Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   de bijna schuldloze echtscheiding komt eraan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=78353)

roderidder 31 januari 2007 17:48

de bijna schuldloze echtscheiding komt eraan

Bron www.een.be txt
Datum 31/01/07

SCHULDLOZE ECHTSCHEIDING KOMT ERAAN

De Kamercommissie Justitie heeft het principe van de schuldloze echtscheiding goedgekeurd. Bij alimentatie blijft het begrip echter behouden. Een "onherstelbare ontwrichting" van het huwelijk zal volstaan voor een echtscheiding. Dat kan betekenen dat de patrtners al een tijd niet meer samenwonen. Bij alimentatie blijft het begrip schuld wel behouden. Wie dus zwaar in de fout ging, kazn zijn recht op alimentatie kwijtspelen. Alimentatie wordt ook beperkt tot de lengte van het huwelijk. De vroegere levensstandaard speelt geen rol meer.

duveltje382 31 januari 2007 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roderidder (Bericht 2391617)
Bron www.een.be txt
Datum 31/01/07

De Kamercommissie Justitie heeft het principe van de schuldloze echtscheiding goedgekeurd. Bij alimentatie blijft het begrip echter behouden. Een "onherstelbare ontwrichting" van het huwelijk zal volstaan voor een echtscheiding. Dat kan betekenen dat de patrtners al een tijd niet meer samenwonen. Bij alimentatie blijft het begrip schuld wel behouden. Wie dus zwaar in de fout ging, kazn zijn recht op alimentatie kwijtspelen. Alimentatie wordt ook beperkt tot de lengte van het huwelijk. De vroegere levensstandaard speelt geen rol meer.

Das een betere link
http://tt.vrt.be/tt_een.php?p=161&g=on&s=0&r=0&x=1

En ja een goede zaak vind ik dat

debbie 31 januari 2007 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roderidder (Bericht 2391617)
Bron www.een.be txt

Datum 31/01/07

Zijn er dan zoveel mensen die alimentatie krijgen van hun ex? Ik dacht dat alimentatie in hoofdzaak iets was dat voor de kinderen betaald werd.

alberto 31 januari 2007 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 2391760)
Zijn er dan zoveel mensen die alimentatie krijgen van hun ex? Ik dacht dat alimentatie in hoofdzaak iets was dat voor de kinderen betaald werd.

Waarom blijf je gewoon niet bij elkaar?

debbie 31 januari 2007 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 2391788)
Waarom blijf je gewoon niet bij elkaar?

Wat voor een vraag is dat nu? :roll: Dat gaat je helemaal niets aan.

Babeth 31 januari 2007 18:51

Als ik me niet vergis kan een niet-werkende e(e)ga alimentatie krijgen van de voormalige kostwinner. Met als verdediging dat deze geen baan heeft en niet gewend is die te hebben.
Stamt nog uit de tijd toen het ongebruikelijk was voor vrouwen om buitenshuis te werken.

Spetsnaz 31 januari 2007 18:51

Ik vind het wel een goede zaak.
Er zijn genoeg gevallen waar de man in armoede vervalt om het luxeleven van de ex-vrouw te onderhouden.. En dat een leven lang !
Dus dat vind ik wel een goede zaak: dat dat niet meer het geval is.
Anderzijds blijkt echtscheiding voor vele vrouwen wel een oorzaak van armoede te zijn, dus het is een mes dat aan twee kanten snijdt, maar ik meen dat er voldoende garanties zijn ingebouwd.

alberto 31 januari 2007 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 2391796)
Wat voor een vraag is dat nu? :roll: Dat gaat je helemaal niets aan.

Gewoon een vraag, tis nochtans simpel en bespaart veel ambras.

roderidder 31 januari 2007 20:38

162 tt-EEN 162 wo 31 jan 20:21:12
politiek **************************

HERVORMING SCHEIDING: NIET ALLES OK
CD&V-Kamerlid Servais Verherstraeten
heeft bedenkingen bij de nieuwe proce-
dure. Hij vreest dat die aanleiding zal
geven tot schijnhuwelijken omdat de
scheidingsprocedure te kort is.

SP.A-Kamerlid Guy Swennen geeft de
tekst een "grote onderscheiding". Toch
vindt hij het jammer dat het
schuldprincipe niet volledig verdwijnt
en behouden blijft als er alimentatie
wordt geƫist.

Ook Sabien Lahaye-Battheu (VLD)
reageert tevreden, met name over de
bepalingen in verband met de termijn
voor de alimentatie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be