Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Verkiezingen op 10 juni (https://forum.politics.be/showthread.php?t=76168)

bartje 17 januari 2007 12:40

Verkiezingen op 10 juni

Dat heeft premier Verhofstadt aangekondigd. De datum valt wel iewat slecht voor de studenten die examens hebben; de verkiezingen moesten ten laatste tegen 27 juni gehouden worden.

Jan Meuleman 17 januari 2007 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartje (Bericht 2344478)
Dat heeft premier Verhofstadt aangekondigd. De datum valt wel iewat slecht voor de studenten die examens hebben; de verkiezingen moesten ten laatste tegen 27 juni gehouden worden.

Dacht je dat ons Guyke met iets of iemand rekening houdt?

bartje 17 januari 2007 12:43

Nu ja de verkiezingen vinden de laatste jaren altijd in juni plaats hé, zoals in 2004,2003,1999...

Herr Flick 17 januari 2007 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 2344482)
Dacht je dat ons Guyke met iets of iemand rekening houdt?

Eigen loon eerst hé, ! ;-)

badkarmazen 17 januari 2007 13:23

Een vraagje:
Moet BHV nu ook nog worden gesplitst?

Citaat:

In het voorjaar van 2005 is de splitsing niet doorgegaan, al heeft het probleem wel een hele tijd het politieke gebeuren gedomineerd. De compensaties die de Franstaligen wensten, waren te groot. Ten laatste tegen 18 mei 2007 moet er hoe dan ook een oplossing worden gevonden. Het Grondwettelijk Hof gaf de wetgever namelijk vier jaar om de situatie recht te trekken, maar het gaf vanzelfsprekend niet aan of dat in de richting van meer of minder tweetaligheid dient te gebeuren. Wellicht vinden de volgende federale verkiezingen plaats vóór deze datum, zodat de kwestie voorlopig weer uitgesteld kan worden.

bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel-Halle-Vilvoorde

Enter 17 januari 2007 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door badkarmazen (Bericht 2344594)
Een vraagje:

Dat moest al lang gebeurd zijn volgens de wet.
Maar blijkbaar moeten politici de wet niet zo volgen als wij gewone burgers.

alberto 17 januari 2007 13:37

Citaat:

Studenten die over die enkele uren klagen dat ze moeten gaan stemmen zijn volgens mij niet goed bezig.
In ieder geval voor mij is het goed, ik kan bijna niet wachten om mijn stem uit te brengen.

CHW 17 januari 2007 13:44

Citaat:

Een vraagje:

Stevenen we af op ongeldige verkiezingen? Zou de regering dat nu echt niet gemerkt hebben? Moeilijk te geloven; ik ga het arrest eens volledig uitpluizen.

CHW 17 januari 2007 14:14

Right, als ik het goed heb begrepen zou de termijn van vier jaar niet beginnen lopen vanaf de datum van de vorige verkiezingen maar wel vanaf de datum waarop de gecoopteerde senatoren werden aangewezen (19 juni). De zondag daarop worden normaal de volgende verkiezingen voorzien (24 juni).

Gun 17 januari 2007 14:16

Citaat:

Een vraagje:

Dit is verd*mme net waarom de verkiezingen vervroegd zijn, nu moeten ze nog niet gesplitst zijn ...

Citaat:

Arbitragehof vervroegt de datum

De federale verkiezingen zouden normaal op 24 juni plaatsvinden, maar die datum is vervroegd door een arrest van het Arbitragehof.

In dat arrest stelt het hof dat verkiezingen ongrondwettelijk zijn als de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde niet is gesplitst op 24 juni.

Alle kieskringen zijn provinciale kieskringen, behalve Vlaams-Brabant. Daar bestaan de arrondissementen B-H-V en Leuven naast elkaar, maar
Halle-Vilvoorde en Leuven moeten één kieskring vormen, stelt het Arbitragehof.

Omdat er nog altijd geen politiek akkoord is over de splitsing van B-H-V, moest de regering de verkiezingen voor 24 juni organiseren. Zoniet waren ze ongrondwettelijk.

Bierke 17 januari 2007 14:35

Citaat:

Dat em maar een exacte datum vastlegd.. dan kan ik m'n reis boeken :p

Gun 17 januari 2007 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 2344799)
Dat em maar een exacte datum vastlegd.. dan kan ik m'n reis boeken :p

10:evil:

duveltje382 17 januari 2007 14:59

En student zijn examens hangen af van een 1/2 uurtje,om naar het stemhokje te gaan 8O:roll:

alpina 17 januari 2007 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2344852)
En student zijn examens hangen af van een 1/2 uurtje,om naar het stemhokje te gaan 8O:roll:

Op 10juni zit ik in Leuven met heel waarschijnlijk een examen de volgende dag. Ik ga echt geen 3 uur weggooien door de trein naar huis te pakken en terug enkel en alleen om een bolletje in te kleuren dat waarschijnlijk toch geen enkel verschil maakt.

Ik veronderstel dat er een mogelijkheid is om iemand anders in mijn plaats te laten stemmen?

duveltje382 17 januari 2007 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alpina (Bericht 2344856)
Op 10juni zit ik in Leuven met heel waarschijnlijk een examen de volgende dag. Ik ga echt geen 3 uur weggooien door de trein naar huis te pakken en terug enkel en alleen om een bolletje in te kleuren dat waarschijnlijk toch geen enkel verschil maakt.

Ik veronderstel dat er een mogelijkheid is om iemand anders in mijn plaats te laten stemmen?

Dat zo één mogelijkheid zijn,een andere mogelijkheid is dat je als student in de stad of gemeente waar je woont op het moment van de kiezingen kan stemmen,ik versta niet dat dit niet mogelijk is....

lomeanor 17 januari 2007 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 2344629)
Studenten die over die enkele uren klagen dat ze moeten gaan stemmen zijn volgens mij niet goed bezig.
In ieder geval voor mij is het goed, ik kan bijna niet wachten om mijn stem uit te brengen.

Enkele uren zijn in te calculeren, maar als je het een beetje wil volgen, ben je een hele dag kwijt. En dat is wel moeilijk.

Ik had veel liever verkiezingen in mei gehad!

metten 17 januari 2007 15:34

Verkiezingen op 3 juni kon niet voor Elio Di Rupo, want dan is het in Mons groot feest!
Elio heeft zijn zin gekregen! :evil:

duveltje382 17 januari 2007 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2344936)
Enkele uren zijn in te calculeren, maar als je het een beetje wil volgen, ben je een hele dag kwijt. En dat is wel moeilijk.

Ik had veel liever verkiezingen in mei gehad!

Ik herinner mij de laatste gemeenteraadsverkiezingen waar het voor de Joden niet kon en ook daar werd er een uitzondering voor gemaakt.
En wat met de kleine man die naar zijn buitenverblijfje wil wordt daar ook een uitzondering voor gemaakt?

Enter 17 januari 2007 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2344984)
Ik herinner mij de laatste gemeenteraadsverkiezingen waar het voor de Joden niet kon en ook daar werd er een uitzondering voor gemaakt.
En wat met de kleine man die naar zijn buitenverblijfje wil wordt daar ook een uitzondering voor gemaakt?

Als het echt om een kleine man gaat, is zijn buitenverblijfje er een met wielen: de sleurhut.

En die kan hij ook thuis laten staan.

duveltje382 17 januari 2007 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enter (Bericht 2345018)
Als het echt om een kleine man gaat, is zijn buitenverblijfje er een met wielen: de sleurhut.

En die kan hij ook thuis laten staan.

Nee,maar ff serieus hé,waarom altijd uitzonderingen maken voor bepaalde groepen in onze samenleving,en nooit voor de gewone man in de straat,waarom geen stemrecht i.p.v. stemplicht
Ik denk hier ook aan het stemrecht voor vreemdelingen tijdens lokale verkiezingen
Vanwaar deze discriminatie?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be