Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Loge en vrijmetselarij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=77537)

Overhoehetis 26 januari 2007 16:18

Loge en vrijmetselarij

Ik erger me steeds vaker aan politici die er trots voor uitkomen dat ze lid zijn van de "loge".

In welke zin hebben die loges eigenlijk betekenis in dit land?
Vermits allerlei prominente figuren uit het establishment graag met hun lidmaatschap pronken, kan ik me maar moeilijk inbeelden dat er van beïnvloeding op de politieke besluitvorming vanwege de loge absoluut geen sprake zou zijn.

Niet lang geleden zei Jacky Goris, Grootmeester van de loge "Grootoosten van België" dat de loge zogezegd a-politiek is. Maar wat Vlaams Belang betreft, maken de logeleden een uizondering. In een interview met De Morgen (23-01-'05) zegt Goris het volgende:
[FONT='Times New Roman'][FONT=Times New Roman]"Maar het Grootoosten van België heeft de strijd tegen het Vlaams Blok als een van zijn voorname doelstellingen gesteld. Iedere broeder moet het als zijn taak zien om daartegen te vechten in zijn eigen sociale of professionele situatie."[/FONT][/FONT]

Ik vraag mij af hoe die logebroeders het Vlaams Belang vandaag de dag aan het bekampen zijn. En ik stel mij ernstige vragen bij dat logegedoe, horen hun politieke bedoelingen wel thuis in een democratisch land? Volgens mij niet.

Raven 26 januari 2007 16:30

iedereen die macht heeft, is bang ze te verliezen.

Voor de loge is het niet anders.

CHW 26 januari 2007 17:11

Ik zou zeggen, eindelijk komen ze uit voor hun lidmaatschap. Zo weet je tenminste waar je met al die politiekers aan toe bent en voor wie je niet moet stemmen.

largo_w 26 januari 2007 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Overhoehetis (Bericht 2375491)
Ik vraag mij af hoe die logebroeders het Vlaams Belang vandaag de dag aan het bekampen zijn. En ik stel mij ernstige vragen bij dat logegedoe, horen hun politieke bedoelingen wel thuis in een democratisch land? Volgens mij niet.

Waarom zou de loge geen vlaams belangers in hun rangen hebben?:?

Waarom horen ze niet thuis in een democratisch land?

Raven 26 januari 2007 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 2375804)
Waarom zou de loge geen vlaams belangers in hun rangen hebben?:?

Om dezelfde reden waarom vakbonden geen Vlaams Belangers in hun rangen hebben ;-)

largo_w 26 januari 2007 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 2375822)
Om dezelfde reden waarom vakbonden geen Vlaams Belangers in hun rangen hebben ;-)

Dat mensen nog altijd op zo een wolkjes kunnen leven he het is gek...

Denk je dat er van de vakbond niet een paar man in de loge zitten? Of denk je nu echt dat je minstens 10miljoen € op je spaarrekening moet hebben voor ze u in hun clubje uitnodigen?

Fieseler 26 januari 2007 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 2375949)
Denk je dat er van de vakbond niet een paar man in de loge zitten?

En dat is dus "het" argument om sectaire antidemocratische machtspelletjes te mogen spelen...

Overhoehetis 26 januari 2007 18:18

De Grootmeester zegt in een interview met Knack (26-05-'04) ook het volgende:

[FONT=Times New Roman]Vraagt u op welke partij de kandidaat (logebroeder, noot) stemt?
[/FONT]GORIS: nee.
Maar als de kandidaat zegt dat hij voor het Vlaams Blok stemt…
GORIS:… dan nemen wij meteen afscheid. Het maatschappelijk concept van het Vlaams Blok is zo tegenstrijdig aan de principes waar wij voor staan, dat die partij te allen prijze bekampt moet worden.’

Lijkt me bizar dat je er als VB'er binnen zou geraken. Want voor je lid bent, wordt je grondig gescreend, volgens mij.[FONT='Times New Roman']

[/FONT]

daiwa 26 januari 2007 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Overhoehetis (Bericht 2376049)
Het maatschappelijk concept van het Vlaams Blok is zo tegenstrijdig aan de principes waar wij voor staan, dat die partij te allen prijze bekampt moet worden.’

Maar dat er leden in zitten van de grootste corrupte partij in Belgié, die zelfs voor moord haar hand niet omdraait, is dan geen bezwaar voor hun ''maatschappelijk'' concept?

Argusx43 26 januari 2007 23:43

Laatst was K. De Gucht doodleuk aan vertellen over zijn loge bij Friedl Lesage.

Een geheim genootschap, tja en dat kan allemaal zonder dat er een haan naar kraait. En maar memmen over het VB.

giserke 27 januari 2007 00:18

Citaat:

Vraagt u op welke partij de kandidaat (logebroeder, noot) stemt?
GORIS: nee.
GORIS:… dan nemen wij meteen afscheid. Het maatschappelijk concept van het Vlaams Blok is zo tegenstrijdig aan de principes waar wij voor staan, dat die partij te allen prijze bekampt moet worden.’

Lijkt me bizar dat je er als VB'er binnen zou geraken. Want voor je lid bent, wordt je grondig gescreend, volgens mij.

Dit heeft niks te maken omdat hij VBer is. Het enige wat in de loge telt, is wat kan die nieuwe "broeder" ons bijbrengen. Uiteraard dat de meeste VBers dan moeten afhaken. Als je ziet wat ze uitspoken in het parlement en wat ze allemaal op hun lijsten hebben. :lol:
Ze zijn enkel verkozen door lijstopvolging van de lijststemmen.

Daphne 27 januari 2007 00:24

De afkeer voor het VB binnen de loges is ook het gevolg van de aanzienlijke invloed van de Joodse gemeenschap binnen die "broederschappen".

giserke 27 januari 2007 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daphne (Bericht 2377198)
De afkeer voor het VB binnen de loges is ook het gevolg van de aanzienlijke invloed van de Joodse gemeenschap binnen die "broederschappen".

ahum ahum?? De vrijmetselaars hebben een zeer grote afkeer van Joden medunkt!

Bert Bubber 27 januari 2007 00:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 2377188)
Dit heeft niks te maken omdat hij VBer is. Het enige wat in de loge telt, is wat kan die nieuwe "broeder" ons bijbrengen. Uiteraard dat de meeste VBers dan moeten afhaken. Als je ziet wat ze uitspoken in het parlement en wat ze allemaal op hun lijsten hebben. :lol:

Dan zal het er allicht krioelen van de NvA-ers !

Fieseler 27 januari 2007 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 2377188)

Lijststem is ideologische stem.

En zelfs dat doen ze hun bij de NVA niet na...

giserke 27 januari 2007 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 2377617)
Lijststem is ideologische stem.

En zelfs dat doen ze hun bij de NVA niet na...

een lijststem is hoofdzakelijk een stem van iemand die niet weet wat er in een partij zit.
Veel ideologie is daar niet aan.

largo_w 27 januari 2007 10:36

Citaat:

Vraagt u op welke partij de kandidaat (logebroeder, noot) stemt?
GORIS: nee.

Lijkt me bizar dat je er als VB'er binnen zou geraken. Want voor je lid bent, wordt je grondig gescreend, volgens mij

Zijn er echt mensen die deze non sense nog geloven :? :oops: ?

Wat zijn de principes dan juist van de loge als ik weten mag?

Een grondige screening (lol) Ik zie ze daar al staan... De man gezeten op een stoeletje lamp in zijn gezicht en drie duistere figuren die met vervormde stem vragen stellen als "op welke partij heb jij vorige keer gestemd?"
:lol:
Nu hoe gekker hoe liever zeker :-) ...Als de fantasie ook maar zijn deel krijgt :-D ...

largo_w 27 januari 2007 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 2377219)
ahum ahum?? De vrijmetselaars hebben een zeer grote afkeer van Joden medunkt!

Ze hebben een afkeer van iedere religie!
Sommigen beweren dat ze een eigen religie hebben (zie NWO)...

Zelf begrafenissen van dichte vrienden in een kerk staan ze niet bij! Hoogstens lopen ze vlug even langs bij de groet of om hun kaartje te leggen...

metten 27 januari 2007 15:08

Wat zijn de vereisten om logebroeder te worden?

Raven 27 januari 2007 15:29

De loge is een stel multiculturele dromers die denken dat zowel Vlamingen als Allochtonen vragende partij zijn van een sociale mengelpot waarin er geen plaats is voor cultuur en religie. Waarin er geen blank of zwart bestaat, maar enkel bruin.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be