Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Welke grenzen zullen er liggen tussen Delfszijl en Arlon? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=77442)

liberalist_NL 25 januari 2007 23:21

Welke grenzen zullen er liggen tussen Delfszijl en Arlon?

Hoe wil je dat in de toekomst de grenzen van de huidige Benelux eruit zien? Een Heel-Nederland met daarin België, of juist Wallonië en Vlaanderen apart daarin? Een onafhankelijk Vlaanderen, en Wallonië en Nederland apart? Of zie je liever een Groot-Nederland? Wil je de huidige grenzen behouden, en België hervormen? En ook nog belangrijk: Wat zie je het liefste als staatsvorm en wat wordt de hoofdstad/regeringszetel van die staat?

Heftruck 25 januari 2007 23:31

Ik blijf het herhalen: stadsgewesten! :-D

Overigens zie ik geen graten in een "hoofdstad".

liberalist_NL 25 januari 2007 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2373633)

Overigens zie ik geen graten in een "hoofdstad".

In een systeem van stadsgewesten moet dus wel een overkoepelende regering zitten, anders valt de naam gewest weg. Hoe zie je dan die staat voor je en wat voor bevoegdheden zouden deze gewesten hebben, en vanuit welke plek wordt die overkoepelende regering bestuurd?

Heftruck 25 januari 2007 23:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2373641)
In een systeem van stadsgewesten moet dus wel een overkoepelende regering zitten, anders valt de naam gewest weg. Hoe zie je dan die staat voor je en wat voor bevoegdheden zouden deze gewesten hebben, en vanuit welke plek wordt die overkoepelende regering bestuurd?

Ik zal er morgen op antwoorden. Momenteel ben ik net iets te moe. ;-)

Zeno! 26 januari 2007 00:51

of

Hertog van Gelre 26 januari 2007 02:31

Om te beginnen en uit praktische overwegingen: De huidige provinciegrenzen aanhouden en een 'statenbond' oprichten.

Daarna met een stoet geleerden en sociologen zo snel mogelijk komen tot een logisch (staats-)verband.

Jan van den Berghe 26 januari 2007 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2373809)
Om te beginnen en uit praktische overwegingen: De huidige provinciegrenzen aanhouden en een 'statenbond' oprichten.

Waarom worden de provinciesgrenzen als maatstaf gebruikt, grenzen die grotendeels ons indertijd tijdens de Franse bezetting werden opgelegd?

Hertog van Gelre 26 januari 2007 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2373939)
Waarom worden de provinciesgrenzen als maatstaf gebruikt, grenzen die grotendeels ons indertijd tijdens de Franse bezetting werden opgelegd?

Ik zei ook nadrukkelijk 'om mee te beginnen en uit praktische overwegingen'.

Ik wil het namelijk graag snel en de bestuurlijke infrastructuur van de provincies is er al. Die kan worden opgetuigd totdat iedereen het erover eens is hoe de verdere samenwerking eruit gaat zien. Verder zijn de huidige provincies redelijk gelijk in grootte. In verband met 'koudwatervrees' van vlamingen, walen of luxemburgers is het daarbij makkelijker om als gezamenlijke provincies al dan niet weer uit de 'bond' te stappen.

Jan van den Berghe 26 januari 2007 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2374038)
Ik zei ook nadrukkelijk 'om mee te beginnen en uit praktische overwegingen'.

Ik wil het namelijk graag snel en de bestuurlijke infrastructuur van de provincies is er al. Die kan worden opgetuigd totdat iedereen het erover eens is hoe de verdere samenwerking eruit gaat zien. Verder zijn de huidige provincies redelijk gelijk in grootte. In verband met 'koudwatervrees' van vlamingen, walen of luxemburgers is het daarbij makkelijker om als gezamenlijke provincies al dan niet weer uit de 'bond' te stappen.

Ik zie niet goed in wat er zo praktisch is aan de Belgische provincies. Als ik even naar West-Vlaanderen kijk, dan valt dat onmiddellijk op. De hoofdzetel van het provinciebestuur is in Brugge gevestigd, maar het economisch hart van die provincie zit in het Kortrijkse. Sociologisch vertoont West-Vlaanderen geenszins enige eenheid: het Brugse, Kortrijkse, de Westhoek, de Kust en het Heuvelland zijn heel onderscheiden en verscheidene streken. Daarbij is er nog een grote strook die veel sterker naar Oost-Vlaanderen aanleunt dan bij het eigenlijke West-Vlaanderen.

Heftruck 26 januari 2007 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 2373809)

Daarna met een stoet geleerden en sociologen zo snel mogelijk komen tot een logisch (staats-)verband.

Met praktische overwegingen in het achterhoofd, zou ik kiezen voor de arrondissementen. ;-)

Waarom moeten daar achteraf een hoop "geleerden en sociologen" over gaan beslissen? Waarom laat je de inwoners niet gewoon zelf stemmen waar ze bij willen horen?

Derk de Tweede 26 januari 2007 11:29

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2373939)

Ik denk toch dat we er niet onderuit komen dat zeer dichtbevolkte regio's een soort provincie moeten worden.
Naast de Randstad denk ik ook aan Twente, Einhoven eo en de driehoek Brussel-A'pen-Mechelen.

100% VLAMING 26 januari 2007 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 2373747)

of

Hier sluit ik mij bij aan.

Jaani_Dushman 26 januari 2007 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2373604)
Hoe wil je dat in de toekomst de grenzen van de huidige Benelux eruit zien? Een Heel-Nederland met daarin België, of juist Wallonië en Vlaanderen apart daarin? Een onafhankelijk Vlaanderen, en Wallonië en Nederland apart? Of zie je liever een Groot-Nederland? Wil je de huidige grenzen behouden, en België hervormen? En ook nog belangrijk: Wat zie je het liefste als staatsvorm en wat wordt de hoofdstad/regeringszetel van die staat?

Even in het hypothetische geval DAT er een Heel-Nederland komt...

*Vlaanderen + Brussel
*GH Luxemburg + Aarlen + de kantons Eupen en Sankt-Vith
*Wallonië
*Nederland (eventueel verdeeld in Noord-Nederland, Groot-Holland en Zuid-Nederland)

Jaani_Dushman 26 januari 2007 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2373633)

En wat met die meerderheid van Vlamingen die niet in steden woont?

Patriot! 26 januari 2007 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2373604)

Zwartengeel 26 januari 2007 13:04

Een ééntalig Frans groot-Belgique, dus?

Derk de Tweede 26 januari 2007 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2374554)

Zijn dit je stoutste fantasieen of is het je nachtmerrie?

Patriot! 26 januari 2007 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2374571)
Een ééntalig Frans groot-Belgique, dus?

Niet eentalig Frans.

Patriot! 26 januari 2007 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2374614)
Zijn dit je stoutste fantasieen of is het je nachtmerrie?

Hoe zou dit een nachtmerrie kunnen zijn?

Tantist 26 januari 2007 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2374554)

Daar krijg jij een hard pikje van he?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be