Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Filip de Man (Vlaams Belang) - 15 tot 21 januari (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=139)
-   -   Zouden werklozen moeten worden verplicht gemeenschapsdiensten te verrichten ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=76623)

Cynicus 20 januari 2007 11:43

Zouden werklozen moeten worden verplicht gemeenschapsdiensten te verrichten ?

Een niet onaanzienlijk deel van de werklozen bezondigen zich op een schaamteloze wijze aan parasiterend sociaal profitariaat en doen geen of onvoldoende inspanningen om opnieuw aan het werk te geraken. Vaak combineren ze hun uitkering (met al de andere daaraan verbonden sociale en fiscale voordelen) met wat zwartwerk, waardoor zij soms aanzienlijk meer verdienen dan mensen met een gewone job. De brave werkende middenklasse moet daar dan maar voor opdraaien.

Bent u van oordeel dat (langdurige) werklozen zouden moeten worden verplicht gemeenschapsdiensten te verrichten in ruil en in verhouding tot hun uitkering, ten einde hen aan te moedigen meer inspanningen te leveren om een gewone job te zoeken ?

debbie 20 januari 2007 11:52

Jaja, alle langdurig werklozen moeten gestraft worden omwille van enkelen die fulltime in het zwart werken.

Citaat:

In het Amsterdam van de 17de eeuw bestond een tuchthuis waar klaplopers en bedelaars 'heropgevoed' werden tot werkzame burgers. Hardnekkige werkweigeraars werden opgesloten in een pomphuis waar zij enkel door onophoudelijk pompen het hoofd boven water konden houden.

In dit boek trekken Roger Jacobs en Jef van Doorslaer de parallel naar onze huidige 'actieve welvaartsstaat'.
In onze kapitalistische economie moeten mensen permanent en desnoods onder dwang geactiveerd worden. Niet uit de menselijke bekommernis om iedereen een baan te garanderen, maar om het economisch systeem en zijn centrale motor -winst maken- in stand te houden.

Welzijnswerkers en mensen uit de basiseducatie zijn zich in dat systeem gaan inpassen. Hoe komt het dat de basiseducatie, die oorspronkelijk analfabetisme als een signaal van een slechtlopende maatschappij ontmaskerde, nu mensen probeert klaar te stomen voor een soms onmenselijke werksituatie?
En kan men mutatis mutandis ook niet hetzelfde zeggen van het onderwijs?
Is de levenslange veroordeling tot leren een teken van vooruitgang?
Is om het even welke arbeid een remedie tegen uitsluiting?

http://www.viavzw.be/static/ViaBibliotheek/Boekentips
Jij wil terug naar de aanpak van de 17 de Eeuw, net zoals Vandenbroucke, Verhofstadt en Rik Daems. :roll:

Filip De Man 20 januari 2007 11:54

Neen, dat ruikt naar collectivisme. Werklozen moeten gewoon werk aanvaarden. Ik merk dat er tientallen knelpuntberoepen bestaan en dat tienduizenden jobs niet ingevuld geraken.
Wie werk weigert, verliest zijn rechten (wat stilaan gebeurt in Vlaanderen, maar nauwelijks in Brussel en Wallonië).

Flippend Rund 20 januari 2007 12:02

Ik vind dat er een kader moet worden gecreëerd waarin werklozen zoiets _vrijwillig_ kunnen doen.

King of beggars and fleas 20 januari 2007 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man (Bericht 2353820)
Werklozen moeten gewoon werk aanvaarden.

aah zwijgen dus en werken en ze mogen geen voorwaarden stellen ? als ze niet billijk behandelt worden mogen ze niet weigeren. moeten ze ook zoals in 1860 een werkmansboekje altijd op zak hebben waarin de politie kan kontroleren of ze eigenlijk niet op hun werk moeten zijn ?
Citaat:

Ik merk dat er tientallen knelpuntberoepen bestaan en dat tienduizenden jobs niet ingevuld geraken
ik merk dat politici die allemaal eenzijdig enkel maar voeling hebben met de werkgevers er altijd maar eenzijdig vanuit gaan dat er bij die knelpuntberoepen iets mis is met de mensen die ze niet willen uitoefenen maar dat ze er niet in slagen om ook eens te overwegen of er mss met de knelpuntberoepen zelf iets mis kan zijn ( arbeidsomstandigheden, verloning enz
Citaat:

Wie werk weigert, verliest zijn rechten (wat stilaan gebeurt in Vlaanderen, maar nauwelijks in Brussel en Wallonië).
Voor mijn part mogen jullie belgie gerust opblazen. Maar dan wel pas nadat er als alternatief voor de maoistische PS voorwaardelijk sociale onzekerheid een onvoorwaardelijke is in de plaats gesteld. Zolang dit echter niet is is dirupo de enige die de werklozen hier in vlaanderen nog tegen een kristalnacht beschermd. Tot zolang bllijf ik tegen de splitsing van belgie louter omdat vlaanderen anders te rechts en neoliberaal zou worden

King of beggars and fleas 20 januari 2007 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 2353833)
Ik vind dat er een kader moet worden gecreëerd waarin werklozen zoiets _vrijwillig_ kunnen doen.

zolang dat maar niet met belastinggeld betaald wordt zetten mensen voor mijn part kaders op zoveel ze willen

largo_w 20 januari 2007 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus (Bericht 2353781)
Een niet onaanzienlijk deel van de werklozen bezondigen zich op een schaamteloze wijze aan parasiterend sociaal profitariaat en doen geen of onvoldoende inspanningen om opnieuw aan het werk te geraken. Vaak combineren ze hun uitkering (met al de andere daaraan verbonden sociale en fiscale voordelen) met wat zwartwerk, waardoor zij soms aanzienlijk meer verdienen dan mensen met een gewone job. De brave werkende middenklasse moet daar dan maar voor opdraaien.

Bent u van oordeel dat (langdurige) werklozen zouden moeten worden verplicht gemeenschapsdiensten te verrichten in ruil en in verhouding tot hun uitkering, ten einde hen aan te moedigen meer inspanningen te leveren om een gewone job te zoeken ?

Ik herken dit van ergens...:lol:

largo_w 20 januari 2007 12:20

gevonden: "Voor langdurig werkzoekenden daarentegen moeten we de zaken anders aanpakken. Eerder dan hun passief en onbeperkt een uitkering te garanderen, moeten we langdurig werkzoekenden een deeltijdse buurtjob geven."

LOL:D

King of beggars and fleas 20 januari 2007 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filip de man
(wat stilaan gebeurt in Vlaanderen, maar nauwelijks in Brussel en Wallonië).

of maw u steunt dus het beleid inzake werklozen van verhofstadt en vandenbroucke en stemmen op het VB is voor de liefhebbers van werklozenvervolging dus totaal overbodig.

wist u dat de positie van de werkloze zeer erbarmelijk is in onze maatschappij ? dat ze van alle minderheidsgroepen in de ogen van de meeste mensen het minste respect verdienen, minder dan asielzoekers, homo s enz

wist u dat er een heel groot deel van die werklozen autochtoon is ? en dat zij voor de discriminatie waarvan ze het slachtoffer zijn niet terecht kunnen bij het cgkr ?

ik begrijp dan ook niet dat zelfs het VB het niet voor hen durft op te nemen

de armen dat is intussen immers een minderheid van 16 percent en nog steeds blijven ze op wat flauwe kak van groen na volledig politiek dakloos

Bobke 20 januari 2007 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus (Bericht 2353781)

Verplicht niet, voor de keuze gesteld.

King of beggars and fleas 20 januari 2007 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2353927)
Verplicht niet, voor de keuze gesteld.

om uit te kunnen gaan van een keuze moet er minstens een andere mogelijkheid zijn voor je arbeid verkopen aan een ander ondernemer.

daar die andere mogelijkheid er niet is kan er van keuze geen sprake zijn maar wel van impliciete verplichting

ik wordt persoonlijk liever expliciet verplicht dan

daar kan ik nog tegen protesteren en is op tal van manieren aanvechtbaar

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be