![]() |
Transhumanistische rechten?
Een groeiend aantal wetenschappers raakt er van overtuigd dat vele dieren met een centraal zenuwstelsel fundamenteel op een betekenisvolle manier met de mens kunnen communiceren.
De grens tussen primaten en mensen is al een zeer relatieve grens geworden, en meer en meer stemmen gaan op om deze dieren duidelijke "mensen-rechten" te geven. Vanuit wetenschappelijk oogpunt is dat niet meer absurd. Uiteraard blijft het problematisch om "mensen-rechten" aan dieren toe te kennen. Toch vinden vele wetenschappers dat "dieren-rechten" voor dieren eigenlijk niet volstaan, omdat dergelijke rechten een fundamenteel verschil tussen beide diersoorten blijven vooropstellen. Stemmen gaan dan ook op om stilaan naar een systeem van "transhumane" rechten te evolueren. Transhumanisme is een filosofie die streeft naar de verbetering van elk leven, en meer bepaald leven met een centraal zenuwstelsel. Ook artificieel leven en het potentieel daarvan om het leven tout court te verbeteren, wordt opgenomen in de transhumane filosofie. Alle barrières tussen mensen, dieren en artificieel leven zullen stilaan kunnen worden opgeheven door wetenschappelijke en technologische ingrepen. Dit denkkader mondt uit in een wereldbeeld waarin grenzen tussen 'soorten' onbeduidend zijn geworden. Ook de legale en sociale omkadering van dit transhumane landschap zou dus de oude grenzen moeten opheffen. De vooruitgang in en de samenvloeiing van de neurologie, biotechnologie, nanotechnologie, gedragswetenschappen, dierkunde, zoocommunicatie, informatica, etc... maken de realisatie van zo'n transhumane wereld steeds concreter. De vraag is dan ook: tegen wanneer denkt u dat er een globale transhumane rechtspraak en wetgeving zal verschijnen die ons bindt met artificiële intelligentie en met dieren? |
De homo stupiensis is niet meer in staat met humane communicatie met de hem omringende natuur.
|
Centraal staat voor mij het oordeelsvermogen: zonder oordeelsvermogen kan er geen sprake zijn van verantwoordelijkheid voor het handelen, en zonder die verantwoordelijkheid kan er geen sprake zijn van rechten.
Of om het met Van Dun te zeggen: Indien de mens er ooit in zou slagen een robot te maken die aan al de voorwaarden voldoet waaraan een entiteit moet voldoen om als autonoom moreel subject en dus als soeverein rechtssubject in aanmerking genomen te worden, dan zou die robot een soeverein rechtssubject zijn, en geen middel waarop enig mens, zelfs niet zijn ontwerper, aanspraak kan maken |
|
Het is een mooie filosofie, en het zou een grote stap zijn in het bewustzijn van pan sapiens, maar het komt er voorlopig niet.
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be