![]() |
22/12 Taxatiediensten niet klantvriendelijk (T-A)
Amper bereikbaar en de informatie die er verstrekt wordt is onvolledig en soms fout, de Overheidsdienst Financiën en de taxatiediensten zijn "verre van klantvriendelijk". Dat is het oordeel van Test-Aankoop die maandag een enquête over het onderwerp publiceerde. Eenenzestig pct van de 52 ondervraagde bureaus kreeg een negatieve score te slikken. "Het eerste probleem is dat de diensten meestal amper bereikbaar zijn", zegt Stéphane Dochy van Test-Aankoop. De meeste bureaus zijn slechts open van 9.00 tot 12.00 u. Bovendien stemt amper 12 pct van de taxatiediensten in met een afspraak na 17.00 u en is maar 39 pct makkelijk te bereiken voor mensen met een handicap. De enquête werd uitgevoerd in juni 2003. De onderzoekers kropen in de huid van belastingsplichtigen met uiteenlopende, maar vaak eenvoudige fiscale vragen. De vragen betroffen de vijf volgende situaties: samen of apart belast worden, verplaatsingskosten, energiebesparende maatregelen en belastingsvermindering, hypotheeklening en schuldsaldoverzekering, onderhoudsuitkering en kind ten laste. "In de meeste gevallen was de informatie die de diensten gaven onvolledig en soms zelfs verkeerd", aldus Dochy. Vragen over samen of apart belast worden, beantwoordde de dienst in veertig pct van de gevallen fout of werd er geweigerd informatie te geven uit gebrek aan tijd of materiaal. "Geen enkele taxatiedienst kreeg de score 'zeer goed'", aldus Jean-Philippe Ducart, woordvoerder van Test-Aankoop. De diensten in Eigenbrakel, Lanakan, Sint-Truiden, Oostende en Waregen "zijn er zelfs in geslaagd" alle vragen fout te beantwoorden. Die van Andenne, Antwerpen en Brasschaat haalden de beste scores. De verantwoordelijkheid kan volgens de consumentenorganisatie niet zomaar worden afgeschoven op de beambtes van de taxatiediensten. De fout ligt ook bij de top van de overheidsdienst. Die zou haar taak, die bestaat uit aanleren, motiveren, opleiden en omkaderen, beter moeten vervullen. Test-Aankoop vraagt zich naar aanleiding van het onderzoek ook af wat er is geworden van de beruchte en dure Copernicushervorming, waarmee men de administratie wilde reorganiseren om "de bevolking een efficiënte en kwaliteitsvolle dienstverlening te bieden". Moet je echt eens doen : de naam van de (doorgeschakelde) beambte vragen. Niemand voelt er zich verantwoordelijk. Maar u krijgt wel de boete aan het eind van het verhaal ... PS : of vraag ineens naar Didier Reynders (een foto van de knieën van Laurette Onkelinkx strekt tot aanbeveling :roll: ) |
Tja
|
Niet moeilijk dat die ambtenaren dat niet begrijpen, zo'n belastingbrief is dan ook gewoonweg onleesbaar. Ik vraag me trouwens af hoeveel % van de bevolking hun belastingbrief met alle mogelijke aftrekposten enz. ten gronde begrijpt en zo optimaal mogelijk invult...
T zal niet veel volk zijn... |
Ik ben blijkbaar zo'n zeldzame mens die dat kan. Het kost me wel een dag of 2 om alles uit te pluizen maar het lukte me tot nu toe redelijk om ieder jaar opnieuw mijn papieren voor de belastingen in orde te krijgen en sinds 3 jaar ook die van mijn levensgezel. (Pas op, ik heb ook nog eens een huis op hypotheek en dat is dus extra gepuzzel !). Toen mijn moeder weduwe werd heb ik haar ook geholpen met haar belastingbrieven. Ik vind het gewoon fijn.
Op mijn laatste job was het invullen van de 3-maandelijkse paperassen voor de terugvordering van de BTW gedurende heel mijn tijd bij die firma (3 jaar) mijn taak want ik vond het zo plezant en de anderen niet. Onze boekhoudster liet mij dan ook wel eens andere belastingformulieren voorbereiden zodat zij er minder werk aan had want (administratief) opzoekwerk is een van mijn hobbies. Als we auditeuren over de vloer kregen werd ik altijd als hulpje aan hen toegewezen omdat ik alles wist liggen en alles kon terugvinden. Het ging zelfs zo ver dat ik de boekhouding van de Amerikaanse moederfirma moest helpen opkuisen ! Oh, dat was een leuke tijd... jammer dat het voorbij is... |
Citaat:
|
Tja wat wil je al je met een regering zit die zegt dat ze de belastingen gaan verlagen maar ze in feite doen stijgen.
Hoe kunde dan verlangen dat de kleine ambtenaar het nog snapt. |
Citaat:
Feit is dat ik, sedert 09u wachtend in de wachtkamer van de BTW, waarneem dat er inderdaad om 09u geprikt wordt (als het niet sneeuwt, regent, camions gekanteld zijn of treinen staken... :roll: ...) , maar dat de koffiezet en de gazet vervolgens de eerste prioriteit krijgen. Uiteraard past een koffiepauze van een half uur vanaf ongeveer 09u45, een uitgebreide lucnhpauze vanaf 12u (of nog vroeger als eerst een belangrijk zakenman zijn bescheiden moet laten zien in restaurant Il Giardino di Parma) , nog een koffiepauze rond 15u en het dringend vertrek naar het bijberoep als belastingconsulent vanaf 16u15. Aja, want het computersysteem is toch 'alweer uitgevallen zeker, mijnheer !' :roll: Zouden die heren en dames feitelijk 4 uur op een dag 'werken' ? Inderdaad. Kafka leeft nog. :( |
Die ambtenaren werken alleen als ze op controlebezoek bij een firma gaan.
|
Citaat:
Al zou ik het werkwoord 'werken' vervangen door .. 'eten'. |
Bij ons krijgen ze genen boterham zelfs. Zelfs niet met choco of met kaas.
Daarom dat het al lang geleden is dat ze geweest zijn denk ik. Nu roep ik de goden aan vrees ik........Bij toutatis |
Citaat:
Probeer de Oude Barrier (***) in Houthalen eens .. :roll: ... 't Kost u misschien enkele Euro's, maar u trekt er zoveel meer terug ! :cool: ... |
mijn ervaring bij de belastingsdiensten is van dezelfde aard gelijk die nu door Test Aankoop werden vastgesteld.
Indien je na aanleiding van een fout dan in dialoog treedt met de belastingsambtenaar zijn er daar ook nog bij die zich serieus kwaad kunnen maken. Ondanks dat ik verleden jaar een bepaald belastingsinspecteur de betreffende wetteksten onder de neus duwde, bleef hij bij zijn standpunt en kwam met de meest bizarre uitreden. ondanks dat die man daar al zeker 25 jaar in dienst was, bleek zijn fiscale kennis echt ondermaats. Uiteindelijk heb ik in deze zaak toch gelijk gekregen en dat bleek voor die goede man een moeilijk te verwerken pil. Het valt mij niet enkel bij de belastingen op dat er bij de overheid een hele boel mensen op verantwoordelijke posities zitten wat totaal onbekwaam zijn. Stedebouw is nog zo een afdeling die veel mensen serieuse haar uitval bezorgt. Het probleem wat ik ook steeds weer vaststel bij overheidspersoneel is dat ze zelf blijkbaar niet mogen denken en voor niets wat ze doen of zeggen de verantwoordelijkheid durven te nemen. |
Peace, op dit vlak deel ik uw mening.
Niet om u een bijzonder plezier te doen. Gewoon omdat ik dezelfde ervaring deel. ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be