KempensBoerke |
27 december 2003 00:05 |
Een interessante vraag voor de forumleden die zélf een winkel hebben, er werken en/of ietwat meer vertrouwd zijn met verbintenissenrecht en diesmeer....
In december ‘02 (nét een jaar geleden dus) heb ik me een laptop mét 2 jaar garantie aangeschaft in een niet nader bij naam genoemde winkel in Antwerpen. Op 9 oktober ll., inderdaad ietje meer van 2,5 maanden geleden, heb ik besloten om het ding even binnen te doen bij de winkel om deze laptop te laten nazien omdat de ventilator een irriterend fluitend geluid maakte en de batterij het niet meer langer dan een half uurtje volhield. 'K heb een eigendomsbewijs meegekregen bij afgifte van de laptop en ’t is méér dan ruim binnen de garantieperiode, dus tot daar is alles in orde.
Op dit moment (26 dec ‘03) heb ik het ding nog steeds niet terug in m'n bezit. De winkel zou de laptop teruggestuurd hebben naar de fabrikant voor nazicht. Deze fabrikant meent nu dat deze laptop wél terug naar de winkel teruggestuurd werd nadat het ding nagekeken werd, maar de winkel waar ik het gekocht heb kan het “ding” nergens vinden. De bewijsdocumenten van de fabrikant die aantonen dat het “ding” teruggestuurd zou zijn naar de winkel, worden volgende week verwacht (via DHL doorgestuurd, en ik die dacht dat dat na 24 h al ter bestemming moest zijn). Enfin....het komt er op neer dat men niet meer weet waar die laptop zich bevindt. Op zich geen erg omdat er, buiten het terug installeren van alle programma's, niets belangrijks op stond.
Maar nu begint de service-verantwoordelijke van de winkel te zeveren over die garantieperiode die niet verlengd zou kunnen worden omdat dat zogezegd iets tussen mij en de fabrikant is....begrijpe wie begrijpe kan...ik heb de laptop bij de winkel gekocht en voor mij als klant lijkt het dat ik een overeenkomst heb met deze winkel omtrent de 2 jaar garantieperiode en dat het me logisch lijkt dat men een verlenging toestaat als de herstelling ongehoord lang aansleept (in welk kamp de fout van dit “aanslepen” ook ligt). Nu zou ik met de fabrikant moeten onderhandelen om opschorting van die garantieperiode overeen te komen voor die periode dat ik het “ding” heb moeten missen. Volgens de service-verantwoordelijke van de winkel zou ik daar niet op hopen....
Nu komt de vraag met enkele scenario's:
1)
Als deze laptop nog WEL terug boven water komt, wat ik echter niet verwacht: heb ik dan recht op "opschorting van garantie"?? M.a.w. de garantieperiode zou normaal gezien lopen t.e.m. december '04 (2 jaar garantie na aankoop), maar indien ik die laptop terug heb op 9 januari '04 (dus nét 3 maanden zonder gezeten), is het dan gebruikelijk en/of afdwingbaar dat de garantieperiode eveneens met 3 maanden verlengd wordt??
2)
Als deze laptop NIET meer terug boven water komt, kan ik dan eisen dat men me het aankoopbedrag gewoonweg terugbetaalt (niet erg realistisch, maar je weet nooit hé)?? Indien dit niet toegestaan wordt, zou ik eventueel een nieuwe laptop kunnen kiezen uit de toonzaal (ietwat winst voor mij omdat die terug ietske sneller zijn voor ’t zelfde geld), maar wat dan met de garantie?? Loopt die garantie dan gewoonweg verder?? Met of zonder opschorting van garantie??
Indien de fout bij de winkel zélf ligt (laptop is kwijtgeraakt/gepikt,....of iets dergelijks), kan ik deze overeenkomst dan als “achter de rug” beschouwen en deze overeenkomt verbreken door nalatigheid of iets dergelijks door de winkel?? Deze vraag opdat ik dan eventueel een verse laptop zou kunnen kiezen (eventueel in een andere winkel) en de garantieperiode terug opnieuw kan laten inzetten...ook met de achterliggende gedachte om de service-verantwoordelijke een kloot af te trekken hé...
Ik wil al m’n rechten inschakelen, want het hoofd van de service-afdeling van deze winkel is een regelrechte zak en wil ‘m een goei tik tegen de ballen geven....nogmaals eigenlijk, want ‘k heb er al redelijk de vloer mee aangeveegd met zijn regelneverij (om zo z’n verantwoordelijk tegenover mij als klant in te binden). Zo begon ie over het feit dat het wettelijk zo is dat de winkel eigenlijk maar 6 maanden garantie moet toestaan...dit zou wettelijk zo voorzien zijn, dus eigenlijk zou men geen 2 jaar garantie moeten toestaan.....daar stond ik perplex en diende hem van antwoord dat ik 2 jaar garantie was overeengekomen, zoniet zou ik deze laptop ook niet bij hen aangekocht hebben....hopeloos, heb het hem dan ook geantwoord en nog andere regelneverij-rommel weerlegd met als gevolg dat ie t.o.v. z’n medewerkers de grond in werd geboord door één van z’n klanten (Boerke dus)...op het einde van de discussie (na ongeveer 3 kwartier) begon ie redelijk te koken.....euhgh, did I do that??...was wel redelijk leuk om zo met z’n klokken te rammelen terwijl zijn medewerkers intussen al elk een hele resem klanten van dienst konden zijn....maar soit, tot daar het genot.
Vandaar dus wil ik al m’n mogelijkheden aanwenden om m’n rechten als consument te vrijwaren. De laatste jaren heb ik de indruk dat, hoe méér men schreeuwt om de “klant” van een goede service te voorzien, hoe minder men het toepast en de “klant” het BETER ZÉLF kan oplossen.....altijd maar pushen om te verkopen maar ohlala als er achteraf iets mankeert aan de aangekochte waren, dan zie je opeens niemand meer....daar wil ik nu echter niet over uitweiden, alhoewel dit een interessant punt is om over te discussiëren...
Pfffttt, ‘k word er zo moe van, een verzuchting als een ander en dan nog diene stoeme Santa Claus die met z'n dikke pens méér in m'n weg loopt dan iets anders, maar ga er niet wakker van liggen....’k relativeer nogal snel, tomorrow is another day en kan ik weer nen andere tegen z'n klokke stampen.....intussen tokkel ik verder op m’n oude koffiemolen...
Dank bij voorbaat voor toelichting en/of referenties naar wetgeving e.d. Misschien een leuke kluif voor de kenners of personen die in de branche werkzaam zijn...
Boerke. :wink:
|