![]() |
Moeten de burgemeesters van B-H-V de verkiezingen boycotten?
In het licht van de vervroeging van de verkiezingsdatum lauter en alleen omwille van de vooropgestelde splitsing opgelegd door het Arbitragehof moeten de burgemeesters van B-H-V de verkiezingen boycotten?
De federale verkiezingen zouden normaal op 24 juni plaatsvinden, maar die datum is vervroegd door een arrest van het Arbitragehof. In dat arrest stelt het hof dat verkiezingen ongrondwettelijk zijn als de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde niet is gesplitst op 24 juni. Alle kieskringen zijn provinciale kieskringen, behalve Vlaams-Brabant. Daar bestaan de arrondissementen B-H-V en Leuven naast elkaar, maar Halle-Vilvoorde en Leuven moeten één kieskring vormen, stelt het Arbitragehof. Omdat er nog altijd geen politiek akkoord is over de splitsing van B-H-V, moest de regering de verkiezingen voor 24 juni organiseren. Zoniet waren ze ongrondwettelijk. |
JA, maar het zal waarschijnlijk toch niet veel helpen.
Of zijn er juridische maatregelen mogelijk om de datum te verplaatsen? Nietig verklaren van de vooropgestelde datum in kortgeding of zo? |
Iedereen moet verkiezingen boycotten waar kiesdrempels een loopje nemen met de democratie. In vergelijking met dit electoraal bedrog is BHV een inhoudloos symbool.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar, Gun, verblijdt ons allen met de inzichten die je alomvattende wijsheid je verschaffen. Of beter, verduidelijk me eens waarom dat BHV-dossier op democratisch vlak zwaarwichtiger is dan het negeren van een groot deel van het kiespubliek via een kiesdrempel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:lol: :lol: :lol: :lol: Ik ga een 0110 concert organiseren voor gun zelf... |
Nee, geen boycot.
De verkiezingen zijn wettig en het arbitragehof heeft zich uitgesproken. Als het arbitragehof zich niet had uitgesproken dan moest er wel een boycot komen. Het is gewoon belachelijk dat deze verkiezingen zo kunnen gebeuren maar we moeten de uitspraak respecteren. |
Citaat:
De vraag is wat uiteindelijk wettig is. |
Citaat:
Geen mening over de vraag? |
Citaat:
Ik ben niet akkoord met die kieskring maar er is een uitspraak dus ja, ... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Uitleggen; ik? U bent zeker even vergeten dat ik ook één van die domme wortels was...? Ik laat dat liever aan u, oooh almachtige gun2004! |
Citaat:
Op basis van welke analyse zie jij de kiesdrempel zwaarwichtiger dan de niet splitsing van B-H-V? |
Burgemeesters worden niet betaald om verkiezingen te boycotten, maar om ze ordelijk te doen verlopen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Parlement, Raad Van State, Arbitragehof, Burgerlijke rechtbanken .... De burgemeesters moeten in de eerste plaats voor hun gemeente zorgen en niet de nationale zaken willen oplossen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be