![]() |
Belgisch federalisme: voor of tegen?
De vraag van deze poll is erg simpel:
Vinden jullie dat het huidige Belgische federale systeem moet behouden worden? |
Ik ben voorstander van een fundamentele hervorming die tot een confederaal model leidt.
|
Onafhankelijke Vlaamse republiek. Eventueel binnen een (Belgische of Europese) confederatie.
|
Stadsgewestelijk (con)federalisme en afschaffing van de gewesten en regio's, alsjeblieft. 8-)
|
@ J. Ostyn:
Dat model bestaat toch vandaag grotendeels al? Immers, er is geen enkel federaal mechanisme in België (normenhiërarchie, Grondwettelijk Hof etc...)? |
Citaat:
|
Citaat:
In een confederatie is de uitspraak van één partij genoeg om een bevoegdheid te regionaliseren. In een federatie is daar unanimiteit voor nodig. |
Mijn voorkeur gaat uit naar een onafhankelijk Vlaanderen in een Dietse confederatie. De staat en economie naar een nationaal-solidaristisch/corporatistisch model.
Meer uitleg morgen ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
1) Welk moeten volgens u die deelstaten zijn (en waarom)? 2) Zal dit confederalisme niet leiden tot een dictatuur van de uitvoerende machten die verdragen sluiten zonder dat er parlementaire controle mogelijk is (wat vandaag al bestaat)? 3) Zijn er in de wereld voorbeelden van stabiele confederaties? |
Citaat:
Ik wantrouw degene die zegt wat er moet gebeuren. Begrijpelijk, nietwaar. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
2) Als er een duidelijk takenpakket gegeven wordt aan een confederale regering hoeft dit helemaal niet tot het door u geschetste probleem leiden. 3) Echte confederaties zijn zeer zeldzaam. Stabiele federaties met 2 grote deelstaten zijn dat nog meer. |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be