Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kiesdrempel ja of neen? (uit de forumsessies) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=77459)

Praetorian 25 januari 2007 18:21

Voor tiens, dat sluit de deur voor eventuele competitie aan de linkerzijde.

Kay_ 25 januari 2007 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2372825)
Voor tiens, dat sluit de deur voor eventuele competitie aan de linkerzijde.

Leuk, maar de vraag was aan Vandenhove gericht ;-)

Praetorian 25 januari 2007 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2372833)
Leuk, maar de vraag was aan Vandenhove gericht ;-)

Ik geef het eerlijke antwoord en niet de verkiezingspraat. ;-)

Kay_ 25 januari 2007 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2372835)
Ik geef het eerlijke antwoord en niet de verkiezingspraat. ;-)

Dat zeggen alle politiekers nu eenmaal ook ;-) :lol:

FRoNT-international 26 januari 2007 23:02

Gelijk welke kiesdrempel = het ergste fascisme

Vlaams-nationalist 27 januari 2007 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FRoNT-international (Bericht 2377023)
Gelijk welke kiesdrempel = het ergste fascisme

Zeg dat ajb toch niet, ook ik ben tegen de kiesdrempel. :twisted:

De schoofzak 27 januari 2007 14:43

Ik ben voor een kiesdrempel.
Zelfs al besef ik zeer goed de nadelen ervan.
Met een kiesdrempel was het vb. voor de groene gedachte zoveel moeilijker geweest om de klassieke partijen tot enige beweging in de goede richting te krijgen.
Zijn jullie echter de beweging WOW (waardig ouder worden) vergeten?
Zijn jullie Rossum vergeten?
Kijken jullie naar het buitenland waar soms kleine (vb. religieuze) partijtjes mee in het bad moeten getrokken worden?
Straks komen de vakbonden ook nog eens apart op, omdat ze zich niet meer 100 procent thuisvoelen in hun historisch geliëerde partij ...

Zonder kiesdrempel riskeer je altijd om het bijna onmogelijk te maken om een meerderheid te kunnen vormen.

Ik heb dan liever dat bewegingen (vb. vivant) aansluiting kunnen vinden via een kartelformule.

Ik beschouw de kiesdrempel bijgevolg als een noodzakelijk kwaad, een deficit in de demokratie, maar een noodzakelijk deficit. Niets is perfekt in deze wereld (behalve mijne congé)

Bece 27 januari 2007 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2378489)
Ik beschouw de kiesdrempel bijgevolg als een noodzakelijk kwaad, een deficit in de demokratie, maar een noodzakelijk deficit. Niets is perfekt in deze wereld (behalve mijne congé)

Ik erger mij altijd dood(?) aan mensen die woorden een, volkomen uit de lucht gegrepen, valse betekenis geven omdat dit toevallig in hun kraam te pas komt. België is een particratie en dat is meer verwant aan een dictatuur en heeft zeker niets te maken met democratie. In een democratie worden de volksvertegenwoordigers door het volk gekozen en niet door een (supperrijke) elite. In een democratie vertegenwoordigen de volksvertegenwoordigers ten minste 50%+1 van de bevolking. Ben nieuwsgierig. Hoeveel % van onze bevolking vertegenwoordigen alle parlementariers in België tesamen. 15%??? Als ik hoger of lager moet zeggen kies ik resoluut voor lager.

FRoNT-international 27 januari 2007 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist (Bericht 2378128)
Zeg dat ajb toch niet, ook ik ben tegen de kiesdrempel. :twisted:

Waarom niet! Overal waar konijnen, zoals Fretsjen Fascist hier in sint-niklaas, dankzij de kiesdrempel enz...(de ongrondwettige kieswetten) terug aan de macht zijn is het papieren moeien met & in elke levende cel van iemands lichaam voortgezet of begonnen. Het enige wat zo'n ventjes, zoals guyken verafstoot nog mankeren is een stalen schruurborstel onder hun neus.

Dogbert 27 januari 2007 22:48

Komaan de natuurlijk kiesdrempel is al 3% op zijn laagste punt in Antwerpen. Dat is toch al serieus wat mensen.

Vrij ondemocratisch die kiesdrempel.

Bece 28 januari 2007 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dogbert (Bericht 2380125)
Komaan de natuurlijk kiesdrempel is al 3% op zijn laagste punt in Antwerpen. Dat is toch al serieus wat mensen.

Vrij ondemocratisch die kiesdrempel.

Tjonge toch. Ons hele systeem heeft niets met democratie te maken. Begin nu eens te stoppen met België democratisch te noemen. België is een particratie wat zeer sterk aanleunt bij een dictatuur en miljoenen kilometers verwijderd is van een echte democratie waar de bevolking de lakens uit deelt.

De Garde 28 januari 2007 11:17

De facto zijn er altijd kiesdrempels maar die zijn ongelijk naargelang de omschrijving. Die 5% is een kiesdrempel in de 'Vlaamse Ruit' en niet daar buiten. In dat opzet belet dat het ontstaan van nieuwe partijen.

FRoNT-international 28 januari 2007 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 2380894)
De facto zijn er altijd kiesdrempels maar die zijn ongelijk naargelang de omschrijving. Die 5% is een kiesdrempel in de 'Vlaamse Ruit' en niet daar buiten. In dat opzet belet dat het ontstaan van nieuwe partijen.

Er is zelfs een systeem dat de kiesdrempel steeds automatisch matematisch zo klein mogelijk houd naargelang de kiesuitslag. Het enige probleem dat overblijft om democratie tot stand te brengen is de ongelijkheid bij de voordrachthandtekeningen(deelnamemogelijkheid...) nodig om mee te mogen doen aan verkiezingen. Bij de recent verlopen gemeenteraadsverkiezingen in sint-niklaas wou een gepensioeneerde ambtenaar een eenmanslijst neerleggen om als hij verkozen werd het volk vooral beter de praktische ambtelijke werking duidelijk te maken, enz...
De vorige & terug huidige stadsclown heeft die mens maanden bedreigd om toch niet mee te doen ten einde zelf geen zetel te verliezen, enz...! Desbetreffende persoon heeft uiteindelijk om gezondheidsredenen afgehaakt.

Jozef Ostyn 28 januari 2007 13:05

Persoonlijk ben ik voor een redelijke kiesdrempel. En 5% lijkt mij best redelijk. Een te grote versnippering in het Parlement is niet goed.

FRoNT-international 28 januari 2007 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bece (Bericht 2380722)
Tjonge toch. Ons hele systeem heeft niets met democratie te maken. Begin nu eens te stoppen met België democratisch te noemen. België is een particratie wat zeer sterk aanleunt bij een dictatuur en miljoenen kilometers verwijderd is van een echte democratie waar de bevolking de lakens uit deelt.

FRoNT (-int) is eigenlijk de alternatieve politieke partij die intern gestructureerd is op BROV om particratie te doen verdwijnen in het voordeel van de democratie. Doch uit veiligheidsoverweging&, zeg maar pure zelfverdediging, is zij heden ten dagen meestal onbereikbaar voor nieuwe leden. Toch probeert FRoNT momenteel van zoveel mogelijk OCMW-voorzitters betekende antwoorden te verkrijgen over vragen aangaande basis-problemen in deze maatschappij. Zolang niet een zich daartoe verplicht acht zal FRoNT iedereen aanraden niet te stemmen (op 10/06/07 enz...). Verzaking van de stemplicht moet het Vlaams Belang ook aanzien als het "anti Forza Flandria signaal". Desondanks is hier de poll "Alb II & co leefloon of dotatie!" gelanceerd om te peilen naar het gelijkheids-zin, democratie-gevoel, van de mensen.

ICE-MAN 29 januari 2007 00:16

ze mogen de kiesdrempel behouden en ze mogen verkeersdrempels behouden................ zolang ze de DICTATORIALE-MONARCHISTISCHE-PARTICRATIE DE BELGIEK maar afschaffen ! in ruil voor een vrij en democratisch Vlaanderen !!!!!!!!!!!!!

FRoNT-international 29 januari 2007 07:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN (Bericht 2383130)
ze mogen de kiesdrempel behouden en ze mogen verkeersdrempels behouden................ zolang ze de DICTATORIALE-MONARCHISTISCHE-PARTICRATIE DE BELGIEK maar afschaffen ! in ruil voor een vrij en democratisch Vlaanderen !!!!!!!!!!!!!

Het laatste zal niet gaan zolang het eerste blijft bestaan.

Bece 29 januari 2007 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FRoNT-international (Bericht 2381615)
FRoNT (-int) is eigenlijk de alternatieve politieke partij die intern gestructureerd is op BROV om particratie te doen verdwijnen in het voordeel van de democratie. Doch uit veiligheidsoverweging&, zeg maar pure zelfverdediging, is zij heden ten dagen meestal onbereikbaar voor nieuwe leden.

Is dat niet een beetje overdreven?

Bece 29 januari 2007 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FRoNT-international (Bericht 2383384)
Het laatste zal niet gaan zolang het eerste blijft bestaan.

Dat laatste zal zelfs niet gaan als het eerste wel actief wordt. Ik vrees dat de voorstanders van een onafhankelijk vlaanderen bij de inrichting van een BROV hierover flink op de neus zullen gaan. De vlaams/waalse perikelen zijn kunstmatig in het leven geroepen door politiekers die hiermee hun onbekwaamheid tot regeren proberen te verbergen. Niet voor niets is het VB tegen directe democratie.
In een DD worden alle bevoegdheden terug overgedragen aan een centrale overheid. Het BROV staat garant dat deze overheid duitstaligen, franstaligen en nederlandstaligen op gelijke wijze zal behandelen en dat is wat de meeste belgen willen.

Enter 29 januari 2007 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN (Bericht 2383130)

Het zijn nochtans dezelfde partijen in Vlaanderen als in België

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be