Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut
(Bericht 2333921)
Groen! buit het thema van de opwarming van de aarde uit voor electorale doeleinden.
|
Als er een evolutie is die de samenleving aanbelangt en je wilt dat op de agenda plaatsen, is er dan spraken van uitbuiting? Dit is toch wat elke partij met zijn core-issues doet: Het VB doet dit met de veiligheids-en migratieproblematiek, de SPa met sociale zekerheid, de VLD met economische impulsen, de N-VA met communautaire zaken... alleen de CD&V heeft geen core-issue en probeert het dan maar door Yves Leterme zijn bril af te pakken en hem 77 keer per dag "goed bestuur" te laten zeggen.
Het is aan de kiezer om te beslissen wat zij de belangrijkste uitdagingen voor de maatschappij vinden en wie daar het best iets aan kan doen.
Op zich vind ik dat 'breng-je-probleem-aan-de-man-en-je-wint' vrij verschrikkelijk. Maar een probleem als de opwarming moet toch zeker worden geadresseerd in de politiek en dan liever vanwege de electorale aspiraties van een groene partij in 2007 dan vanwege de stijgende waterspiegel in 2027.
Citaat:
(Bericht 2333921)
Feit is dat veel mandatarissen van toen nog in de huidige partij Groen! zitten, ze hebben bewezen er niets van te kunnen en bovendien is het grappige dat veel Groen! mandatarissen eens geen diploma's op zak hebben ivm ecologie en dergelijke.
|
Ik heb er de site van het Vlaamse parlement eens op nagekeken (waar op dit moment toch wel zowat de belangrijkste groene verkozenen zetelen, dus zijn die vrij representatief, akkoord?) We vinden daar 2 pol/soccers, 1 communicatiewetenschapper, 1 psycholooog, 1 persoon die diploma's in het land- en bosbeheer en de landbouwwetenschappen bezit en 1 persoon met een 1 persoon met een licentie in de economie en in de stedenbouw en ruimtelijke ordening.
Een psycholoog is misschien wat vergezocht, maar voor de rest zijn al deze diploma's toch aansluitend bij de competenties die men mag hopen te vinden binnen een uitgebalanceerde fractie?
Moet iedereen bij het VB een politieopleiding hebben gevolgd? Moet iedereen van de VLD zelfstandige of econoom zijn? Elke Spa'er een uitmuntend dopper? Natuurlijk niet. Belachelijk zelfs. Waarom wordt dit ineens als gelegitimeerd antigroen-argument aanvaard?
Citaat:
(Bericht 2333921)
stellen hiervoor extreme pest en betaal maatregelen voor. Misshien een goede zaak voor het milieu, maar te drastisch en radicaal voor de gewone mens.
|
Ik denk dat er inderdaad met al teveel 'regelen' moet worden opgepast, ik hoop voor de groenen dat er hedendaagse pragmatische denkers in hun partij zullen opstaan, het bewijs dat de groenen dan eventueel een grote bevolkingsgroep kunnen aanspreken ligt in Mortsel en Zwijndrecht.
Citaat:
(Bericht 2333921)
Het zou gek zijn op Groen! te stemmen wetende dat die stem volledig opgeslorpt kan worden door de kiesdrempel. Dat risico mag je zeker niet lopen!
|
Het zou gek zijn om niet op Groen! te stemmen als je dat wél wilt. Je eigen hoofd en het stemhokje zijn de enige plaatsen in België waar je geen compromissen moet sluiten.
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen onvoorwaardelijk groen-fan, maar de manier waarop over die partij in de media en op dit forum aan bod komt is een aaneenschakeling van clichés en halve waarheden en dat vindt ik intellectueel oneerlijk. Als je kritiek wilt leveren stel ik mij voor hun regeringsdeelname van 1999-2003 onder de loupe te nemen en niet over stereotypen en diploma's te beginnen, want das nogal zwak.