Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Moeten de burgemeesters van B-H-V de verkiezingen boycotten? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=76182)

Gun 17 januari 2007 14:21

Moeten de burgemeesters van B-H-V de verkiezingen boycotten?

In het licht van de vervroeging van de verkiezingsdatum lauter en alleen omwille van de vooropgestelde splitsing opgelegd door het Arbitragehof moeten de burgemeesters van B-H-V de verkiezingen boycotten?

De federale verkiezingen zouden normaal op 24 juni plaatsvinden, maar die datum is vervroegd door een arrest van het Arbitragehof.

In dat arrest stelt het hof dat verkiezingen ongrondwettelijk zijn als de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde niet is gesplitst op 24 juni.

Alle kieskringen zijn provinciale kieskringen, behalve Vlaams-Brabant. Daar bestaan de arrondissementen B-H-V en Leuven naast elkaar, maar Halle-Vilvoorde en Leuven moeten één kieskring vormen, stelt het Arbitragehof.

Omdat er nog altijd geen politiek akkoord is over de splitsing van B-H-V, moest de regering de verkiezingen voor 24 juni organiseren. Zoniet waren ze ongrondwettelijk.

badkarmazen 17 januari 2007 14:41

JA, maar het zal waarschijnlijk toch niet veel helpen.

Of zijn er juridische maatregelen mogelijk om de datum te verplaatsen? Nietig verklaren van de vooropgestelde datum in kortgeding of zo?

La Chunga 17 januari 2007 16:38

Iedereen moet verkiezingen boycotten waar kiesdrempels een loopje nemen met de democratie. In vergelijking met dit electoraal bedrog is BHV een inhoudloos symbool.

Gun 17 januari 2007 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga (Bericht 2345149)
Iedereen moet verkiezingen boycotten waar kiesdrempels een loopje nemen met de democratie. In vergelijking met dit electoraal bedrog is BHV een inhoudloos symbool.

Je weet alweer duidelijk waarover je praat:?

La Chunga 17 januari 2007 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2345227)
Je weet alweer duidelijk waarover je praat:?

Sorry, dat ik zo'n dwaas ben en me eerder bekommer om dat waar democratie écht draait.
Maar, Gun, verblijdt ons allen met de inzichten die je alomvattende wijsheid je verschaffen.

Of beter, verduidelijk me eens waarom dat BHV-dossier op democratisch vlak zwaarwichtiger is dan het negeren van een groot deel van het kiespubliek via een kiesdrempel.

baseballpolitieker 17 januari 2007 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga (Bericht 2345149)
Iedereen moet verkiezingen boycotten waar kiesdrempels een loopje nemen met de democratie.

Tja zo 'kwets' je alleen de kleine partijen die de kiesdrempel met moeite halen of zelfs niet! Blanco stemmen is alleen maar in het voordeel van de grote partijen en dat zijn toevallig ook die die de kiesdrempel hebben uitgevonden! (dit terzijde;-))

baarle 17 januari 2007 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga (Bericht 2345346)
Of beter, verduidelijk me eens waarom dat BHV-dossier op democratisch vlak zwaarwichtiger is dan het negeren van een groot deel van het kiespubliek via een kiesdrempel.

Die dingen hoeven helemaal niet tegen elkaar afgewogen te worden. Het nastreven van het ene verhindert het nastreven van het andere niet. Ze spelen zich elk op een ander niveau af en beiden zijn op hun vlak van levensbelang.

Gun 17 januari 2007 17:32

Citaat:

Sorry, dat ik zo'n dwaas ben en me eerder bekommer om dat waar democratie écht draait.
Maar, Gun, verblijdt ons allen met de inzichten die je alomvattende wijsheid je verschaffen.

Indien je zou weten hou het dossier B-H-V in elkaar zit zou je zo'n (domme) uitspraken niet doen beste La Chunga. Je weet duidelijk niet waarover je het hebt.

largo_w 17 januari 2007 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2345379)
Indien je zou weten hou het dossier B-H-V in elkaar zit zou je zo'n (domme) uitspraken niet doen beste La Chunga. Je weet duidelijk niet waarover je het hebt.

Ja zo zit dat allemaal in elkaar la chunga en in het vervolg denk maar eens lang na voor je op de lange tenen van onze gun gaat staan...

:lol: :lol: :lol: :lol:
Ik ga een 0110 concert organiseren voor gun zelf...

Ive De Beckker 17 januari 2007 18:19

Nee, geen boycot.

De verkiezingen zijn wettig en het arbitragehof heeft zich uitgesproken.
Als het arbitragehof zich niet had uitgesproken dan moest er wel een boycot komen.

Het is gewoon belachelijk dat deze verkiezingen zo kunnen gebeuren maar we moeten de uitspraak respecteren.

Gun 17 januari 2007 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ive De Beckker (Bericht 2345561)
Nee, geen boycot.

De verkiezingen zijn wettig en het arbitragehof heeft zich uitgesproken.
Als het arbitragehof zich niet had uitgesproken dan moest er wel een boycot komen.

Het is gewoon belachelijk dat deze verkiezingen zo kunnen gebeuren maar we moeten de uitspraak respecteren.

Het arbitragehof heeft zich uitgesproken over een wettelijk dispuut mét een geplande verkiezingsdatum voor ogen. De datum is gewijzigd om de uitspraak van het hof te omzeilen.

De vraag is wat uiteindelijk wettig is.

Gun 17 januari 2007 19:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 2345560)
Ja zo zit dat allemaal in elkaar la chunga en in het vervolg denk maar eens lang na voor je op de lange tenen van onze gun gaat staan...

:lol: :lol: :lol: :lol:
Ik ga een 0110 concert organiseren voor gun zelf...

Leg aan La Chunga dan eens uit hoe het B-H-V dossier in elkaar zit beste Larg_w want hij doet dubbelzinnige en tegenstrijdige uitspraken die aantonen dat hij een beetje moet gaan studeren.

Geen mening over de vraag?

Ive De Beckker 17 januari 2007 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2345710)
Het arbitragehof heeft zich uitgesproken over een wettelijk dispuut mét een geplande verkiezingsdatum voor ogen. De datum is gewijzigd om de uitspraak van het hof te omzeilen.

Je kan misschien klacht indienen tegen de uitslag ofzo.

Ik ben niet akkoord met die kieskring maar er is een uitspraak dus ja, ...

baarle 17 januari 2007 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2345710)

Nee hoor, de vraag is wie de macht heeft om zijn gelijk door te zetten. Dat zijn de Franstaligen. Wetten hebben daar niets mee te maken.

Gun 17 januari 2007 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 2345805)
Nee hoor, de vraag is wie de macht heeft om zijn gelijk door te zetten. Dat zijn de Franstaligen. Wetten hebben daar niets mee te maken.

Correct

largo_w 17 januari 2007 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2345714)
Leg aan La Chunga dan eens uit hoe het B-H-V dossier in elkaar zit beste Larg_w want hij doet dubbelzinnige en tegenstrijdige uitspraken die aantonen dat hij een beetje moet gaan studeren.

Geen mening over de vraag?

Klopt :-)

Uitleggen; ik? U bent zeker even vergeten dat ik ook één van die domme wortels was...?
Ik laat dat liever aan u, oooh almachtige gun2004!

Gun 17 januari 2007 19:59

Citaat:

Alle gekheid op een stokje, La Chunga.

Op basis van welke analyse zie jij de kiesdrempel zwaarwichtiger dan de niet splitsing van B-H-V?

Sneta 17 januari 2007 20:02

Burgemeesters worden niet betaald om verkiezingen te boycotten, maar om ze ordelijk te doen verlopen.

Gun 17 januari 2007 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneta (Bericht 2345900)
Burgemeesters worden niet betaald om verkiezingen te boycotten, maar om ze ordelijk te doen verlopen.

Tja en wetten dienen om nageleefd te worden.

Sneta 17 januari 2007 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2345912)
Tja en wetten dienen om nageleefd te worden.

Daarvoor hebben we andere instanties.
Parlement, Raad Van State, Arbitragehof, Burgerlijke rechtbanken ....

De burgemeesters moeten in de eerste plaats voor hun gemeente zorgen en niet de nationale zaken willen oplossen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be