, luchtvervuiling door de zware dieselmotoren in de schepen, etc.

De haven van Rotterdam is groter, maar die van Antwerpen is vuiler. Daarom mag van mij best een soort milieuheffing komen. Soms moet de waterinname in de maas gestaakt worden, omdat een grote stad zoals Luik niet eens rioolzuivering heeft.

Het moet eens afgelopen zijn met die ongestrafte vergiftiging van ons water.

Wil jij dan een afsluiting van de Westerschelde?

deryz 12 januari 2007 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2329738)
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde.

als je de schepen weg wilt jagen uit antwerpen, dan moet je dat vooral doen ja :roll:

Spinoza 12 januari 2007 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2330069)
Wil jij dan een afsluiting van de Westerschelde?

Nee hoor. Ik wil gewoon dat Belgen eens wat verantwoordelijker met het milieu omgaan. Vaak kan een financiele prikkel daarbij helpen. Volgens mij bleek onlangs dat Belgie zo'n beetje het slechtste milieu van West-Europa heeft. Dat een grote stad zoals Luik geen rioolzuivering heeft, en alle stront gewoon op de Maas dumpt, zou in Nederland ondenkbaar zijn. In Nederland wordt soms half-serieus gegrapt dat wij het afvalputje van Europa zijn. Soms lijkt het erop dat Belgen ons daadwerkelijk zo zien. Doorgaans zijn mensen zuiniger op hun eigen spullen.

Jan van den Berghe 12 januari 2007 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2330031)
En voor mensen die korte afstanden afleggen of op doorreis zijn een goedkopere vignet laten kopen.
Mensen uit Zeeuws-Vlaanderen worden nu dubbel gepakt, ze moeten ook al tol betalen voor de Westerschelde Tunnel.

Nu wordt het voorgesteld alsof Zeeuws-Vlaanderen alleen over snelwegen kunnen... Dat is larie.

Trouwens, wie in Zuid-Holland woont en naar Gent wil, kan ook niet anders dan een vignet aanschaffen. Die vlieger over de zogezegde gegijzelde Zeeuws-Vlamingen gaat echt niet op. Naar Gent, Brugge, Maldegem, Eeklo, Sint-Niklaas... kunnen ze moeiteloos zonder beroep te doen op een autosnelweg.

Spinoza 12 januari 2007 13:11

De Belgische tolpoort

De Belgische overheid zet een nieuwe stap in het Europa der tolpoorten door het invoeren van een vignet van zo’n 60 euro voor binnen- en buitenlandse automobilisten.
Als het akkoord over de verdeling van de opbrengst tussen de drie Belgische deelregeringen standhoudt, moeten alle auto’s per 1 januari van volgend jaar al zo’n vignet hebben. Voor de Belgen maakt het weinig uit, want zij krijgen tegelijkertijd een korting op hun relatief bescheiden wegenbelasting.
Dat riekt naar discriminatie. Het vignet is een manier om rijkosten van Belgen af te wentelen op buitenlandse automobilisten.
Voor een land dat de hoofdstad van Europa herbergt, is dat bedenkelijk.
Het Belgische jaarvignet is ook verplicht voor wie maar één kilometer Belgische snelweg gebruikt, een vergaande vorm van tolheffing in de Europese Unie. Andere lidstaten kennen een genuanceerder beleid. De Duitse regering beperkt de heffing tot vrachtauto’s. In Spanje, Italië en Frankrijk heeft de automobilist keuze: daar wordt naar de mate van het autobaangebruik tol geheven. Daar is geen discriminatie en heeft de tol een functie als rem op de verkeersdrukte. De praktijk in Oostenrijk lijkt, met een autowegvignet van 73 euro, nog het meest op wat België wil. Wel kent Oostenrijk een goedkoper vignet voor kortere duur. België zou dat voorbeeld kunnen volgen.
Voor de autoreiziger door Europa ontstaat een gecompliceerde tolmozaïek. Dat is een inbreuk op de bewegingsvrijheid die in Europa gebruikelijk is. Voor Duitsers, Fransen, Luxemburgers en Nederlanders die aan de Belgische grens wonen en aan de andere kant wel eens een boodschapje doen, is het vignet een rechtstreekse lastenverzwaring.
Het Belgische vignet staat op gespannen voet met de vrijheid van verkeer in de Europese Unie. De vraag is of het ook een regelrechte schending van de Europese verdragen is.
De Amsterdamse hoogleraarW.T. Eijsbouts sluit niet uit dat het vignet een toets daarop doorstaat. Maar ook als het verkeersvignet juridisch haalbaar is, valt er moreel veel op aan te merken. De tol past in de trend bij lidstaten – ook Nederland – om Europa alleen te willen uitmelken en er verder niets voor over te hebben. Er is sprake van een onderlinge wedstrijd in benepenheid. Het is centenpikkerij vergeleken bij de miljarden die lidstaten aan de open grenzen verdienen. Dat geldt voor Nederland, maar zeker voor België waar de belangrijke instellingen van de Europese Unie staan. Des te bedenkelijker is het dat er voor degenen die de Europese instellingen per auto willen bereiken, nog een heffing bovenop komt.
De Europese Commissie zou meer eenheid en systeem moeten brengen in de vele tolpoorten die op Europese wegen ontstaan. De Belgen moeten aantonen dat de heffing proportioneel is en niet discrimineert. Het zou goed zijn als zij daartoe via een procedure bij het Europese Hof van Justitie worden gedwongen. De vrijheid van personenverkeer is veel waard.

Bron: NRC-Handelsblad

Jan van den Berghe 12 januari 2007 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 2330092)
Volgens mij bleek onlangs dat Belgie zo'n beetje het slechtste milieu van West-Europa heeft.

De toestand in Vlaanderen is een pak anders dan in Wallonië (milieuzorg is trouwens een gefederaliseerde bevoegdheid)... En daarenboven is het in Frankrijk een regelrechte ramp.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be