Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Louis Ide (N-VA) - 8 tot 14 januari (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=134)
-   -   standpunt inzake wegenvignet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=75583)

Ive De Beckker 13 januari 2007 03:29

standpunt inzake wegenvignet
 
Wat is het standpunt van N-VA inzake het wegennet?
Voor of tegen?
Iets over het bedrag?
Jaarvignet, maandvignet, 10-dagen,...

Ik heb een nieuw emailadres dus ik krijg de nieuwsbrieven nu niet aan :)

Leo 14 januari 2007 07:59

Het is een schande, zonder meer.

De idee is al ouder: Wivina de Meyer kwam al met zoiets voor de dag, maar het ging niet door omdat het een Vlaams voorstel was en de Walen weigerden te betalen om in Vlaanderen te rijden. Bovendien deugden haar argumenten voor geen meter: Vlaanderen is een doorgangsland zegde ze met de Antwerse ring in haar achterhoofd. Pikant detail: in de Europese Gemeenschap zijn alle landen doorgangslanden met uitzondering van Ierland en Portugal...

Nu Walen, Vlamingen en Brusselaars mee aan de vetpot mogen zitten kan het opeens wel, en wordt de zwarte piet doorgeschoven naar buitenlanders. Om je dood te schamen: nou gaan we al stelen bij de buren om onze zak te vullen.

Want stelen is het. Wereldwijd heeft iedere automobilist het recht drie maanden gebruik te maken van de wegeninfrastruktuur van een vreemd land op voorwaarde dat hij in het land waar zijn voertuig ingeschreven staat de verkeersbelasting betaald heeft. Daarom mogen buitenlanders zonder bijkomende kosten bij ons rondrijden en omgekeerd. Als een voertuig langer dan drie maanden in een vreemd land blijft moet het daar ingeschreven worden en betaal je lokale verkeersbelasting. Zo blijft alles in evenwicht.

Nu zouden buitenlanders ineens moeten betalen om bij ons te mogen rijden, terwijl wij lustig gratis overal mogen rondtoeren. Ik raad omwille van de eerlijkheid aan alle andere landen dezelfde taks te eisen van Belgen voor ze het land inmogen. Dan kan de Autokeuring onze wagens afkeuren omdat je niet meer door de voorruit kan kijken van de vignetten...

Sinds de vorming van de Europese Gemeenschap met haar vrij verkeer van onder meer goederen is dat rondtoeren in andermans achtertuin drastisch toegenomen. Ik kan begrijpen dat zoiets de oude regeling onder druk zet, met name op de grote Europese slagaders: de snelwegen met een E-nummer. Gebruik maken van die wegen betekent voor de automobilist tijd- en geldwinst. Voor onszelf en voor buitenlanders. Daar mag wat tegenover staan, voor onszelf en voor buitenlanders gelijk. Maar dan moet je ook konsekwent blijven en een regeling uitwerken die over de gehele Europese Gemeenschap identiek dezelfde is. Er valt trouwens ook iets te zeggen voor een het heffen van tol op kunstwerken zoals bruggen en tunnels. Opnieuw omdat iedereen zonder onderscheid die daar gebruik van maakt er ook voordeel uit haalt.

Dat wil zeggen dat een protektionistische terugbetaling door vermindering van de verkeersbelasting voor binnenlanders gewoon niet kan. Waar blijft het CGKR want het ter tafel liggende voorstel voldoet niet aan die fundamentele gelijkheidseis.

Louis Ide 14 januari 2007 09:59

Als ik het goed begrepen heeft voert men een wegenvignet is dat 60 euro zal kosten. In ruil zal men de autobelasting verlagen met hetzelfde bedrag. Van administratieve vereenvoudiging gesproken... Nu, men hoopt denk ik (eigenlijk op vraag van de Franstaligen) alle buitenlanders mee te doen betalen voor onze wegen. Op zich misschien te verdedigen, maar alvast in Nederland gaan er stemmen op "waarom nog winkelen in Antwerpen als we daar eerst 60 euro mogen voor neer leggen?". En ten slotte ik dacht dat Vlaanderen een logistiek centrum moest worden. Dan lijkt me dit tegenstrijdig. Het kan zijn dat er argumenten pro en contra zijn, maar voor de zoveelste keer gaat men hier ondoordacht te werk. Wat zijn alle gevolgen (positief en negatief)? Is er een studie van?

Vorenus 14 januari 2007 10:27

Wat de reacties van Nedelanders betreft, die vind ik hypocriet. Zij vergeten namelijk dat we in Nederland voor sommige tunnels en trajecten ook moeten betalen en dat ze vanaf 2012 rekeningrijden invoeren.

Wat die wegenvignet betreft, ik sta achter het gedachte maar niet achter het systeem.

Men had het veel simpelder moeten maken.

* Voor vrachtverkeer en voertuigen vanaf bepaalde gewicht: 250 euro per jaar via wegenvignet. Hierbij moet er dan duidelijk gemaakt worden in het buitenland dat dit in hun eigen voordeel is vanwege betere investeringen in wegen en infrastructuur.

* Voor auto's : Enkel tariefen voor het gebruik van de autosnelwegen.

Tarief A: 100 voor één jaar

Tarief B: 60 euro per 6 maanden

Tarief C: 20 euro per maand

Tarief D: 10 euro per week


Aangezien voor buitenlanders het Tarief voor vrachtverkeer op 250euro komt en voor auto's 100 euro moeten de inwoners van België dezelfde bedragen betalen en moet de wegentaks afgeschaft worden.

Louis Ide 14 januari 2007 10:34

Ge kent er meer van dan ik , ik ben niet vertrouwd met die tarieven...

Vorenus 14 januari 2007 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Louis Ide (Bericht 2334840)
Ge kent er meer van dan ik , ik ben niet vertrouwd met die tarieven...

Dit was slechts een voorstel.

Wat vind feitelijk u van mijn voorstel?

Dit is belangerijke materie voor mij omdat ik voor men beroep elke dag de baan op moet en veel werven doet aan de openbare weg.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be