Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=138)
-   -   Ontwikkelingshulp- en buitenlandsbeleid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=76314)

Jantje 18 januari 2007 11:29

Ontwikkelingshulp- en buitenlandsbeleid

Hans,

Wat is eigenlijk jou mening over ontwikkelingshulp en buitenlandsbeleid.
En hoe zou BUB dit aanpakken?

Jan Meuleman 18 januari 2007 17:20

Je bedoelt aan het onderontwikkeld land aan onze zuid grens welke jaarlijk 12 miljard euro krijgt van de naz's uit het noorden?

Jantje 18 januari 2007 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 2348678)
Je bedoelt aan het onderontwikkeld land aan onze zuid grens welke jaarlijk 12 miljard euro krijgt van de naz's uit het noorden?

Nee, ik bedoel dat weldegelijk niet.

Scofield 18 januari 2007 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2347524)
Hans,

Wat zou jij er aan doen?

Jantje 18 januari 2007 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scofield (Bericht 2348770)
Wat zou jij er aan doen?

Dit is Hans zijn sessie, niet die van mij.

Net als bij de Man is het hij dus die moet antwoorden en niet ik.

Hans Van de Cauter 18 januari 2007 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2347524)
Hans,

België dient samen met de andere Benelux-landen een sterkere positie in te nemen in de E.U.. Véél méér kan België op internationaal politiek niveau niet doen. Daarvoor is het land te klein.

Daarnaast dient België haar ontwikkelingshulp vooral toe te spitsen op groeigebieden zoals onze ex-kolonie en Latijns-Amerika. Tevens dienen we economische investeringen in die landen aan te moedigen. Op dat vlak is het absoluut noodzakelijk dat buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking weer in Belgische handen komen want vandaag gaat er veel te veel energie en geld verloren door de regionale versnippering.

Pieke 18 januari 2007 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter (Bericht 2349691)
vandaag gaat er veel te veel energie en geld verloren door de regionale versnippering.

u beschikt natuurlijk over cijfers of andere feiten die dit kunnen staven?

Jantje 18 januari 2007 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter (Bericht 2349691)
België dient samen met de andere Benelux-landen een sterkere positie in te nemen in de E.U.. Véél méér kan België op internationaal politiek niveau niet doen. Daarvoor is het land te klein.

Daarnaast dient België haar ontwikkelingshulp vooral toe te spitsen op groeigebieden zoals onze ex-kolonie en Latijns-Amerika. Tevens dienen we economische investeringen in die landen aan te moedigen. Op dat vlak is het absoluut noodzakelijk dat buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking weer in Belgische handen komen want vandaag gaat er veel te veel energie en geld verloren door de regionale versnippering.

Op de meeste punten kan ik je volgen, maar dat België te klein is om met een deftig buitenlandsbeleid en ontwikkelingshulpplan naar buiten te stappen zou ik niet zomaar durven zeggen. Maar dat er veel geld verloren gaat is idd een vaststaand feit. Ontwikkelingshulp zou zelfs naar EU-niveaux moeten.

Jantje 18 januari 2007 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 2349732)
u beschikt natuurlijk over cijfers of andere feiten die dit kunnen staven?

Die kan je zelfs terug vinden op google.
Maar zelfs het kleinste kind weet dat als je 4 instellingen het zelfde werk op de zelfde plaats laat organiseren, je bezig bent met een enorme verspilling van krachten en gelden. Daar zijn zelfs geen cijfer voor nodig.

Hans Van de Cauter 18 januari 2007 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2349762)
Op de meeste punten kan ik je volgen, maar dat België te klein is om met een deftig buitenlandsbeleid en ontwikkelingshulpplan naar buiten te stappen zou ik niet zomaar durven zeggen. Maar dat er veel geld verloren gaat is idd een vaststaand feit. Ontwikkelingshulp zou zelfs naar EU-niveaux moeten.

Dat is al gedeeltelijk zo, hoor. Kijk maar naar de functie van onze Louis Michel.;-)

Hans Van de Cauter 18 januari 2007 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2349771)
Maar zelfs het kleinste kind weet dat als je 4 instellingen het zelfde werk op de zelfde plaats laat organiseren, je bezig bent met een enorme verspilling van krachten en gelden. Daar zijn zelfs geen cijfer voor nodig.

Inderdaad. Kijk eens naar geldverspiller Bourgeois die in heel de wereld "Vlaamse huizen" wil oprichten terwijl de Belgische ambassadeurs nu rond hun vingers zitten te draaien omdat ze zich niet met de economische promotie mogen bezig houden als er zo'n Vlaams huis is. Dat is gewoon schandalig en allesbehalve efficiënt.

Jantje 18 januari 2007 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter (Bericht 2349793)
Dat is al gedeeltelijk zo, hoor. Kijk maar naar de functie van onze Louis Michel.;-)

Net zoals jij, vind ik gedeeltelijk dus niet voldoende.
Alle EU-lidstaten zouden hun krachten moeten bundelen inverband met ontwikkelingshulp.

Pieke 18 januari 2007 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2349771)

Ik werk in een sector waar je alles wat je beweert moet kunnen staven met bronnen. Als Hans iets beweert, verwacht ik van hem hetzelfde. En "dat weet zelfs het kleinste kind", is geen argument. Net zo min als "google het maar, je zal wel zien".

Als versnippering echt zo'n probleem is, dan heeft u er niets op tegen om het op Europees niveau te regelen. Bedenk eens wat er dan bespaard kan worden.

Jantje 18 januari 2007 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 2349810)
Ik werk in een sector waar je alles wat je beweert moet kunnen staven met bronnen. Als Hans iets beweert, verwacht ik van hem hetzelfde. En "dat weet zelfs het kleinste kind", is geen argument. Net zo min als "google het maar, je zal wel zien".

Als versnippering echt zo'n probleem is, dan heeft u er niets op tegen om het op Europees niveau te regelen. Bedenk eens wat er dan bespaard kan worden.

Ik heb daar idd geen probleem mee om die zaken volledig naar de EU te laten overhevellen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be