Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   VB heeft binnen twee jaar eigen vakbond" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=77287)

ilfalco 25 januari 2007 01:09

VB heeft binnen twee jaar eigen vakbond"

VB heeft binnen twee jaar eigen vakbond"
Marie-Rose Morel

Het Vlaams Belang is bezig met een eigen "beweging voor werknemers". Dat zegt Vlaams parlementlid voor het Vlaams Belang Marie-Rose Morel. Morel, die instaat voor de coördinatie van de vakbondscel binnen de partij, zei dat woensdag in het kader van de juridische procedures die door partijleden worden ingespannen tegen de klassieke vakbonden.

Vlaamse reflex
"We zijn nu vooral bezig met de behandeling van die individuele dossiers en dat moet resulteren in een eigen beweging binnen 2 jaar", dixit Morel. Die eigen organisatie mag volgens Morel niet partijpolitiek gebonden zijn. "Het moet gaan om een organisatie die vanuit een Vlaamse reflex zich bezighoudt met de belangen van de werknemers en dit partijongebonden", zegt ze. Het is niet de bedoeling overheidstaken (uitbetaling werkloosheidsvergoedingen) uit te oefenen.

Wetgeving
Volgens Morel wordt nu het "juridisch kluwen" rond vakbondswetgeving door de partij bekeken. Het is overigens niet de eerste keer dat het Vlaams Belang het idee van een eigen vakbond aanhaalt. (belga

bron HLN

wordt geen makkelijke klus. Heeft iemand de exacte voorwaarden( drempel?).

hermanvk 25 januari 2007 01:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 2370831)
zegt ze. Het is niet de bedoeling overheidstaken (uitbetaling werkloosheidsvergoedingen) uit te oefenen.

Ge gaat nu toch niet geloven, dat ze daar maar kans op maken?
De gekleurde vakbonden laten hun bron van inkosten zomaar niet vallen.

praha 25 januari 2007 01:54

dat begint alvast goed :-) ...
ze moet partijpolitiek onafhankelijk zijn maar als ik je titel even aanschouw is ze van 't vb
gewoon een kleurtje bij dus

hermanvk 25 januari 2007 02:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 2370893)
ze moet partijpolitiek onafhankelijk zijn maar als ik je titel even aanschouw is ze van 't vb

Dat past dus niet in hun logica van a-politieke vakbonden.
Aai... hoe gaan ze dat nu moeten doen?

praha 25 januari 2007 02:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk (Bericht 2370913)
Dat past dus niet in hun logica van a-politieke vakbonden.
Aai... hoe gaan ze dat nu moeten doen?

tjah... dat is net het(hun) probleem
misschien dat het uiteindelijk bij de leden ( die blijkbaar toch wel op nen vakbond gesteld zijn... al ware het maar voor het gemak ) een klein lichtje gaat laten branden

Fieseler 25 januari 2007 08:45

Citaat:

Inderdaad..ze zouden daar geen schroom voor moeten hebben...
Maar ze zouden wel kunnen stellen dat in tegenstelling van de anderen "iedereen" welkom is...

spherelike 25 januari 2007 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 2371126)
Inderdaad..ze zouden daar geen schroom voor moeten hebben...
Maar ze zouden wel kunnen stellen dat in tegenstelling van de anderen "iedereen" welkom is...

Zelfs diegenen die tegen splitsing zijn van diverse systemen, en dit openlijk laten blijken door militant gedrag bij belgisistische groeperingen ?

Edina 25 januari 2007 11:11

Citaat:

Dat is dan zoals hun Vlaams "Neutraal" Ziekenfonds :lol:

largo_w 25 januari 2007 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk (Bericht 2370884)
Ge gaat nu toch niet geloven, dat ze daar maar kans op maken?

:lol: :lol: :lol:

largo_w 25 januari 2007 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 2370925)
misschien dat het uiteindelijk bij de leden ( die blijkbaar toch wel op nen vakbond gesteld zijn... al ware het maar voor het gemak ) een klein lichtje gaat laten branden

dat geloof ik nu es niet...

ilfalco 25 januari 2007 11:33

Citaat:

Dat is dan zoals hun Vlaams "Neutraal" Ziekenfonds
dat is idd neutraal.

Sommige van die afdelingen zijn vlaams-nationaal. maar sommige totaal ook niet. Ziekenfondsen moeten overigens VERPLICHT federaal gestructureerd zijn.

Edina 25 januari 2007 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 2371500)
dat is idd neutraal.

Sommige van die afdelingen zijn vlaams-nationaal. maar sommige totaal ook niet. Ziekenfondsen moeten overigens VERPLICHT federaal gestructureerd zijn.

Het "Vlaams neutraal ziekenfonds" is helemaal niet neutraal, aangezien het zich in politieke aangelegenheden moeit. Overigens ronselt het VB actief leden voor het VNZ. Het is niet omdat het woordje neutraal in je naam staat, dat het ook neutraal is.

Er zijn wel andere neutrale ziekenfondsen zoals het Onafhankelijk Ziekenfonds.

Metal Tom 25 januari 2007 11:41

Waarschijnlijk is het te wijten aan mijn schrijnend gebrek aan intelligentie maar leg mij toch nog eens uit waarom het VB tegen politiek gekleurde vakbonden zoals ACV en ABVV is en dan zelf maar een nieuwe politiek gekleurde vakbond uit de grond stampt?

Ik wens hen trouwens veel succes bij het uitbouwen van een uitgebreid netwerk van dienstencentra die een grotere landelijke spreiding hebben dan de Hulpkas want was hun argument net niet dat de Hulpkas tekort schiet als alternatief voor de klassieke vakbonden omdat ze maar op 30 plaatsen in het land een vestiging hebben? Ze moeten dus op z'n minst beter doen. Het zal hen dan wel dagen dat het niet vanzelfsprekend is om uit te bouwen wat er nu al bestaat.

Morel's meisjesachtige naïeviteit begint iets ontroerends te hebben ware het niet dat deze eigenschap overschaduwt wordt door haar ongenadige ambitie.

largo_w 25 januari 2007 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom (Bericht 2371519)
Morel's meisjesachtige naïeviteit begint iets ontroerends te hebben ware het niet dat deze eigenschap overschaduwt wordt door haar ongenadige ambitie.

Ik denk niet dat het Morel zelf is die dit beslist nu soit...
Ik geloof ook dat dit misschien wat te vroeg was voor het VB om concreet de zaken eens aan te pakken. Geloven ze nu écht dat ze zomaar alles beter kunnen doen?
Hadden ze niet best nog wat oppositie gekwaak gelost in plaats van op de stier te springen? De kans is groot dat ze eraf vliegen nu misschien zijn ze wel sterkj genoeg...:?

Griffin 25 januari 2007 12:13

Goed zo en nu ophouden met janken.

john bell hood 25 januari 2007 13:54

Daar moet men zijn tijd niet aan verliezen.Zonder vakbond kan men ook.Ik ben geen lid van een kleurvakbond en zou ook geen lid worden van iets opgezet door mijn partij.

Metternich 7 februari 2007 17:15

Zijn de rode kameraden van LSP/Blokbuster totaal seniel geworden? Hoe valt nu in godsnaam solidarisme te rijmen met ultraliberalisme?

Zwaar nadenken zal wel niet gebeurd zijn over deze spotprent. Waarschijnlijk hebben ze eens politics afgezocht naar termen die gebruikt worden door rechts-radikalen en hebben ze er snel nog wat andere termen tussengedraaid. Resultaat: belachelijke affiche met belachelijke verbanden.

Wilt iemand van de LSP/Blokbuster mij eens uitleggen hoe solidarisme te rijmen valt met ultraliberalisme?

Starkan 7 februari 2007 17:25

Citaat:

Morel, die instaat voor de coördinatie van de vakbondscel binnen de partij

Citaat:

Die eigen organisatie mag volgens Morel niet partijpolitiek gebonden zijn.

Zoek de contradictie :lol:

Pietje 7 februari 2007 17:45

Eén staking, en ze zijn failliet 8-)

Starkan 7 februari 2007 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2412522)
Eén staking, en ze zijn failliet 8-)

Staken is verboden bij die VakBond :lol: .

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be