Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Assimilatie-test (https://forum.politics.be/showthread.php?t=7729)

KAHRAMAN Yücel 24 december 2003 02:28

Eigen volk eerst, aanpassen of opkrassen, vreemdelingen moeten zich assimileren en geen allochtoon die Vlamingen mag leiden.

Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe zo een assimilatie-test er kan uitzien.

De rechtse partijen willen dat allochtonen zich volledig aanpassen aan Vlaamse waarden en gewoonten. Ik heb lang gezocht maar nergens vond ik een boek die een opsomming geeft van DE VLAAMSE CULTUUR.

1. Hoe ziet een geassimileerde Vlaming met een bruine huidskleur er uit? Wat doet die zo allemaal (geen opsomming geven van alle dingen dat hij/zij niet mag doen)?

2. Wie is eigen volk? Graag een definitie.

Antoon 24 december 2003 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KAHRAMAN Yücel
Eigen volk eerst, aanpassen of opkrassen, vreemdelingen moeten zich assimileren en geen allochtoon die Vlamingen mag leiden.

De rechtse partijen willen dat allochtonen zich volledig aanpassen aan Vlaamse waarden en gewoonten. Ik heb lang gezocht maar nergens vond ik een boek die een opsomming geeft van DE VLAAMSE CULTUUR.

1. Hoe ziet een geassimileerde Vlaming met een bruine huidskleur er uit? Wat doet die zo allemaal (geen opsomming geven van alle dingen dat hij/zij niet mag doen)?

Je hebt uiteraard gelijk wanneer je het op zo'n plastische manier uitdrukt.

Maar laten we even anders redeneren.

Zie jij in de nabije toekomst, of zelfs in de verre toekomst, ooit de mogelijkheid dat er een Eerste Minister in Turkije komt, genaamd Walter Peeters, met gevulde bleke kop en twee grote rode wangen ?

Of kun je dan ook passend zeggen dat zo iemand in Turkije zich eerst serieus moet aanpassen aan de Turkse cultuur om er te mogen blijven, en waarschijnlijk nooit het Turkse volk zal leiden?

Bobke 24 december 2003 12:39

Weet jij dan wat precies de Turkse cultuur inhoud.

De Vliegende Hollander 24 december 2003 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Weet jij dan wat precies de Turkse cultuur inhoud.

en behoort de Koerdische daarbij, of is dat een volk apart? :wink:

lyot 24 december 2003 22:04

beste Yücel,

goeie vraagstelling, en te oordelen naar de antwoorden die je krijgt leg je de vinger recht op de wonde . Assimilatie aan 'de Vlaamse cultuur' is namelijk niet meer of minder dan een irreële eis van 'rechts' Vlaanderen. Er bestaat immers niet zoiets als één uniforme, statische Vlaamse cultuur dus het is ook onmogelijk om aan inwijkelingen te vragen dat ze zich assimileren (daarom natuurlijk ook dat niemand hier een opsomming kan geven waar de Vlaming nu precies voor staat op cultureel vlak). Cultuur is trouwens per definitie een dynamisch gegeven, onderhevig aan evolutie en bepaalde tendenzen.

Alvader 24 december 2003 22:37

Er bestaat ook niet zoiets als "één uniforme, statische definitie van wat een mens is". Nochthans spreekt men constant over "mensen". Men spreekt zelfs over mensenrechten. Die mensenrechten zijn echter ook maar uitvindingen van mensen. mens zou dus eveneens een perfecte en beperkte definitie kunnen geven van wat een vlaming is.
Iedereen is het erover eens dat een Egyptenaar er niet uitziet als een eskimo ? Iedereen is het er ook over eens dat een Aboriginal geen lichamelijke trekken heeft van een Zweed ?? Wel een Vlaming ziet er normaal gezien niet uit als een Chileen, of een Japanner.

lyot 24 december 2003 22:50

u dribbelt om de initiële vraagstelling heen, beste Alvader..

ik begrijp trouwens in de verste verte niet wat u precies bedoelt..

KAHRAMAN Yücel 25 december 2003 04:19

Een aantal ultra-rechtse forumgangers hebben gereageerd op mijn vragen. Hun antwoorden waren vooral nieuwe vragen. Vergis u niet, het zijn geen vragen om verduidelijkeing maar vragen om de essentie te ontwijken. Mijnsinziens zijn die uitwijkingen gegeven omdat er waarschijnlijk geen eensluitend oplossing is.
Ik wil toch wel antwoorden op die vragen.
Een vraag ging over Turkije (land waar dat ik van afkomstig ben).
Antwoord: ik heb in die land geen pap te brokken en daarom interesseert het mij niet. Ik leef niet in die land en draag niet de zelfde levenswijze als de mensen die er leven. Ik heb geen invloed op die land en die land beïnvloedt alleen sommige van mijn zomervakanties. Alle vragen rond Turkije moeten dus in die zin beantwoord worden.

De Koerden: ik kan er alleen maar een mening over na houden en die is: alle bevolkingsgroepen van een land hebben recht op het beleven van hun cultuur en religie zoals zij die zelf willen invullen. Er moet wel sociale harmonie zijn. Dit wil zeggen dat bevolkingsgroepen elkaar niet mogen tegenwerken maar met elkaar in vrede en geluk moeten samenleven. Net zoals terrorisme is volksonderdrukking te verwerpen.

Een opsomming van de Turkse cultuur: omdat ik niet een preciese oppsomming kan geven van de cultuur in Turkije verwijs ik naar antropologische gegevens die je beter zelf kunt opzoeken als je er interesse voor hebt. Ik kan wel een opsomming van de gewoonten en waarden van de Vlamingen van Turkse herkomst geven daar ik zelf ook één van ben. Dat wil ik wel doen op een andere forum-thema.

De vraag is een beeld te schetsen van een Vlaming met bruine huidskleur of duidelijk andere herkomst zoals naam (bv. Pools).

Ik hoor van vele allochtonen de zelfde uitspraken: "Wat we ook doen we zijn ooit goed genoeg voor ze, wat moeten we dan doen?"

Beste vrienden heeft iemand een concreet antwoord voor deze mensen.

Wat moet een mens met vreemde herkomst doen om geassimileerd verklaard te worden?

Alvader 25 december 2003 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lyot

Wel doorheen de tijden is de "definitie" van het begrip "mens" ook steeds verschoven. Zelfs nu nog kan je hier in België gemakkelijk enkele verschillende definities van dit begrip vinden. Hoe kan je ons dan vragen om de Vlaamse cultuur te definiëren ?

lyot 25 december 2003 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Citaat:

Wel doorheen de tijden is de "definitie" van het begrip "mens" ook steeds verschoven. Zelfs nu nog kan je hier in België gemakkelijk enkele verschillende definities van dit begrip vinden. Hoe kan je ons dan vragen om de Vlaamse cultuur te definiëren ?

wel, als er dan niet zoiets bestaat als DE Vlaamse Cultuur, dan is het ook niet realistisch te vragen aan een allochtoon om zich daaraan te assimileren. Zo simpel is de conclusie.

Hanne 25 december 2003 14:54

Citaat:

Een allochtoon mag zijn eigenheid behouden maar moet in zijn nieuwe thuisland wel enkele inspanningen doen. De landtaal/talen aanleren bij voorbeeld. Hiernet had men het in het VRT-journaal over de Ledebergse kerstdienst waarbij de pastoor de plaatselijke imam had uitgenodigd ten teken van toenadering enz. Toen de imam ook zijn boodschap van vrede wou brengen, bleek hij dat enkel in het Turks te kunnen. Een vertaler was nodig om zijn boodschap over te brengen.
Die houding getuigt van alles behalve respect. Het uitdragen van de islamitische boodschap is duidelijk prioritair op het zich aanpassen aan zijn nieuwe niet-islamitische leefwereld : waarom Nederlands leren als er daar geen zieltjes te winnen zijn? Waarom zich die moeite getroosten? De moskee wordt al gefinancierd met voornamelijk Vlaams belastinggeld, en als het van Van Grembergen afhangt krijgt diezelfde imam binnenkort (of nu al?) ook een loon net zoals de Vlaamse pastoor. Mijn insziens moet die imam dan ook de taalwetgeving respecteren en zijn preken in het Nederlands houden, ook al bestaat zijn clienteel voornamelijk uit allochtone Turken. Maar die allochtone Turken zijn nieuwe Belgen, en voor zover ik weet, zijn het NL, Frans en Duits de Belgische landstalen, en niet het Turks.
De NL taalonkunde van die imam getuigt alleen van onwil tot integratie : en het aanleren van de landstaal is daarbij de eerste stap. Tegelijkertijd reflecteert die onwil ook het afwijzen van de multiculturaliteit, en dat is nu net de dada waarmee allochtonen komen aandraven telkens er culturele en andere botsingen zijn.
In tegendeel, zijn Turkse eentalige religieuse betogen bestendigen enkel 1) de Turkse monoculturaliteit, die zich uit in Turkse wijken of gettho's en 2) de islamitische way of life die er met de nodige druk en sociale chantage ingepompt wordt, en waarbij zeker geen moeite gedaan wordt om even rekening te houden of te bespreken hoe haar principes gemoderniseerd en aangepast kunnen worden aan de 21ste eeuw principes die gelden in de nieuwe leefwereld :
- scheiding kerk en staat : in de praktijk betekent dat dat men in staatsinstellingen (bijv het staatsonderwijs, rechtbanken, ministeries) het begrip laicité respecteert. Geen hoofddoekenprovocatie dus onder het mom van godsdienstvrijheid. Godsdienstvrijheid is er, maar hoort tot de privé-sfeer. De belijding ervan ook.
- gelijkheid der seksen : in de praktijk in islamitische kringen een taboe, dat vergoelijkt en in stand gehouden wordt met excuses als eeuwenlange traditie en gebruiken. Die nep-excuses zijn ondergeschikt aan de wet.
- 'fraternité", dus ook tolerantie tegen de 'ongelovingen', hetgeen na jarenlange islamitische brainswashing er moeilijk in te krijgen is. Getuige de scheldterminologie van jonge allochtoontjes in de straat ; de onvoorwaardelijke bewondering voor anti-westerse aanslagen (de WTC aanslagen werden niet op spontane wijze, maar enkel na veel druk publiekelijk afgewezen. Het gegniffel van blijdschap klonk luider, dan heb ik heb ik met eigen ogen kunnen vaststellen in een Brusselse allochtonenwijk).
En zo kan ik nog voorbeelden opsommen van stappen tot integratie.

Ik lach wel eens met de assimilatie-huiver van allochtonen, en met deze laatste bedoel ik dan voornamelijk moslims.
Mij lijkt het dat hun assimilatie-huiver bijzonder selectief is : als het op bepaalde zaken - materiële - aankomt staan ze in de 1ste rij om te assimileren : we kennen ze allemaal die jonge allochtone johnny's die in BMW's rondtoeren, steeds het laatste GSM model op zak hebben, zich wekelijks verdrummen in warenhuisketens om de laatste Westerse hebbedinkjes te kopen en geen nee zeggen tegen het westers solidariteitssysteem (sociale huisvesting, kindergeld, werkloosheidsuitkering, gratis onderwijs), noch nee zeggen tegen principes die de islam verwerpelijk vindt en verbiedt (kredieten, leningen, ..).
Daarentegen kriebelt de huiver voor assimilatie als bepaalde religieuze principes in het gedrang komen die hun macho-gedrag zou kunnen ondermijnen.Opvallend toch hoe bij voorbeeld in Frankrijk de allochtone woordvoerders -mannen dus- van islamsignatuur op de barricaden staan om hun ongenoegen te uiten over de Stasi-conclusies mbt de hoofddoek. Toen enkele hoofddoekdraagsters de toegang tot een Lakense school ontzegd werden een paar weken geleden, waren het de moslim-papa's die aan de schoolpoorten stonden te protesteren. De mama's waren er niet. Dat zegt genoeg.
Ik denk bij voorbeeld ook aan de taliban-jochies in jeans die een jaar geleden een geloofsgenote in brand staken in een Parijse voorstad omdat zij zich te Westers gedroeg. Ik denk aan het Marrokaanse meisje dat een vriendin van mij als interim had aangenomen in haar apotheek en dat naar islamitische normen iets te westers gekleerd was (ondanks haar witte kiel) : er ging geen dag voorbij zonder dat ze uitgescholden werd door taliban-jochies, maar ook door oudere leden van haar gemeenschap, die hun haat kracht bijzetten door haar regelrecht in het gezicht te spuwen. De assimilatie-huiver van moslims is opvallend groter en extremer dan de assimilatie-huiver van moslima's ... :roll:

Alvader 25 december 2003 19:48

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alvader

wel, als er dan niet zoiets bestaat als DE Vlaamse Cultuur, dan is het ook niet realistisch te vragen aan een allochtoon om zich daaraan te assimileren. Zo simpel is de conclusie.

Ook u maakt een verkeerde denksprong. Ik zeg niet dat de Vlaamse cultuur niet bestaat, ik zeg dat ze moeilijk of niet te definiëren is.
Hanne heeft hier zonet een mooie illustratie gegeven van wat assimilatie wel en niet is. Je kan zo iets moeilijk gaan definiëren, maar iedereen voelt wel waarover het gaat. Het is trouwens een ziekte stammend uit de moderniteit en de verlichting om alles maar te willen reduceren tot een object waarop we dan onze wetenschappelijke methodologie en hermeneutiek op los laten.

lyot 25 december 2003 20:01

dat zou niet de eerste keer zijn ! (van die denkfout).. maar bon, ik denk dat je gerust mag stellen dat er niet één uniforme Vlaamse cultuur is maar dat er één zeer grote verscheidenheid is aan 'Vlaamse cultuurtrekken'. Wat de ene Vlaming als zijn culturele identiteit ziet is daarom nog niet gelijk aan wat een andere Vlaming als zijn cultuurtraditie ervaart.. Ik denk dat ik weinig of géén affiniteit heb met wat een gemiddeld Vlaams Nationalist als zijn culturele identiteit beschouwd. Dus, tengevolge van die verscheidenheid in de eenheid is het ook bijzonder moeilijk om te vragen aan iemand van allochtone afkomst om zich te assimileren aan de zogenaamde Vlaamse cultuur. Want was is dat nu precies ? (cf. Yucels initiële vraagstelling).. Hanne heeft een poging gedaan om te komen tot positieve formulering van waar de allochtoon zich aan moet assimileren. Wat betreft de gelijkheid der seksen en scheiding van kerk en staat ga ik akkoord met de principes (doch niet met de invulling.. Belijding van uw geloof is een basisrecht waarvoor zelfs mensen in Belgiê als vluchteling erkend worden indien dit basisrecht miskend wordt). Maar dit zijn wettelijke normen, en hierom draait de discussie meestal niet. Meestal wordt gesteld dat de allochtonen niet enkel de wetgeving moeten naleven (wat voor mij vanzelfsprekend is, net zoals het aanleren van de taal van het land waar men gaat wonen) maar ook dat ze zich aan de waarden van de Vlaamse cultuur moeten assimileren. Welnu, het is dit laatste dat net problematisch is in mijn ogen. Als de Vlaamse cultuur zo verscheiden is als hierboven werd aangehaald, en als Vlamingen onderling al 1000 verschillende meningen kunnen hebben over welke waarden prioritair zijn of aangehouden moeten worden, hoe kan een allochtoon zich dan aan die waarden aanpassen? Dat is toch gewoon de facto onmogelijk ? Dat de basiswaarden die gereflecteerd zitten in de grondwet en de belangrijke Belgische wetten geinternaliseerd worden, dat is natuurlijk min of meer nodig als je de wetten wil naleven en werkelijk respecteren. Maar daarbuiten?

Thomas Hx 25 december 2003 20:11

Het feit is dat er geen "een Vlaamse cultuur" bestaat. En dat Turken en marokanen dat niet verstaan. liberté, dat kennen ze niet. Vrijheid, vrij denken, vrij zijn...

ik vraag een paar zaken:

1) spreek Nederlands

2) Zoek werk en vooral: vindt het.

3) school je om indien nodig

4) Gedraag je waardig, waardiger als een andere, want je blijft een gast!

Thomas Heynderickx

Alvader 25 december 2003 20:15

Juist. Het probleem is er mijns inziens gekomen rond de jaren 50 en 60. Toename van de welvaart zorgde voor een toenname van het individualisme en een afname van de impact van de traditie op het individu. Welvaart maakt vrij in keuze, maar daarom maakt het individu nog niet de juiste keuze. HIJ / ZIJ wordt speelbal van de markt. En de markt creëert nieuwe "waarden" , trends, gedragingen, waardoor onze Vlaamse cultuur verwaterde, gemeenschappelijk blijft zeker de taal.
Tegelijk werden we hier in België geconfronteerd met de intocht van de gastarbeiders. Zeker dezen uit islamitische landen vertoonden een grote kloof met de West-Europese en dus ook Vlaamse cultuur en mentaliteit.
Ik kan het aldus zeer goed begrijpen dat mensen zich ergeren aan een vrouw in een Burka, ook al zul je zeggen dat er in België godsdienstvrijheid is en dat dit een basiswaarde van het Westen is. We mogen echter niet vergeten dat deze basiswaarde ontstaan is in een heel andere context, waarbij nu eindelijk wettelijk beschermd werd, wat eigenlijk al vele eeuwen bestond, namelijk afwijkende geloofsopvattingen, en dan afwijkend van de Katholieke, protestantese of andere leer ( en dan heb ik het niet over islamitische opvattingen).

Moet men mij touwens eens uitleggen waarom een vrouw uit KNOKKE de bouw van een windmolenpark in zee op 15 km van de kust kan laten stilleggen OMDAT haar uitzicht wordt bedorven, maar de gewone Vlaming die hier met zijn familie al enkele generaties woont, plotseling zijn leefbuurt kan zien veranderen in een "klein Caïro", met Burka-vrouwen, hoofddoeken en moskeeën erboven op.
Vorige week las ik nog in de METRO een "verslagje" over Polen, waarin stond dat de POLEN huiverig staan tegenover het verkopen van Poolse eigendom en grond aan niet-Polen. Als ik hetzelfde zou stellen voor Vlaanderen, ben ik waarschijnlijk op zijn zachts een lichte racist, nee? Ik vind van niet.

@ Thomas H. : Sommigen alhier zullen vinden dat deze allochtonen helemaal geen gast zijn, het zijn mensen met evenveel rechten als de autochtoon. Ik vind dat onzin.

Alvader 25 december 2003 20:25

Citaat:

maar bon, ik denk dat je gerust mag stellen dat er niet één uniforme Vlaamse cultuur is maar dat er één zeer grote verscheidenheid is aan 'Vlaamse cultuurtrekken'. Wat de ene Vlaming als zijn culturele identiteit ziet is daarom nog niet gelijk aan wat een andere Vlaming als zijn cultuurtraditie ervaart..

Je bent het er over eens dat de voetbalploeg S.K. Beveren bezwaarlijk nog een Belgische ploeg kan genoemd worden ?

lyot 25 december 2003 20:30

vrijheid , wat bedoel je daarmee thomas ?

ik kan akkoord gaan met de punten die je aanhaalt maar ik wil tevens benadrukken dat er tegelijkertijd voldoende kansen moeten gegeven worden. Waarom zou iemand van vreemde afkomst dubbel zo hard moeten vechten en dubbel zoveel drempels moeten overwinnen, enkel en alleen omdat hij een andere huidskleur heeft (face it, veel racisme is uiteindelijk enkel en alleen daarop gebaseerd) .. Je classificatie van alle Marokkanen en Turken als mensen die niet weten wat het begrip vrijheid, vrij zijn inhoudt bewijst mijn punt. dat is een vooroordeel pur sang.

Ik wil wel erbij vermelden dat iemand zich niet waardig moet gedragen omdat hij een gast is. Je moet je sowieso waardig gedragen, gast of géén gast. Ik vind trouwens dat iemand die een Belgisch paspoort bezit géén gast meer is, maar een Belg.

Alvader 25 december 2003 20:44

Citaat:

vrijheid , wat bedoel je daarmee thomas ?

ik kan akkoord gaan met de punten die je aanhaalt maar ik wil tevens benadrukken dat er tegelijkertijd voldoende kansen moeten gegeven worden. Waarom zou iemand van vreemde afkomst dubbel zo hard moeten vechten en dubbel zoveel drempels moeten overwinnen, enkel en alleen omdat hij een andere huidskleur heeft (face it, veel racisme is uiteindelijk enkel en alleen daarop gebaseerd) .. Je classificatie van alle Marokkanen en Turken als mensen die niet weten wat het begrip vrijheid, vrij zijn inhoudt bewijst mijn punt. dat is een vooroordeel pur sang.

Ik wil wel erbij vermelden dat iemand zich niet waardig moet gedragen omdat hij een gast is. Je moet je sowieso waardig gedragen, gast of géén gast. Ik vind trouwens dat iemand die een Belgisch paspoort bezit géén gast meer is, maar een Belg.

Ten eerste wordt bijna iedereen met vooroordelen geconfronteerd. Er is zelfs een groep ontstaan die probeert de vooroordelen rond blondjes tegen te gaan. Het streven om vooroordelen uit te roeien is ook een typisch verlichtingsidee. Ten tweede kan men moeilijk beoordelen wanneer er sprake is van vooroordelen op de arbeidsmarkt.

Ten tweede ken ik zelf wel een paar nieuwe belgen die er prat op gaan dat ze Marokkaan zijn alhoewel hun paspoort zegt "Belg". Men is in mijn ogen veel te licht om gesprongen met iedereen zomaar de Belgische nationaliteit te geven. Het begrip "Belg" is hierdoor een nog legere doos geworden dan het eigenlijk al was. Een belg is iemand die leeft in het afgebakende gebied dat men "België" noemt. Mijn oma en moeder ( allebei zeer Belgisch en koningsgezind, en mijn overgrootvader zaliger die 4 jaar aan de Ijzer gevochten heeft, zal ( zullen ) zuur lachen als ze eenmaal doorhebben wat de belgische identiteit geworden is. En met de huidige socialisten in de regering wordt het er niet beter op.

BTW, ik denk dat het afschaffen van de dienstplicht ook een vergissing was.

Darwin 25 december 2003 21:54

Citaat:

Waarom stellen de Negers, Indiërs, Chinezen en Latijns Amerikanen die hier leven deze domme vragen NIET en de moslims WEL?

lyot 25 december 2003 22:02

klopt, dat is een ploeg vol buitenlanders (SK Beveren)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be