duveltje382 |
15 januari 2007 14:58 |
Het drankmisbruik bij onze jeugd
Citaat:
De school, de maatschappij, de detailhandel, de supermarkten, de vriendjes, de reclame, volgens sommigen hier is iedereen in de samenleving verantwoordelijk voor het drankgebruik van jongeren, behalve de ouders.
Treurig genoeg, worden de Nederlandse jongeren steeds meer en op steeds lagere leeftijd de zuipschuiten van Europa. Nergens is het alcoholgebruik onder (jonge) jongeren zo extreem hoog als in Nederland.
Daarmee komt de stelling dat maatschappij, reclame, detailhandel enz. de schuldigen zouden zijn, op losse schroeven te staan.
In onze buurlanden staan de jongeren precies dezelfde reclame en andere verleidingen vrij als in Nederland. Toch wordt er door hen beduidend minder gedronken dan in Nederland.
Zouden het dan tóch de ouders zijn? Zou het dan tóch zo zijn dat veel Nederlandse ouders er het de laatste 15 tot 20 jaar behoorlijk bij hebben laten zitten waar het opvoeden betreft?
Als ik naar onze buurlanden kijk, ben ik geneigd dit laatste te denken. Als ik naar bijv. Duitsland of België kijk en als ik zie hoe jongeren zich daar over het algemeen in het openbaar gedragen, op school, in het openbaar vervoer, ten opzichte van andere mensen, enz., dan steken de Nederlandse jongeren daar wel heel negatief bij af. En ik kan dat op niets anders terugvoeren dan de opvoeding.
Het wordt tijd dat de Nederlandse ouders opvoeding weer als een primaire taak gaan zien in plaats van iets dat je er in een half uurtje quality time even bij doet. Dan zal het niet alleen met het gedrag in het algemeen, maar ook met het drinkgedrag al stukken beter gaan.
|
Bron/dicussie Standpunt NL
Ik vind persoonlijk dat onze ouders er hier in Vlaanderen niet beter in scoren.
Het drankmisbruik bij onze jongeren ligt dramatisch hoog,en het is vijf voor twaalf
|