| Cynicus |
27 december 2003 20:13 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Het is vrij logisch dat oude mensen een pensioen krijgen
|
Waarom is dat logisch? Wat als ik nu helemaal geen zin heb om (ooit) op pensioen te gaan?
|
Voor mijn part mag iedereen zolang werken als ie zelf wil. Indien er meer mensen zouden opteren om te werken tot ze er bij wijze van spreken bij doodvallen, mij niet gelaten. Dat draagt er dan alleen maar toe bij dat onze sociale zekerheid betaalbaar blijft.
Citaat:
Citaat:
doch verplicht zijn ieder soort werk te aanvaarden
|
Verplichten? Waarom verplichten? Wat als ik nu helemaal geen zin heb om te werken en/of ook helemaal niet de behoefte heb om te gaan werken (om te kunnen overleven)?
|
Een bericht heeft louter de bedoeling een denkpiste te lanceren, niet om een gedetailleerd beleidsvoorstel uit te werken dat toch door niemand zou worden gelezen. Maar OK, ik had er kunnen aan toevoegen "op straffe van verlies van zijn uitkering". Als iemand zijn plan kan trekken zonder uitkering, zoveel te beter.
Citaat:
Citaat:
Van de dop en van het OCMW wordt echter veel geprofiteerd. Velen nestelen zich in die situatie en doen geen enkele inspanning meer om nog werk te zoeken.
|
Tof, ik ben het met u eens. U zal er echter maar weinig voor voelen om dit probleem op te lossen via een verminderde invloed van de staat en een inkrimping van de (verplichte) Sociale Zekerheid vermoed ik?
|
Ik heb ooit eens in een topic voorgesteld om gedurende 4 jaar de sociale uitgaven te halveren, om zo de staatsschuld te halveren (zie http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=7042).
Citaat:
Citaat:
In feite zou het veel goedkoper zijn om OCMW-uitkeringstrekkers, langdurige werklozen, evenals bedelaars, enz. (indien ze niet terecht kunnen bij vrienden of familie) op te vangen in een soort opvangcentra met grote slaapzalen waar ze gewoon kost en inwoon krijgen, waar ze zich moeten schikken naar een aantal huisregels, waar ze moeten helpen om die centra netjes te houden en waar ze ook moeten helpen koken, e.d. ten einde hen zo opnieuw wat arbeidsethiek en discipline bij te brengen. Uiteraard mag het dan niet de bedoeling zijn dat ze daar lang blijven. De bedoeling moet zijn dat ze werk zoeken (daartoe moeten ze dan ook ondersteuning krijgen en ze mogen ook geen aangeboden job weigeren) ten einde terug genoeg geld te verdienen om zelf een eigen bestaan uit te bouwen, maar dan niet op kosten van de belastingbetalers.
|
U hebt teveel naar Tomb zitten luisteren. :P
Maar goed in alle ernst: je kan maar weinig tegen hebben op datgene dat u hier voorstelt, met uitzondering van het dwangmatige. Indien u dit als obligatoir voorstelt dan ben ik er absoluut tegen. Misschien dat u het voorstel van Tomb een keertje moet heropzoeken, dat was best goed uitgewerkt.
|
Het gaat zich om het concept. Ik wil niet aan commaneukerij doen. Wie terecht kan bij familie of vrienden, zonder evenwel ten laste te zijn van de staat, mag zonder enig probleem bij hen terecht. Niemand (behalve de landlopers) moet worden verplicht om naar die opvangcentra te gaan. Die moeten er alleen maar zijn om mensen op te vangen die geen recht meer hebben op een uitkering. Het gaat er mij alleen om een voorstel te lanceren om fors te besparen op de sociale uitgaven. Zomaar iedereen onvoorwaardelijk een uitkering geven (waarmee ze toch alleen maar louter kunnen overleven), is echt niet langer betaalbaar.
En nog iets : als het u interesseert, ik neem absoluut niet de moeite om lange berichten van wie dan ook tot in het kleinste detail te lezen. Dat vind ik veel te tijdrovend. Ik steek mijn tijd liever in het zelf schrijven van provocerende berichten, die liefst niet al te lang zijn.
|