![]() |
Marokkaanse bevrijders?
Ruim 70.000 man die kun je niet zomaar wegstoppen
[size=6]De Marokkaanse militaire bijdrage aan de strijd tegen Nazi-Duitsland in Europa 1940 - 1945[/size] Rondom de Noord-Franse stad Sedan speelde zich in mei 1940 een cruciale en beroemde episode af in de opmars van de Duitse pantserlegers door Noord-Frankrijk. De tanks van Heinz Guderian maakten hier hun Maasovergang en brachten de genadeklap toe aan het Franse leger. Het gebied met zijn verstilde boerendorpen en glooiende groene heuvels verbergt voor de hedendaagse bezoeker een weinig bekend element uit de Tweede Wereldoorlog: in een piepklein dorpje zo’n kilometer of twintig ten zuidwesten van Sedan bevindt zich een islamitische begraafplaats. Het is een merkwaardig gezicht, die islamitische symbolen tussen de Franse boerderijen. Het is de erebegraafplaats van de spahis, de Marokkaanse cavalerie van het Franse leger, die in La Horgne op 15 mei 1940 zijn laatste strijd tegen de oprukkende Duitse pantserlegers streed. De historicus Claude Gounelle stelt dat de Fransen van alle confrontaties van 1940 juist deze gevechten van Marokkanen en Algerijnen als meest heroïsch beschouwen.1 Achter barricades en vanuit loopgraven hielden de spahis van 9 uur in de ochtend tot 5 uur in de middag de Duitse tanks tegen en vertraagden daarmee de opmars van Guderians Panzerkorps naar de Franse kust. Die hardnekkige strijd kostte de helft van de spahis het leven. Lees verder op: http://www.lbr.nl/documentatie/div_m...setroepen.html |
Dank je voor de - weeral - interessante informatie.
|
Citaat:
Dat zijn er 70.000 minder die naar België zouden kunnen gekomen zijn! |
Indien je hulp nodig hebt bij het opzoeken van informatie of het schrijven van teksten, mag je me gerust contacteren.
|
Dat waren geen Marrokanen , maar Fransen. Marroko heeft nog maar 48 jaar haar onafhankelijkheid. Van 1830 tot 1952 hoorde Marroko bij Frankrijk en dus waren het Fransen. Meer bepaald , koloniale militia's waarvan alle koloniale mogendheden gebruik van maakten.
Je kan dus niet spreken van een Marrokaans initiatief , maar gewoon van het inzetten van nationale troepen door Frankrijk. Maar dit terzijde, gaat mijn grootste respect naar al wie gevochten heeft voor Europa. |
Citaat:
|
Wat maakt het uit welke huidskleur ze hebben? Ze hebben allemaal voor hun eigen idealen gestreden en soms hun leven gegeven.
|
Citaat:
|
Het is altijd triestig als me je wil laten vechten voor andermans idealen...
|
Het is triestig om te vechten, maar soms onvermijdelijk.
|
Piano de titel van je thread is wel bijzonder misleidend : die mensen maakten deel uit van het Franse leger. De overlevende veteranen krijgen trouwens nog altijd een pensioen uitbetaald door Frankrijk.
Anders wel goed dat je dat in herrinering brengt. Voor mij was het geen nieuws, maar ik ben dan ook een fan de WO2 en 1940 in het bijzonder :). |
Misschien moet je ook eens een topic maken over de Belgische, Algerijnse en Marokkaanse troepen die Duinkerken hebben verdedigd terwijl de rest van de BEF ( British Expeditionary Force ) de oversteek maakte.
|
Misschien ook een goed idee om een tekst te schrijven over de Nieuw-Zeelanders die in WO 2 hebben gevochten. Als je wil kan ik je hiermee helpen the piano.
|
Citaat:
Ik ken er verschillende die in een online simulatie van WW II meespelen. |
Citaat:
|
|
Ik was al reeds bekend met de heldendaden van de Marokkanen tijdens de Tweede Wereldoorlog en ik vind het goed dat dit ook hier nog even ten sprake wordt gebracht...
Overigens hebben nog vele andere naties hun zonen gegeven voor de strijd tegen het Nazisme, het is dan ook jammer dat in de geschiedenisboekjes op de middelbare school vaak alleen de Amerikanen, Britten, Russen en Fransen worden genoemd... |
Citaat:
Er zijn er natuurlijk veel meer dan de reeds gekende zoals VSA, Canada, Frankrijk, Groot-Brittannië. Ook India, Nieuw-Zeeland, Australië, Polen, België (brigade Piron), Marokko, Noorwegen, ... Voor een heleboel landen ging dit over brigades, maar toch hebben zij ons mee bevrijd. |
Citaat:
En de Oranje-Brigade :wink: |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be