![]() |
Wat met Brussel
Mijn vraag is simpel, het antwoord zal denk ik ingewikkeld zijn:
Hoe gaan jullie Brussel splitsen? Alle gebieden waar de meerderheid Frans (Waals, want echt Frans kun je het niet noemen) spreekt als moedertaal bij Wallonië hechten, en de andere gebiedjes bij "Vlaanderen"? |
Citaat:
|
Brussel hoort bij Vlaanderen.
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
De kaart van België al eens bekeken? Brussel ligt pal in de schoot van Vlaanderen.
Het is niet omdat een meerderheid Franstalig is dat Brussel niet Vlaams zou zijn. Brussel is een Vlaamse stad zoals ook Antwerpen een Vlaamse stad is. |
Citaat:
Dat de linkies het nogal moeilijk hebben met aardrijkskunde blijkt uit het feit dat ze Turkije in Europa leggen... |
Brussel is inderdaad historisch en geografisch een, zij het verfranste, Vlaamse stad, en dat heeft niets met links of rechts te maken. De vraag is echter: wat doen we met dit gegeven? Kunnen we de hoofdstad van Vlaanderen opnieuw vervlaamsen? En hoe?
Dit is een zeer moeilijke vraag, maar het is de taak van een politicus om zich over moeilijke vragen te buigen. Ik wacht dan ook vol spanning op de denkpistes van de heer de Man. |
Het feit dat Vlaanderen niet onafhankelijk wordt, schrijft men dikwijls toe aan het onoplosbaar dilemma Brussel.
Wat verkiest u : Brussel zijn/haar gang laten gaan en met een geldcharme- offensief trachten Brussel (zelf) te doen kiezen voor integratie in Vlaanderen of blijven we in het huidig immobilisme "nooit zonder Brussel" (zonder vooruitgang). Bent u m.a.w. bereid om Brussel op te offeren voor een onafhankelijke staat Vlaanderen uit realisme-zin. Is het Brussels sop eigenlijk de kolen waard ? Laat ons wel wezen, een hervervlaamsing van Brussel lijkt mij een utopia en dan zwijg ik nog maar over pakweg Molenbeek, Schaarbeek,... Aansluitend hieraan: bent u voorstander van een eventuele aanhechting bij Nederland om tot een groter invloedrijker geheel te komen ? |
Ik sluit mij bij deze laatste vraag aan maar dan anders. Hoe belangrijk is Brussel in het onafhankelijkheidsstreven van het VB? Zal de realisering hiervan uitgesteld/opgegeven worden in de hoop een omhooggevallen provinciehoofdplaats met meer problemen dan voordelen te behouden? Anders gesteld : zouden we Brussel niet beter laten vallen?
|
Citaat:
|
Dan hoort Borgerhout bij Marokko? Ik dacht het niet.
|
Waar ligt Voeren dan? Ligt toch ook niet binnen de Vlaamse grenzen?
Het is ook niet omdat een gebied binnen een ander zijn grondbedied ligt dat het daarbij behoort per definitie. Lesotho is ook een aparte ministaat in Zuid-Afrika. Of mag ik dit niet vergelijken ? |
Nee.
Voeren is nooit "Waals" geweest. Voor de taalgrens werd vastgelegd lag het dan wel in Luik, maar dat gedeelte van Luik is nooit Franstalig geweest. Dat gebied is altijd Vlaams (Limburg) geweest. Dat is dus ook gewoon Vlaanderen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Men zou Brussel ook in z'n geheel uit de boedelscheiding kunnen houden. Maak er een Europese stad van, met een Europees bestuur.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be