Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Jean-Marie Dedecker (Lijst Dedecker) - 26 februari tot 4 maart (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=142)
-   -   rechtse versnippering? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=77934)

johan 29 januari 2007 09:38

rechtse versnippering?

Wat als de lijst Dedecker net de kiesdrempel niet haalt...
Mogelijk wordt de opgang van het VB aangetast en volgt er uiteindelijk extra zetelwinst voor SPA of ...VLD.

Een bijkomende rechtse partij met zoveel raakpunten met het VB dient vooral de belangen van links.

Fieseler 29 januari 2007 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door johan (Bericht 2383540)
Mogelijk wordt de opgang van het VB aangetast en volgt er uiteindelijk extra zetelwinst voor SPA of ...VLD.

Een bijkomende rechtse partij met zoveel raakpunten met het VB dient vooral de belangen van links.

Ik sluit mij hier bij aan.
Objectief gezien doet U door uw "cavalier seul" enerzijds een dikke cadeau aan de VLD en de NVA en anderzijds verzwakt U de enige partij die uw eigen programma zou kunnen helpen doordrukken.

U moet toch weten uit de topsport dat U zich hier manifest in een loose-loose situatie maneuvreert terwijl één minuutje moed U in een win-win situatie zou kunnen brengen?

Heeft U angst van het establishment dat jou heeft gebruikt, verraden en vernederd?

Begrijpt U niet dat U na een tijdelijke steun van de media (die als enig doel heeft de rechtse krachten uit verband te spelen) U gewetenloos zal getorpedeerd worden?

Anna List 29 januari 2007 13:28

of nog : stel dat je de kiesdrempel wél haalt ... wat dan ? CD&V-A, VLD én SP-a lusten u rauw ... wat is ueberhaupt het voordeel van dat cavalier-seul gedoe ?

een alliantie van Vlott, LD en VB zou een mooie score kunnen halen en misschien wel tot gevolg hebben dat paars gebroken wordt

IlluSionS667 29 januari 2007 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2384243)
een alliantie van Vlott, LD en VB zou een mooie score kunnen halen en misschien wel tot gevolg hebben dat paars gebroken wordt

Je vergeet één ding : heel veel mensen stemmen vandaag niet op VB-VLOTT enkel en alleen omdat het VB in dat kartel zit en ze om welke reden dan ook een probleem hebben met die partij. Daar zal niets aan veranderen als Lijst Dedecker dat kartel vervoegt.

Mij lijkt Dedecker onafhankelijk dus meer kans te maken, al is het maar de vraag of het genoeg zal zijn om de kiesdrempel te halen.

Jean-Marie Dedecker 29 januari 2007 16:55

wat de versnippering betreft: die vraag stel je beter aan Bart De Wever; ik ben al een keer verraden. Ik ga nu uit van mijn eigen sterkte.

baarle 29 januari 2007 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Marie Dedecker (Bericht 2385008)
wat de versnippering betreft: die vraag stel je beter aan Bart De Wever; ik ben al een keer verraden. Ik ga nu uit van mijn eigen sterkte.

En de nieuwe rechts-liberale partij waar Vlaanderen al zo lang op wacht? U heeft het daar ook vaak over gehad.

Nu zitten de Vlaamse liberalen verspreid over Vlott, Lijst Dedecker, VB, NVA etc. Waarom heeft u niet de historische kans gegrepen om hen te verenigen?

johan 29 januari 2007 18:18

Citaat:

Bart de Wever heeft de NVA verkocht aan de CD&V. Zijn partij zal allicht, op termijn, opgaan in deze centrumpartij. Na de federale verkiezingen zal de CD&Vtop eieren voor hun geld kiezen. De NVA zal met de broek aan de enkels staan maar de NVA kopstukken zullen wel met hun kont in parlementszetels zitten...

bb600 29 januari 2007 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door johan (Bericht 2383540)

Als LDD de kiesdrempel niet haalt, zal het VB even machteloos blijven als ze nu zijn. Als LDD een hoop kiezers kan aantrekken van VLD en NV-A wordt rechts sterker; er zijn nog altijd een hoop rechtse liberalen die niet op het blok willen stemmen wegens te extreem en niet (meer) VLD stemmen wegens te links. Dan nog, beter alleen proberen en verliezen dan een aanhangsel worden van het VB. De hele kartel struktuur is volgens mijn ook helemaal niet democratisch, er moet gekozen worden voor partijen, die een eigen programma hebben. Kartels zijn kiezersbedrog.

Fieseler 29 januari 2007 19:13

Citaat:

Dat Bart De Wever niet van zijn woord zou zijn stond in de sterren geschreven (splitsing BHV, eerdere kapitulatie voor de CD&V)...nergens heeft het VB ooit iemand verraden...vraag maar aan uw vriend Hugo Coveliers....

Wat die "eigen sterkte" betreft: is dat de reden waarom U de keuze van Boudewijn Bouckaert ("Team Dedecker") naast U heeft neergelegd?;-)

Praetorian 30 januari 2007 01:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 2385588)
Dat Bart De Wever niet van zijn woord zou zijn stond in de sterren geschreven (splitsing BHV, eerdere kapitulatie voor de CD&V)...nergens heeft het VB ooit iemand verraden...vraag maar aan uw vriend Hugo Coveliers....

Het VB heeft in de jaren '80 de rechts-integristische zijde buitengesmeten ten voordele van FDW en zijn kliek. Ook personen zoals Jaak Peeters zijn buitengepest.

Bazilfunk 30 januari 2007 03:14

Is rechts denken dan gewoon eenheidsworst? Mag iemand die rechts is geen keuze maken? Ik denk dat je meer mensen afstoot aan de rechterkant door ze maar één product aan te bieden.

Het is ook duidelijk dat heel die versnipperingshype enkel verkiezingsgebonden is want het resultaat kan er ook toe leiden dat na de verkiezingen in LDD een goeie bondgenoot kan vinden om oppositie te voeren. Hoe het resultaat ook zal zijn na de verkiezingen zal rechts er sterker uitkomen. (spijtig genoeg)

Ik snap Vanhecke wel een beetje met dat punt dat aan de gemiddelde blokker een keuze voorleggen nogal moeilijk is om dat er dan niemand in zijn plaats beslist. Het zou kunnen dat de gemiddelde blokker in de war geraakt met 2 partijen en dan maar op Leterme stemt om te kunnen ontsnappen aan de migraineaanvallen die nadenken bij hen teweeg brengt.

Anna List 30 januari 2007 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2386797)
Het VB heeft in de jaren '80 de rechts-integristische zijde buitengesmeten ten voordele van FDW en zijn kliek. Ook personen zoals Jaak Peeters zijn buitengepest.

wat bedoel jij met "rechts-integristische zijde " ?

IlluSionS667 30 januari 2007 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk (Bericht 2386839)
Is rechts denken dan gewoon eenheidsworst? Mag iemand die rechts is geen keuze maken? Ik denk dat je meer mensen afstoot aan de rechterkant door ze maar één product aan te bieden.

Het is ook duidelijk dat heel die versnipperingshype enkel verkiezingsgebonden is want het resultaat kan er ook toe leiden dat na de verkiezingen in LDD een goeie bondgenoot kan vinden om oppositie te voeren. Hoe het resultaat ook zal zijn na de verkiezingen zal rechts er sterker uitkomen.

Nooit gedacht dat we ooit zo sterk op dezelfde lijn zouden staan over een onderwerp ;-)

Citaat:

(spijtig genoeg)

Daar deel ik je mening dan wel niet ;-)

Citaat:

Ik snap Vanhecke wel een beetje met dat punt dat aan de gemiddelde blokker een keuze voorleggen nogal moeilijk is om dat er dan niemand in zijn plaats beslist. Het zou kunnen dat de gemiddelde blokker in de war geraakt met 2 partijen en dan maar op Leterme stemt om te kunnen ontsnappen aan de migraineaanvallen die nadenken bij hen teweeg brengt.

Venhecke beseft gewoon dat heel wat rechtse kiezers Lijst Dedecker, VLOTT of Verstrepen wel eens meer zouden kunnen lusten dan zijn eigen partij, zij het omdat ze het te "extreem" vinden, zij het omwille van het cordon sanitaire. Hierdoor ziet hij dus zijn partij heel wat stemmen (en dus ook zetels) verliezen aan zijn natuurlijke bongenoten, wat voor de gemiddelde partijpoliticus een nachtmerrie is.

Idealisten moet je, vrees ik, al lang niet meer zoeken bij de partijtop van het VB. Dedecker lijkt dat voor velen wel te zijn. Daarom denk ik dat Dedecker wel eens als enige kans zou hebben om het VB op termijn te onttronen, tenzij het VB haar opportunisme overboord gooit en terug eens gaat kijken naar wat de radicale Vlaams-nationalisten nu eigenlijk willen. Door machtsgeilheid en opportunisme is het VB de band met haar orriginele achterban* totaal kwijtgespeeld.

Hoe dan ook, denk ik dat Lijst Dedecker Vlaanderen wel eens zou kunnen wakkerschudden. Alleen al daarom hoop ik dat Dedecker veel stemmen haalt en lijkt de kans groot dat ik ook voor hem zal stemmen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2387000)

Ik vermoed dat hij het heeft over die Vlaams-nationalisten waarvoor het immigratieprobleem een vrij beperkte tot geen rol speelt in hun keuze voor het VB.

* individuen zoals je die terugvindt in NSV!, VNJ, Voorpost, Delta Stichting, ...

the_dude 30 januari 2007 13:59

mensen hou een keer op met rechts en links en boven en onder (da's eigenlijk net hetzelfde als het creeëren van een godtoestand om uw leven te verklaren). Er zijn partijen en die hebben ideeën (allez sommigen toch) en ofwel kun je u er in vinden, ofwel niet. Daarom moet je de boel niet in een vakje duwen.

IlluSionS667 30 januari 2007 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 2387805)
mensen hou een keer op met rechts en links en boven en onder (da's eigenlijk net hetzelfde als het creeëren van een godtoestand om uw leven te verklaren). Er zijn partijen en die hebben ideeën (allez sommigen toch) en ofwel kun je u er in vinden, ofwel niet. Daarom moet je de boel niet in een vakje duwen.

Door te verwijzen naar "links" en "rechts" is het vaak gemakkelijker om een partij of ideologie te vergelijken met anderen en er een basisidee over te krijgen.

Je hebt echter gelijk als je zegt dat deze indeling erg simplistisch is, waardoor twee partijen die allebei "links" of "rechts" worden gesitueerd soms zelfs elkaars tegengestelden zijn. Dat is omdat je ideeën in principe kunt indelen in economisch links<->rechts en moreel links<->rechts. Daarboven komt nog de indeling anarchistisch<->estatisch, waardoor je elke ideologie en partij eigenlijk in een ruimte met drie dimensies moet plaatsen eerder dan op één lijn om ze te vergelijken.

Praetorian 30 januari 2007 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2387000)

Rechtse tsjeven.

Tantist 30 januari 2007 16:56

Citaat:

En als dat onvoldoende blijkt te zijn?

Als zakenman zal u toch ook wel weten dat hoe groter het risico, hoe groter het rendement. Want ik vrees dat het rendement van Lijst Pim Fo... euh Dedecker niet voldoende is om de politieke inflatie tegen te houden ;-)

the_dude 30 januari 2007 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 (Bericht 2387839)
partij eigenlijk in een ruimte met drie dimensies moet plaatsen eerder dan op één lijn om ze te vergelijken.

nu iedereen nog en we zijn opnieuw een klein beetje geëvolueerd. :)

Anna List 2 februari 2007 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2388135)
Rechtse tsjeven.

buitengesmeten ... en dat zit jij te typen net nu La Colen intern in ere hersteld werd ... jong toch , je hebt er echt geen kaas van gegeten hé ...

Praetorian 2 februari 2007 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2396278)
buitengesmeten ... en dat zit jij te typen net nu La Colen intern in ere hersteld werd ... jong toch , je hebt er echt geen kaas van gegeten hé ...

En wat heeft Colen te maken met die fractie? Eens informeren ofzo?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be