Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Belgisch federalisme: voor of tegen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=76836)

Catalyst 21 januari 2007 23:58

Belgisch federalisme: voor of tegen?

De vraag van deze poll is erg simpel:

Vinden jullie dat het huidige Belgische federale systeem moet behouden worden?

Jozef Ostyn 22 januari 2007 00:05

Ik ben voorstander van een fundamentele hervorming die tot een confederaal model leidt.

Jaani_Dushman 22 januari 2007 00:07

Onafhankelijke Vlaamse republiek. Eventueel binnen een (Belgische of Europese) confederatie.

Heftruck 22 januari 2007 00:08

Stadsgewestelijk (con)federalisme en afschaffing van de gewesten en regio's, alsjeblieft. 8-)

Catalyst 22 januari 2007 00:08

@ J. Ostyn:

Dat model bestaat toch vandaag grotendeels al? Immers, er is geen enkel federaal mechanisme in België (normenhiërarchie, Grondwettelijk Hof etc...)?

Catalyst 22 januari 2007 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2359428)
Onafhankelijke Vlaamse republiek. Eventueel binnen een (Belgische of Europese) confederatie.

Enige verklaring van uw staatsopvatting mag best ;)

Jaani_Dushman 22 januari 2007 00:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2359432)
@ J. Ostyn:

Dat model bestaat toch vandaag grotendeels al? Immers, er is geen enkel federaal mechanisme in België (normenhiërarchie, Grondwettelijk Hof etc...)?

België is een federatie met confederale en unitaire kenmerken.
In een confederatie is de uitspraak van één partij genoeg om een bevoegdheid te regionaliseren. In een federatie is daar unanimiteit voor nodig.

Metternich 22 januari 2007 00:13

Mijn voorkeur gaat uit naar een onafhankelijk Vlaanderen in een Dietse confederatie. De staat en economie naar een nationaal-solidaristisch/corporatistisch model.

Meer uitleg morgen ;-)

Jozef Ostyn 22 januari 2007 00:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2359432)
@ J. Ostyn:

In een confederaal model ligt het zwaartepunt bij de deelstaten. Zij bepalen (samen) welke bevoegdeheden het confederale niveau heeft. Momenteel ligt dat omgekeerd.

Jaani_Dushman 22 januari 2007 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2359435)
Enige verklaring van uw staatsopvatting mag best ;)

Vlaanderen moet soeverein worden. Het kan dus niet dat het Belgisch niveau of het Europees niveau vanalles komt opleggen aan Vlaanderen. Een confederatie aanzie ik echter niet als een aantasting van de Vlaamse soevereiniteit. De onafhankelijke Vlaamse en Waalse republieken kunnen bijgevolg een verdrag sluiten, waarin ze afspreken bepaalde materies gezamelijk te organiseren.

Brandaan 22 januari 2007 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2359395)
De vraag van deze poll is erg simpel:

Vinden jullie dat het huidige Belgische federale systeem moet behouden worden?

Ik denk dat weinig mensen hier ja op gaan antwoorden, iedereen wil wel een wijziging in een bepaalde richting.

Catalyst 22 januari 2007 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 2359451)
In een confederaal model ligt het zwaartepunt bij de deelstaten. Zij bepalen (samen) welke bevoegdeheden het confederale niveau heeft. Momenteel ligt dat omgekeerd.

Ja dat is inderdaad het enige punt waarom België nog (de jure althans) geen echte confederatie is.

1) Welk moeten volgens u die deelstaten zijn (en waarom)?

2) Zal dit confederalisme niet leiden tot een dictatuur van de uitvoerende machten die verdragen sluiten zonder dat er parlementaire controle mogelijk is (wat vandaag al bestaat)?

3) Zijn er in de wereld voorbeelden van stabiele confederaties?

Catalyst 22 januari 2007 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2359456)
Vlaanderen moet soeverein worden. Het kan dus niet dat het Belgisch niveau of het Europees niveau vanalles komt opleggen aan Vlaanderen. Een confederatie aanzie ik echter niet als een aantasting van de Vlaamse soevereiniteit. De onafhankelijke Vlaamse en Waalse republieken kunnen bijgevolg een verdrag sluiten, waarin ze afspreken bepaalde materies gezamelijk te organiseren.

"Vlaanderen moet soeverein worden".

Ik wantrouw degene die zegt wat er moet gebeuren. Begrijpelijk, nietwaar.

Catalyst 22 januari 2007 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2359458)
Ik denk dat weinig mensen hier ja op gaan antwoorden, iedereen wil wel een wijziging in een bepaalde richting.

U begrijpt het volledig. :)

Catalyst 22 januari 2007 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2359441)
België is een federatie met confederale en unitaire kenmerken.
In een confederatie is de uitspraak van één partij genoeg om een bevoegdheid te regionaliseren. In een federatie is daar unanimiteit voor nodig.

Ik betwist uw stelling dat België federale kenmerken zou hebben (op het verdelen van de bevoegdheden na).

Jaani_Dushman 22 januari 2007 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2359465)
"Vlaanderen moet soeverein worden".

Ik wantrouw degene die zegt wat er moet gebeuren. Begrijpelijk, nietwaar.

Wantrouw mij dan... :|

Jaani_Dushman 22 januari 2007 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2359470)
Ik betwist uw stelling dat België federale kenmerken zou hebben (op het verdelen van de bevoegdheden na).

Dat is een zeer origineel standpunt. :lol:

Catalyst 22 januari 2007 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2359471)
Wantrouw mij dan... :|

Als u vindt dat iets "moet", dan zal u daar een gegronde reden voor hebben. Misschien ware het interessant die nader uiteen te zetten.

Jozef Ostyn 22 januari 2007 00:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2359461)
Ja dat is inderdaad het enige punt waarom België nog (de jure althans) geen echte confederatie is.

1) Welk moeten volgens u die deelstaten zijn (en waarom)?

2) Zal dit confederalisme niet leiden tot een dictatuur van de uitvoerende machten die verdragen sluiten zonder dat er parlementaire controle mogelijk is (wat vandaag al bestaat)?

3) Zijn er in de wereld voorbeelden van stabiele confederaties?

1) De twee deelstaten zijn de twee grote Gemeenschappen die de basis van België vormen: Vlaamse en Franse Gemeenschap.

2) Als er een duidelijk takenpakket gegeven wordt aan een confederale regering hoeft dit helemaal niet tot het door u geschetste probleem leiden.

3) Echte confederaties zijn zeer zeldzaam. Stabiele federaties met 2 grote deelstaten zijn dat nog meer.

Catalyst 22 januari 2007 00:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2359474)
Dat is een zeer origineel standpunt. :lol:

Ziet u nog andere "federale" kenmerken dan in ons land?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be