Verstrepen's programma
Citaat:
Veiligheid is een basisrecht van iedere burger.
|
Allee tof, lekker vaag zijn. Onderdak, voedsel, onderwijs, etc.. zijn ook basisrechten van iedere burger. Geen enkele politicus zal deze stelling ontkrachten.
Citaat:
Het land moet een sociale politiek voeren voor mensen die het echt nodig hebben en het profitariaat hard aanpakken.
|
Weeral vaag. Ik zou op z'n minst willen weten waar hij de grens trekt tussen de echt behoeftigen en het "profitariaat" (wat een walgelijk woord trouwens).
Citaat:
De staat mag zich zo weinig mogelijk bemoeien met de persoonlijke levenssfeer van haar burgers.
|
Nogmaals vaag. Slaat dit op godsdienstvrijheid of op dingen zoals abortus, homohuwelijk en homo-adoptie?
Citaat:
KMO’s, zelfstandigen, middenstanders moet men koesteren en ondersteunen met ondernemersvriendelijke maatregelen.
|
Akkoord, al stelt hij het hier weer veel te vaag voor. Ik zou eens wat concrete maatregelen willen zien. Uiteraard moet men ondernemersvriendelijke maatregelen nemen en liefst nog voor de KMO's, zelfstandigen en middenstanders. Ik verkies nog altijd de eigen middenstand boven multinationals.
Citaat:
Vlaanderen moet een onafhankelijke staat worden binnen Europa.
|
Uiteraard akkoord. Al sta ik niet negatief over een Dietse (con)federatie.
Citaat:
Staatsinmenging in de economie moet tot het absolute minimum herleid worden.
|
Dat vind ik ook, al zal mijn minimum héél ver boven zijn maximum liggen.
Citaat:
Een overheid moet opkomen voor al haar burgers, ongeacht afkomst, levensbeschouwing, politieke visie.
|
Uiteraard. Daarom is de liberale parlementaire democratie met de partijen gewoonweg onwerkbaar. Door het spel coalitie/oppositie zullen nooit alle burgers worden vertegenwoordigd.
Citaat:
Vlaanderen moet depolitisering nastreven op alle niveau's die niet tot de corebusiness horen van een staat.
|
Akkoord, al zal ik veel meer kerntaken aan de staat toeschrijven dan Verstrepen. We hebben nood aan een sterkte staat die een evenwicht vindt tussen subsidiariteit en centralisatie.
Citaat:
De vrijheid van meningsuiting moet een fundament vormen van een land; de enige beperking is het verbod van oproepen tot geweld, moord en doodslag, laster en eerroof.
|
Contradictie. Wat is trouwens het verschil met de huidige wetten over de vrijheid van meningsuiting dan? Als het moet interpreteert men toch wetten en uitspraken zoals men wilt.
Citaat:
Een overheid mag haar burgers niet uitmelken met torenhoge fiscale inningen.
|
Uiteraard niet, maar iemand zal het openbaar vervoer, de postdiensten, etc... moeten betalen. Fiscaliteit blijft dus belangrijk.
Citaat:
Wetten uit oude tijden moeten aangepast worden aan het heden.
|
Nog vager. Welke wetten en waarom? Ik vind het trouwens maar destabiliserend om even wat oude wetten in één ruk te gaan aanpassen.
Citaat:
Vakbonden hebben teveel politiek macht in België; de overheid moet hen bijsturen dmv. transparantie, openheid en ontnemen van bepaalde financiële rechten zoals uitbetaling werklozensteun.
|
Het syndicalisme moet geïnstitutionaliseerd worden in een speciale Kamer van Vakvertegenwoordiging. De vakbonden moeten trouwens hervormd worden naar een eenheidsvakbond volgens corporatistische opbouw.
Citaat:
Het grootste deel van de rechten van de staat, waaronder bvb. stemrecht, kan je als burger pas ontvangen als je de nationaliteit van het ontvangende land aanneemt.
|
Allee bravo, Verstrepen heeft het principe
burgerrechten ontdekt. Hij zou beter eens de Franse Revolutie bestuderen en de evolutie van het principe
burger bekijken.
Citaat:
Nationaliteitsverwerving van een land kan je pas krijgen na aanvaarding van de normen, waarden en wetten van het land.
|
Akkoord.
Citaat:
Europa moet een greencard (cfr. VS) invoeren voor mensen die van buiten de EU hier willen komen werken.
|
Dat is pure slavenarbeid.
Citaat:
Een staat mag niet betuttelen.
|
Natuurlijk wel.
Citaat:
Een overheid is verantwoordelijk voor een gegarandeerd welzijn van de minderbedeelden, ouderen en zwakken in de maatschappij.
|
Dit staat lijnrecht tegenover het vorige standpunt.
Citaat:
Een overheid gedraagt zich politiek en levensbeschouwelijk neutraal uit respect voor haar burgers.
|
Iets wat dus niet mogelijk is in de liberale parlementaire democratie.
Citaat:
Over belangrijke toekomstbeslissingen voor Vlaanderen moet een overheid referenda organiseren.
|
Laat het uit. Plat populisme en demagogie kunnen we missen als de pest.
Citaat:
Misdaad moet hard aangepakt worden met strenge straffen.
|
Akkoord, maar er moet ook plaats zijn voor preventie.
Citaat:
Vlaanderen moet evolueren naar een technologische diensteneconomie in het centrum van Europa.
|
Ja en nee. Uiteraard is de diensteneconomie zeer belangrijk voor Vlaanderen, maar we mogen andere sectoren niet opofferen hiervoor.
Citaat:
Een overheid moet respect hebben voor het leven in alle facetten.
|
Hoe kun je dit rijmen met dat de overheid zich niet te moeien heeft in de persoonlijke levenssfeer van de burgers?
Citaat:
Vlaanderen moet het geloof in de democratie én politiek herstellen door een eerlijke politiek na te streven en deze zelfs te verwerken in een handleiding die bij de eedaflegging door de politici gezworen moet worden.
|
En veel politici gaan die handleiding lezen...
Citaat:
Wetten die de vrijheid van gedachte en mening beperken moeten afgeschaft worden.
|
Wetten tegen gedachten bestaan niet, wel tegen het uiten van bepaalde gedachten. Zelf is Verstrepen zelf voor beperkingen van de vrijheid van meningsuiting (cfr. supra)
Citaat:
Een staat moet geen godsdiensten financieel ondersteunen.
|
Ok, maar dan geef je de kerk alle geconfisceerde gronden van tijdens de Franse Revolutie terug zodat ze zichzelf terug kan ondersteunen.
Citaat:
Het parlement met haar volksvertegenwoordigers moet de ruggegraat en beslisser van een democratie zijn: niet de partijen, niet de fracties, niet de regering.
|
Blijven dromen, blijven dromen...