Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Tunnel tussen Spanje en Marokko (https://forum.politics.be/showthread.php?t=7553)

Vlaamse Leeuw 14 december 2003 16:55

Dit artikel vond ik op http://nu.nl/news.jsp?n=245926&c=20

Marokko en Spanje leggen tunnel onder zee aan
Uitgegeven: 13 december 2003 23:22
MADRID - Spanje en Marokko gaan een treintunnel aanleggen onder de Straat van Gibraltar die beide landen met elkaar moet gaan verbinden. Dat heeft het Spaanse ministerie van Ontwikkeling in Madrid zaterdag bekendgemaakt. De tunnel krijgt een lengte van 39 kilometer. Voor de Straat van Gibraltar is gekozen, omdat de zee hier slechts 300 meter diep is.

Het plan voor een vaste verbinding tussen het Noord-Afrikaanse land en Europa staat nog in de kinderschoenen. Beide landen zijn een werkplan voor drie jaar overeengekomen, waarvoor voorlopig een bedrag beschikbaar is van 27 miljoen euro. Het grootste deel hiervan gaat naar seismologisch onderzoek om een geschikt traject te vinden.

Volgens de huidige plannen is de tunnel gesitueerd tussen het Spaanse Punte Palomas, 40 kilometer ten westen van Gibraltar, en het Marokkaanse Punta Malabata, nabij Tanger. Plannen voor een vaste verbinding tussen beide landen dateren al van 1980. Eerder deze maand werden ze nieuw leven in geblazen.

In juli 2002 kwam het bijna tot een militaire confrontatie tussen Marokko en Spanje toen beide landen een dispuut hadden over het onbewoonde Spaanse eilandje Perejil vlak voor de Marokkaanse kust. Marokkaanse militairen bezetten toen enige tijd het eilandje.


Wat vinden jullie van dit plan?

Descartes Jr 14 december 2003 17:12

Dit plan interesseert me beroepshalve zeer sterk.

En op het vlak van verbeterde integratie tussen de Maghreblanden en Europa kan het ook tellen.

Hopelijk komt hiermee ook een einde aan de vaak fatale bootvluchten door de woelige Straat van Gibraltar.

boer_bavo 14 december 2003 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Hopelijk komt hiermee ook een einde aan de vaak fatale bootvluchten door de woelige Straat van Gibraltar.

Heeft de eurostar ervoor gezorgd dat er geen 80 chinezen stierven toen ze Engeland probeerden te bereiken?
Neen. Dat heeft gewoon andere oorzaken. Het slechte beleid in Marokko is er 1 van. Anders zouden de mensen er niet weg willen.

Peace 14 december 2003 18:13

Dan zullen ze zich toch iets heel speciaals moeten bedenken anders zit binnen de drie weken na opening 80% van de Marrokaanse bevolking in panje en drie dagen later bij ons.

maddox 14 december 2003 20:55

We zullen al maar die treinen laten voorzien van goeie ruitenwissers ,om het bloed en de ingewanden van de voorkant laten af te vegen.

In Frankrijk was er al een belangrijke schifting van de asielzoekers geweest.Alleen de slimste en rijksten "geraakten" tot in Sangatte.

Ik vermoed dat de tunnelingang aan Marrokaanse zijde zo goed zal beschermd zijn als de bakshiesh reiken.
Laat maar overlopen, wat is nu 39 km door een tunnel waar regelmatig een sneltrein doorheen jakkerd. De betalers zullen niet komen klagen als hun onderdelen in Spanje toekomen, als onderdeel van de laklaag.

Psychiaters zullen een mooi extra inkomen kunnen hebben in die regio, het counselen van onderhoudscrew, die de brokken mogen opruimen.

bk232214 18 december 2003 23:11

Afrikanen die terug gestruurdt worden naar hun land van herkomst beginnen volgend jaar te graven richting Afrika natuurlijk worden zij er voor betaald :lol:

ancapa 21 december 2003 13:35

daarin vergaan geen scheepjes :wink:

Spelev 21 december 2003 13:37

Wel ik zie eigenlijk het verschil niet tussen een verbinding van Maroko en Spanje en Frankrijk en Groot-Brittanië?

William 21 december 2003 13:51

Op deze tunnel ben ik 100% tegen!
Als rationeel denkende mensen weten we allemaal dat wanneer die tunnel daar komt om de 3 dagen doden van vluchtelingen zullen vallen. Nu al vergaan er bijna dagelijks bootjes in de Straat van Gibraltar en indien deze tunnel er komt zal dat nog meer aantrekkelijker werken op de immigranten die hun leven wagen om door deze tunnel te vluchten. Als het in de tunnel onder de Noordzee al bijna dagelijks tot incidenten leidt wat gaan we dan in Gribraltar dan niet te zien krijgen.
Die Marokkanen kunnen misschien met duizenden te gelijk die tunnelingang bestormen en de opzichters overmeesteren en op die manier terug een invasie plannen naar Europa zoals ze dit een paar duizenden jaren ook gedaan hebben. :evil:

Nee, ik blijf erbij een tunnel tussen Europa en Afrika mag in geen geding komen!!

Je zou zeggen een ezel valt geen twee keer over dezelfde steen, maar blijkbaar die Spanjaarden wel :lol:

Cynicus 21 december 2003 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Dit artikel vond ik op http://nu.nl/news.jsp?n=245926&c=20

Marokko en Spanje leggen tunnel onder zee aan
Uitgegeven: 13 december 2003 23:22
MADRID - Spanje en Marokko gaan een treintunnel aanleggen onder de Straat van Gibraltar die beide landen met elkaar moet gaan verbinden. Dat heeft het Spaanse ministerie van Ontwikkeling in Madrid zaterdag bekendgemaakt. De tunnel krijgt een lengte van 39 kilometer. Voor de Straat van Gibraltar is gekozen, omdat de zee hier slechts 300 meter diep is.

Het plan voor een vaste verbinding tussen het Noord-Afrikaanse land en Europa staat nog in de kinderschoenen. Beide landen zijn een werkplan voor drie jaar overeengekomen, waarvoor voorlopig een bedrag beschikbaar is van 27 miljoen euro. Het grootste deel hiervan gaat naar seismologisch onderzoek om een geschikt traject te vinden.

Volgens de huidige plannen is de tunnel gesitueerd tussen het Spaanse Punte Palomas, 40 kilometer ten westen van Gibraltar, en het Marokkaanse Punta Malabata, nabij Tanger. Plannen voor een vaste verbinding tussen beide landen dateren al van 1980. Eerder deze maand werden ze nieuw leven in geblazen.

In juli 2002 kwam het bijna tot een militaire confrontatie tussen Marokko en Spanje toen beide landen een dispuut hadden over het onbewoonde Spaanse eilandje Perejil vlak voor de Marokkaanse kust. Marokkaanse militairen bezetten toen enige tijd het eilandje.


Wat vinden jullie van dit plan?

Indien het een éénrichtingstunnel van Spanje naar Marokko zou zijn die bovendien in Spanje streng bewaakt zou worden en hermetisch zou worden afgesloten op de momenten dat er geen trein binnenrijdt, en die uitsluitend zou worden gebruikt voor het repatriëren van illegale Afrikaanse vreemdelingen, dan lijkt mij dat nog zo geen slecht idee.

William 21 december 2003 14:36

Wordt de tunnel gegraven van Spanje naar Marokaans grondgebied of van Spanje naar Spaans grondgebied in Marokko zoals Ceuta?

maddox 21 december 2003 15:16

Die tunnel is weerom een Europees prestigeproject. Als er iets van komt.

Maar niemand heeft ooit gevraagt aan de Europese bevolking wat ervan gedacht word.

Oftewel, het word weer lekker ondemocratisch door de strot geramd als die werken aanvang nemen.

Ik denk al verder. We hebben een voorbeeld aan de Chunnel,de kanaaltunnel. Hoeveel idioten hebben hun einde al gevonden in dat donker gat in de grond?
En dan mag je ervan uitgaan dat het iets slimmeren onder de gelukszoekers zijn die dat probeerden. Ik vermoed dat vanuit Marroko er nog geen shifting is geweest qua overlevingskans ,inteligentie of geslepenheid.
Verdere mijmering daarover. Marrroko heeft 2 mogelijkheden. Ofwel zware controle op trafiek daar, ofwel geen controle. Iets tussenin zou alleen maar de wrevel opweken van de EU.

Babeth 21 december 2003 16:43

Och, het wordt een kruising tussen Sangatte en de Berlijnse Muur... maar welke kant zal met scherp schieten ?

De Vliegende Hollander 21 december 2003 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door William
Wordt de tunnel gegraven van Spanje naar Marokaans grondgebied of van Spanje naar Spaans grondgebied in Marokko zoals Ceuta?

Dat wil ik eigenlijk ook wel weten... Overigens is Gibralter aan Spaanse kant nog steeds in Britse handen --> kan nog een leuk bureaucratisch onderonsje worden :wink: ...

Maar als dit project economisch aantrekkelijk is --> gewoon doen

mad_drone 21 december 2003 19:01

zo een tunnel zo enkel mogen toegejuigd worden: vanuit economisch standpunt zeker: de economie zal in beide landen verbeteren en minder marrokanen zullen hoeven te vluchten naar 'welvaart' omdat ze er zelf in zitten.

Maar ik heb een andere vraag bij dit project: Het kanaal is een geologisch gebied dat praktisch in coma ligt, terwijl Afrika nog steeds naar Europa opschuift ( sidder en beef blokkers) , de Etna, de Alpen, ... zijn hier het gevolg van. Dat gebied bij gibraltar moet dus klaarwakker zijn, en een tunnel moet elk jaar een vernauwing van 4 cm kunnen verwerken+ veel aardbevingen, dit zal erg moeilijk zijn. Maar als dit mogelijk is, een dikke proficiat.

De Vliegende Hollander 21 december 2003 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone
zo een tunnel zo enkel mogen toegejuigd worden: vanuit economisch standpunt zeker: de economie zal in beide landen verbeteren en minder marrokanen zullen hoeven te vluchten naar 'welvaart' omdat ze er zelf in zitten.

Maar ik heb een andere vraag bij dit project: Het kanaal is een geologisch gebied dat praktisch in coma ligt, terwijl Afrika nog steeds naar Europa opschuift ( sidder en beef blokkers) , de Etna, de Alpen, ... zijn hier het gevolg van. Dat gebied bij gibraltar moet dus klaarwakker zijn, en een tunnel moet elk jaar een vernauwing van 4 cm kunnen verwerken+ veel aardbevingen, dit zal erg moeilijk zijn. Maar als dit mogelijk is, een dikke proficiat.

Dat zeg je nu wel zo snel van: het zal wel goed zijn voor de economie et cetera, maar dat is echt geen bekend feit.
Vergis je niet, als die tunnel er komt zijn er ook economische activiteiten zoals pendeldiensten et cetera die over de kop gaan.
Laat ze eerst maar eens een onderzoek naar de economische wenselijkheid van het project doen, voordat we straks met de problemen zitten...

mad_drone 21 december 2003 19:20

goedkoper transport is nooit een slechte zaak voor de economie als je het op grote schaal bekijkt, de regio op zich daarentegen...

De Vliegende Hollander 21 december 2003 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone
goedkoper transport is nooit een slechte zaak voor de economie als je het op grote schaal bekijkt, de regio op zich daarentegen...

Goedkoper transport is idd nooit slecht, maar met al die geologische vraagstukken erbij is het maar de vraag of het allemaal zo veel goedkoper wordt...

Descartes Jr 21 december 2003 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone
Maar ik heb een andere vraag bij dit project: Het kanaal is een geologisch gebied dat praktisch in coma ligt, terwijl Afrika nog steeds naar Europa opschuift ( sidder en beef blokkers) , de Etna, de Alpen, ... zijn hier het gevolg van. Dat gebied bij gibraltar moet dus klaarwakker zijn, en een tunnel moet elk jaar een vernauwing van 4 cm kunnen verwerken+ veel aardbevingen, dit zal erg moeilijk zijn. Maar als dit mogelijk is, een dikke proficiat.

Wetenschappelijk-technisch is het mogelijk om met vrij grote zekerheid een stabiele tunnel te bouwen. Dat is meteen ook de verklaring waarom het zo duur kost : er dienen heel wat voorzorgen genomen om de tunnel als een waterdichte slang de geologische bewegingen te laten volgen.

mad_drone 21 december 2003 22:09

nu onderzoeken ze het enkel voor zover ik begrepen heb. Kan nooit kwaad. Ben trouwens voor het project áls het mogelijk is binnen een ruime kostennota.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be