![]() |
RUP Sint-Truiden
Meneer de burgemeester,
Ik ben dan wel van Voeren maar mijn familie langs moederskant woont allemaal in Sint-Truiden. In Sint-Truiden wil men mbv het RUP (ik dacht een provincaal RUP) de hoogstamboomgaarden gaan beschermen. Hoogstammen zijn economisch gezien zeer verlieslatend voor een fruitteler. Als je dus gaat verplichten dat die hoogstammen moeten blijven staan, dan kan de teler er nooit meer iets anders meedoen. Resultaat: de gronden worden waardeloos, wie wil namelijk die gronden nog overkopen? Ik ga je een voorbeeld geven: Ik ken een man van 60 jaar, hij heeft nog +/- 5 hectare hoogstammen staan maar hij en zijn zoon waren van plan er achter enkele jaren met laagstammen te beginnen. Door het feit dat die hoogstammen moéten blijven staan, zijn ze niks meer met die grond en daar niemand de grond wil kopen wordt hij waardeloos. Als je mag tellen dat een stuk landbouwgrond een 700.000 tot 800.000 BEF/ha kost. Dan verliest de man in kwestie 3,5 tot 4 miljoen BEF. Mijn vragen: A) Bent u voorstander van het RUP, gaat de stad Sint-Truiden er tegenin gaan of gaat ze er aan meewerken? B) Bent u van plan de eigenaars van die gronden te vergoeden voor het geleden verlies? Of bent u van oordeel dat dit niet moet? Voor dit afgedaan wordt als een alleenstaand feit, neem de Naamsesteenweg eens in Sint-Truiden. Vanaf Bevingen tot in Velm, zie je overal poppen die opgehangen worden, borden met "Wordt Sint-Truien klein Rusland?", "RUP = communisme",... U als burgemeester zal ook wel weten dat dit probleem heel fel leeft, vooral in de zuidelijke dorpen. Mvg, |
Citaat:
Ik blijf voorstander van dit RUP, omdat: - deze hoogstamboomgaarden belangrijk zijn voor het uitzicht van onze streek en voor de verdere toeristische ontwikkeling; - de betrokken personen zeer sterk vergoed worden. Hierover is onder andere een akkoord bereikt met de Boerenbond (BB); - het hier gaat om een duurzame en langetermijnbeslissing en de politiek, die al veel te weinig neemt. Stuur mij gerust uw e-mailadres en ik bezorg u een tekst waarin mijn uitgebreide visie terzake staat. Met vriendelijke groeten Ludwig Vandenhove |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be