Visjnu |
24 januari 2007 14:16 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Martini
(Bericht 2368266)
Of communisme, wat het in veel gevallen ook is ;). Ik beschouw sportevenementen ook als een soort religieuze belevenis, en eveneens houden mensen vaak religieus vast aan politieke overtuigenen. En dit is maar gedeeltelijk humoristisch bedoeld.
|
Ok, dan gebruiken we gewoon verschillende definities. Voor mij is religie puur een uiting vanuit het geloof. Die andere zaken, zoals politieke overtuigingen, beschouw ik eerder als "zoals religie" omdat ze eveneens ontstaan uit een soort geloof.
Citaat:
Boeddhisme is een religie zonder godheid.
|
Niet 100% correct, ook het Boeddhisme kent het concept van een immanente, transedente, alwetende bron van alles. Hoewel dit niet gelijk is aan de persoonlijke Schepper van de meeste Christenen, Joden en Moslims, kan men dit toch als een godheid beschouwen.
Verder heeft het Boeddhisme verschillende niveaus van mindere goden, denk bijvoorbeeld aan de devas.
Citaat:
De Boeddha is een voorbeeldfiguur, maar geen godheid waarin geloofd wordt
|
Het Boeddhisme is daar niet eenduidig in. Persoonlijk zie ik maar weinig verschil tussen het concept van de Eeuwige Boeddha en een god.
Citaat:
- het bestaan van Siddharta Gautama is een stuk zekerder dan het bestaan van Jezus van Nazareth.
|
Bwah.
Citaat:
In boeddhisme is het individu verantwoordelijk voor zijn eigen levensloop en Verlichting, er is geen externe godheid die hem kan vergeven voor gedane daden, of die bewust kwellingen of meevallers op het pad van de beoefenaar legt.
|
Uiteindelijk ben je ook in het Christendom zelf verantwoordelijk voor de uitkomst. Verder is in de praktijk het bidden om bepaalde dingen te krijgen veel prominenter aanwezig in het Boeddhisme.
Citaat:
Opmerkelijk aan het boeddhisme vind ik dat de "hooggeplaatsen" (en ik gebruik die term losjes hier, in vergelijking met de hiërarchische structuur van andere religies) actief meewerken aan wetenschappelijk onderzoek om te leren of hun assumpties omtrent de wereld en de menselijke geest correct zijn. Waar ze fout zijn, zullen ze hun leer aanpassen - of dat is toch het idee
|
Wie mogen dat wel zijn? Dat gebeurt toch in andere religies ook?
Citaat:
, ik weet niet of ze dat ooit al gedaan hebben, eenvoudig omdat het tot nu toe nog niet nodig gebleken is dat te doen. Er is (nog?) geen strijd tussen wat boeddhisten al eeuwen beweren, en wat de wetenschap heden ten dage vaststelt.
|
De ganse Boeddhistische kosmologie is in strijd met de wetenschap (en is dat altijd geweest), het is niet de bedoeling deze letterlijk te interpreteren. Op zich is er dus geen wezenlijk verschil met Genesis behalve dan dat er geen stromingen zijn binnen het Buddhisme die ze wel letterlijk gaan interpreteren.
|