![]() |
Aanpassing taalstatuut dmv gemeentelijk referendum
Beste,
In de draad "de faciliteitengemeentes doet u de uitspraak: Citaat:
Kan men dan ook in een gemeente als Oudergem beslissen om het tweetalig statuut te vervangen door een ééntalig Frans? Kan men in een gemeente als Voeren of Eupen beslissen om de faciliteiten voor Franstaligen af te schaffen? Op welke manier helpt zoiets de tweetaligheid van het land? |
Ik denk dat zulks enkel kan als het leidt tot méér tweetaligheid ipv minder ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is wel degelijk de bedoeling dat deze referenda alleen kunnen als men van een ééntalig naar een tweetalig statuut gaat. |
Citaat:
Referenda kunnen dus enkel als ze in de bub-kraam passen? |
Citaat:
|
Citaat:
Op een jaar tijd hebben we de 12 grootste steden van Wallonië tweetalig gemaakt, kunnen we met z'n allen terug keren naar onze Vlaamse dorpen, en zitten de Walen tot in de eeuwen der eeuwigheid opgescheept met hun tweetalige administratie in een ééntalige stad. Zo kunnen we Wallonië dus eens flink op zotte kosten jagen. Met steun van de BUB... ;-) |
Citaat:
Overigens, als u twaalf keer per jaar verhuist, wie jaagt u dan eigenlijk op zotte kosten? ;-) |
Citaat:
Of wil u referenda die Wemmel en Rode definitief ééntalig Frans maken? |
Citaat:
Om zulk een originele stunt uit te halen, moet u wel zien dat u over de 500 deelnemers komt, hoor. Ik herinner me die VB_betoging van 500 skinheads in Linkebeek van maart 2005. Dat was geen toonbeeld van macht, wel een symbool van de totale publieke desinteresse voor het Vlaams -nationaal "gedachtegoed". |
Citaat:
Het is inderdaad vreemd dat in 1947 Linkebeek met meer dan 40% Franstaligen niet tweetalig (Brussels) werd, maar dat de Brusselse gemeenten die toen al overwegend Franstalig waren wel tweetalig werden.:-( (Schiet me niet dood jongens en meisjes!) |
Citaat:
|
Citaat:
|
"Definitief" wil hier zeggen: tot een ander referendum dat het tegendeel beslist uiteraard. Niets is echt definitief. De staathervormingen ook niet.
|
Citaat:
Zou het voor Belgie dus niet beter zijn om de taalgrens definitief definitief te maken en zo de wind uit de zeilen te houden van seperatistische groepen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat is dus voldoende om van steden zo groot als Begren of Namen tweetalige steden te maken. Overigens... Waar klaagt u over?? Als men Vlaamse gemeenten een tweetalig statuut wil geven, bent u uitzinnig van vreugde. En als men dat bij Waalse gemeenten wil doen, breekt het angstzweet u uit, en gaat u in paniek op zoek naar de kleinste Vlaamse betoging uit de menselijke geschiedenis om uw bang hartje te sussen. |
Citaat:
Je hebt daar wel in zekere zin een punt, maar niets is definitief behalve de dood. De pretentie hebben als politicus dat je iets "definitief" doet, is niet democratisch. Alles kan hervormd worden. Dat gezegd zijnde hoeven die referenda over taalstatuut voor mij niet echt. Ik zou ze alleen als politiek wapen gebruiken wanneer flaminganten of wallinganten te ver gaan in hun eisen zoals vandaag. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be