![]() |
Nederlandse tolheffing voor de schepen naar Antwerpen:
Nederland zou eventueel compensatiemaatregelen kunnen nemen voor het wegenvignet van 60 €.
Laat ieder schip voor de haven van Antwerpen 6000 € betalen, dan kunnen we van dat geld de Westerschelde uitbaggeren en/of een nieuwe zeehaven bouwen aan de monding van de Westerschelde. |
Citaat:
De wetegeving en de kost van dat wegenvignet ligt nog niet eens vast en jullie zanniken al? Die prijs is voor een heel jaar trouwens koop dan een ticket van 1 dag zal goedkoper zijn. Meer dan 20% van alle vrachtwagens op de ring van Antwerpen komen van Nederland en dan zanniken over de kwaliteit. Ga toch weg of doneer ons 20% van de kost een nieuwe aan te leggen. Is Oostenrijk bestaat dit systeem trouwens ook al, ga daar klagen. In Duitsland hebben ze het voor zware vrachtwagens. Trouwens 6000euro is niet zo veel hoor veel een heel schip een jaar lang doorgang te geven tot de haven. Kijk voor de lol is na hoeveel het kost om een dag aan te meren in de haven kost. Tegen de 3000 euro per dag voor een containerschip heb ik laatst gehoord. Zannik ergens anders over een wetgeving die nog niet bestaat en waar je de kostprijs niet een van kent. |
Citaat:
Die grote schepen voor Antwerpen beschadigen de wal van de Westerschelde, dus een vergoeding is hier best op zijn plaats. Bovendien gaan er geruchten dat de opbrengst van dat Belgische vignet naar Prins Laurent gaan. |
Citaat:
|
Citaat:
Zie het als een duidelijk signaal richting federale regering. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, over wegentaxen: ik ben van mening dat men vooral moet belasten wat schade toebrengt. Vrachtwagens dus. En (al dan niet overbeladen) caravans. |
Citaat:
Wss wordt hier nog een speciale splitsing gemaakt voor vrachtwagens en personenwagens. En wat is jouw gedacht over het betalen van vrachtvervoer in Duitsland eigenlijk? En het vignet in Oostenrijk. Of ga je daar niet op vakantie? |
Citaat:
Personenwagens betalen in verhouding weinig voor de wegen hoor. |
Citaat:
Het invoeren van het wegenvignet is alweer een ordinaire poenpakkerij van onze regering. Dat ze eerst eens beginnen met de uitgaven aan banden te leggen ipv van alweer een nieuwe belasting in te voeren.:x |
Citaat:
En voor mensen die korte afstanden afleggen of op doorreis zijn een goedkopere vignet laten kopen. Mensen uit Zeeuws-Vlaanderen worden nu dubbel gepakt, ze moeten ook al tol betalen voor de Westerschelde Tunnel. |
Citaat:
Wat mij betreft kan men veel beter hogere belasting heffen op grote dorstige asobakken (4 wheel-drives). |
Citaat:
De haven van Rotterdam is groter, maar die van Antwerpen is vuiler. Daarom mag van mij best een soort milieuheffing komen. Soms moet de waterinname in de maas gestaakt worden, omdat een grote stad zoals Luik niet eens rioolzuivering heeft. Het moet eens afgelopen zijn met die ongestrafte vergiftiging van ons water. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Trouwens, wie in Zuid-Holland woont en naar Gent wil, kan ook niet anders dan een vignet aanschaffen. Die vlieger over de zogezegde gegijzelde Zeeuws-Vlamingen gaat echt niet op. Naar Gent, Brugge, Maldegem, Eeklo, Sint-Niklaas... kunnen ze moeiteloos zonder beroep te doen op een autosnelweg. |
De Belgische tolpoort
De Belgische overheid zet een nieuwe stap in het Europa der tolpoorten door het invoeren van een vignet van zo’n 60 euro voor binnen- en buitenlandse automobilisten. Als het akkoord over de verdeling van de opbrengst tussen de drie Belgische deelregeringen standhoudt, moeten alle auto’s per 1 januari van volgend jaar al zo’n vignet hebben. Voor de Belgen maakt het weinig uit, want zij krijgen tegelijkertijd een korting op hun relatief bescheiden wegenbelasting. Dat riekt naar discriminatie. Het vignet is een manier om rijkosten van Belgen af te wentelen op buitenlandse automobilisten. Voor een land dat de hoofdstad van Europa herbergt, is dat bedenkelijk. Het Belgische jaarvignet is ook verplicht voor wie maar één kilometer Belgische snelweg gebruikt, een vergaande vorm van tolheffing in de Europese Unie. Andere lidstaten kennen een genuanceerder beleid. De Duitse regering beperkt de heffing tot vrachtauto’s. In Spanje, Italië en Frankrijk heeft de automobilist keuze: daar wordt naar de mate van het autobaangebruik tol geheven. Daar is geen discriminatie en heeft de tol een functie als rem op de verkeersdrukte. De praktijk in Oostenrijk lijkt, met een autowegvignet van 73 euro, nog het meest op wat België wil. Wel kent Oostenrijk een goedkoper vignet voor kortere duur. België zou dat voorbeeld kunnen volgen. Voor de autoreiziger door Europa ontstaat een gecompliceerde tolmozaïek. Dat is een inbreuk op de bewegingsvrijheid die in Europa gebruikelijk is. Voor Duitsers, Fransen, Luxemburgers en Nederlanders die aan de Belgische grens wonen en aan de andere kant wel eens een boodschapje doen, is het vignet een rechtstreekse lastenverzwaring. Het Belgische vignet staat op gespannen voet met de vrijheid van verkeer in de Europese Unie. De vraag is of het ook een regelrechte schending van de Europese verdragen is. De Amsterdamse hoogleraarW.T. Eijsbouts sluit niet uit dat het vignet een toets daarop doorstaat. Maar ook als het verkeersvignet juridisch haalbaar is, valt er moreel veel op aan te merken. De tol past in de trend bij lidstaten – ook Nederland – om Europa alleen te willen uitmelken en er verder niets voor over te hebben. Er is sprake van een onderlinge wedstrijd in benepenheid. Het is centenpikkerij vergeleken bij de miljarden die lidstaten aan de open grenzen verdienen. Dat geldt voor Nederland, maar zeker voor België waar de belangrijke instellingen van de Europese Unie staan. Des te bedenkelijker is het dat er voor degenen die de Europese instellingen per auto willen bereiken, nog een heffing bovenop komt. De Europese Commissie zou meer eenheid en systeem moeten brengen in de vele tolpoorten die op Europese wegen ontstaan. De Belgen moeten aantonen dat de heffing proportioneel is en niet discrimineert. Het zou goed zijn als zij daartoe via een procedure bij het Europese Hof van Justitie worden gedwongen. De vrijheid van personenverkeer is veel waard. Bron: NRC-Handelsblad |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be