Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Racisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=78434)

tomcpp 1 februari 2007 13:10

Racisme

“Muslims are the vilest of animals…”
“Show mercy to one another, but be ruthless to Muslims”
“How perverse are Muslims!”
“Strike off the heads of Muslims, as well as their fingertips”
“Fight those Muslims who are near to you”
“Muslim mischief makers should be murdered or crucified”

Is dit racisme ? Ja in derdaad dit is racisme. Dit zijn uiteraard wel gewoon wat versjes uit de koran met "ongelovigen" veranderd in "moslims". Hier zijn de originele verzen met links naar de tekst :

Sura (8:55) - Surely the vilest of animals in Allah's sight are those who disbelieve
Sura (48:29) - Muhammad is the messenger of Allah. And those with him are hard (ruthless) against the disbelievers and merciful among themselves
Sura (9:30) - And the Jews say: Ezra is the son of Allah, and the Christians say: The Messiah is the son of Allah... Allah (Himself) fights against them. How perverse are they!
Sura (8:12) - I will cast terror into the hearts of those who disbelieve. Therefore strike off their heads and strike off every fingertip of them
Sura (9:123) - O you who believe! Fight those of the unbelievers who are near to you and let them find in you hardness
Sura (5:33) - The punishment of those who wage war against Allah and His messenger and strive to make mischief in the land is only this, that they should be murdered or crucified or their hands and their feet should be cut off on opposite sides or they should be imprisoned; this shall be as a disgrace for them in this world, and in the hereafter they shall have a grievous chastisement

Als dit racisme is, moet dan de koran verboden worden als racistische literatuur ?

Zonlicht 1 februari 2007 14:19

Er zijn twee stromingen in de islam de laatste decennia:
Zij die dit letterlijk nemen en terugwillen naar de 'oude waarden', en zij die dit niet 100% letterlijk nemen en de Koran proberen te verzoenen met de moderne westerse moraal.
Als je de bijbel zou letterlijk nemen, zou je ook iedereen beginnen af te maken die niet hetzelfde gelooft.
Die tweede, gematigde stroming is gelukkig in de meerderheid. Helaas komen altijd enkel de negatieve dingen in het nieuws. (iets positief 'verkoopt' niet he)

Het is gemakkelijk te zeggen op basis van die citaten dat de islam en de Koran slecht en kwaadaardig zijn.
Maar 90 percent van de moslims neemt dit uiteraard niet letterlijk en is wel degelijk verdraagzaam t.o.v. andere levenshoudingen.

Trouwens, wat heb je eraan om weer eens in de verf te zetten dat in een tekst van 1400 jaar oud, dingen in staan die je maar beter niet letterlijk neemt?

Jarno 1 februari 2007 14:36

Als ik zoiets schrijf over moslims en ik zeg dat ik dat niet letterlijk bedoel, dan ben ik dus geen racist? Dat wil ik nog eens zien!

Zonlicht 1 februari 2007 14:51

Ik ben geen voorstander van religie; maar een religieuze tekst waarin zoiets wordt gezegd (trouwens dat is niet het enige wat er in staat eh; er staan ook fijnere dingen in), is van een ander niveau dan bv. een racistisch pamfletje.
Aangezien voor tienduizenden Belgen de Koran een van de belangerijkste dingen in hun leven is, en aangezien er met 99,99 percent van hen geen problemen opduiken (toch niet op religieus-extremistisch vlak), zie ik er het nut niet van in om dit af te schaffen.

Mein Kampf is ook niet verboden in België he!

Jarno 1 februari 2007 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht (Bericht 2393689)
Mein Kampf is ook niet verboden in België he!

Maar je kan het wel niet zomaar kopen of ontlenen in de bibliotheek...

Wimpeus 1 februari 2007 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht (Bericht 2393689)
Aangezien voor tienduizenden Belgen de Koran een van de belangerijkste dingen in hun leven is, en aangezien er met 99,99 percent van hen geen problemen opduiken (toch niet op religieus-extremistisch vlak), zie ik er het nut niet van in om dit af te schaffen.

Dus de Koran is wel één van de belangrijkste dingen in hun leven doch staat het hen vrij om wat letterlijk in die Koran staat naar goeddunken te interpreteren ?
Als het zo'n oude tekst is van 1400 jaar geleden en men dient er sowieso niet letterlijk rekening mee te houden als het om al die racistische en haatdragende inhoud gaat, vraag ik mij af waarop u zich baseert om te stellen dat al de vredelievende teksten in die Koran dan wel nog steeds letterlijk worden opgevolgd.
Als ik dus een pamflet maak met 10 regels: 5 waarin ik oproep om alle niet-gelovigen te doden en 5 waarin ik oproep tot vrede, mag ik dan simpelweg zeggen dat die eerste 5 niet letterlijk dienen gevolgd te worden en mijn pamflet, omwille van de overige 5 regels, aldus een uiting van vredelievendheid is. Zou het niet kunnen dat de mensen die ik dwing om mijn 5 regels van vrede te lezen, tegelijkertijd die andere 5 haatdragende regels gaan lezen en dat bijgevolg sommigen deze even letterlijk gaan toepassen ?

Khalid 1 februari 2007 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 2393657)
Als ik zoiets schrijf over moslims en ik zeg dat ik dat niet letterlijk bedoel, dan ben ik dus geen racist? Dat wil ik nog eens zien!

misschien toch maar eens opzoekwerk verrichten. Het kan (soms) wonderen verrichten.

fox 2 februari 2007 10:12

Ik zou me graag eens verdiepen in dat Koran boekje. Ik dacht bij mezelf om al direct te beginnen met bovenstaande citaten aangezien ik hier op dit moment geen exemplaar ter beschikking heb.

Jammergenoeg zit ik nu al een kwartier te zoeken achter de diepere betekenis van deze citaten. Jammergenoeg kan ik met de beste wil van de wereld geen diepere betekenis vinden achter deze zinssneden.

Kan er misschien een moslim mij uitleggen hoe hij/zij deze stukken interpreteert? Alvast bedankt!

Ke Nan 2 februari 2007 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 2396147)
Ik zou me graag eens verdiepen in dat Koran boekje. Ik dacht bij mezelf om al direct te beginnen met bovenstaande citaten aangezien ik hier op dit moment geen exemplaar ter beschikking heb.

Jammergenoeg zit ik nu al een kwartier te zoeken achter de diepere betekenis van deze citaten. Jammergenoeg kan ik met de beste wil van de wereld geen diepere betekenis vinden achter deze zinssneden.

Kan er misschien een moslim mij uitleggen hoe hij/zij deze stukken interpreteert? Alvast bedankt!

Een kwaadaardige ziel zal het zwart zien. Een goedaardige ziet het wit.

LeMmOnN 2 februari 2007 10:32

Citaat:

Drie kwartier zoeken naar een diepere betekenis?! Drie kwartier zoeken in een boek voor simpele zielen.

Interpretatie = lezen en geloven, niet nadenken, gewoon bevestigen wat het boekje zegt

Jarno 2 februari 2007 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Khalid (Bericht 2395525)
misschien toch maar eens opzoekwerk verrichten. Het kan (soms) wonderen verrichten.

Wat heeft dit te maken met opzoekwerk? Ik reageer op een uitspraak van Zonlicht dus van jouw onzinnige opmerking ben ik niet gediend.

Ozymandias 2 februari 2007 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 2396325)
Wat heeft dit te maken met opzoekwerk? Ik reageer op een uitspraak van Zonlicht dus van jouw onzinnige opmerking ben ik niet gediend.

Zijn moslims een ras ?

trouwens, jij schreef: Als ik zoiets schrijf over moslims en ik zeg dat ik dat niet letterlijk bedoel, dan ben ik dus geen racist?

Klein verschil met de Koran of de Bijbel, niet ? En een essentieel verschil.

Ozymandias 2 februari 2007 11:47

Citaat:

Jammer genoeg zegt dat meer over jou dan over de Koran.

erikpoupaert 2 februari 2007 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomcpp (Bericht 2393453)
Als dit racisme is, moet dan de koran verboden worden als racistische literatuur ?

Racisme betreft het anders behandelen van mensen op basis van ras of nationaliteit. De Koran maakt geen onderscheid op grond van ras of nationaliteit, maar op grond van gedrag, namelijk, het al dan niet geloven in de Enige God.

Verguisd worden diegenen die in niks geloven (atheisten) en diegenen die in verschillende goden geloven (polytheisten).

De Islam staat soms vrij tolerant ten aanzien van de andere monotheisten (voornamelijk Joden en Christenen), soms weeral minder.

Het Jodendom wordt voornamelijk verweten dat zij trachten voor zichzelf de Enige God te reserveren, terwijl de Islam stelt dat de Enige God, de god is van alle mensen.

Het Christendom wordt voornamelijk de stelling verweten dat Jezus de zoon van God zou zijn, of via de Drievuldigheid nog erger, God zelf.

Mohammed, de centrale profeet van de Islam, was aanvankelijk sterk aangetrokken tot het Christendom. Uiteindelijk heeft hij Christendom toch verworpen, omdat hij niet akkoord kon gaan met Jezus als God (Drievuldigheid), en de Heropstanding van Jezus na de dood. Vanuit dat standpunt, kan de Islam gezien worden als een vereenvoudiging van het Christendom.

De Koran is dus niet racistisch, net zomin als de Bijbel.

Men zou de Torah (de "Pentateuch") racistisch kunnen noemen, omdat daarin geinsisteerd wordt op het uitverkoren karakter van het Joodse volk en het feit dat men enkel Jood kan zijn als men uit Joodse moeder geboren is. Maar zelfs deze stelling houdt niet noodzakelijk stand, als men zich realiseert dat het Judaisme herhaaldelijk insisteert op de billijke behandeling van Gentielen (niet-Joden).

Jarno 2 februari 2007 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias (Bericht 2396360)
Zijn moslims een ras ?

trouwens, jij schreef: Als ik zoiets schrijf over moslims en ik zeg dat ik dat niet letterlijk bedoel, dan ben ik dus geen racist?

Klein verschil met de Koran of de Bijbel, niet ? En een essentieel verschil.

Begrijpt u gewoon niet wat ik zeg of bent u dom? Dit is geen persoonlijke aanval, gewoon een vraag.

Wimpeus 2 februari 2007 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door erikpoupaert (Bericht 2396367)
Verguisd worden diegenen die in niks geloven (atheisten) en diegenen die in verschillende goden geloven (polytheisten).

De Koran is dus niet racistisch, net zomin als de Bijbel.

Dit is erg goed nieuws, de Koran is niet racistisch tav mijn persoon.
Als atheïst word ik gewoon een beetje verguisd, meer niet.
Ik kan dus gerust op beide oren slapen nu. :?

erikpoupaert 2 februari 2007 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht (Bericht 2393625)
Er zijn twee stromingen in de islam de laatste decennia:
Zij die dit letterlijk nemen en terugwillen naar de 'oude waarden', en zij die dit niet 100% letterlijk nemen en de Koran proberen te verzoenen met de moderne westerse moraal.

Er bestaat geen enkele poging in de Islam om de Koran te verzoenen met het westerse atheisme. De twee zijn helaas onverzoenbaar.
Citaat:

Als je de bijbel zou letterlijk nemen, zou je ook iedereen beginnen af te maken die niet hetzelfde gelooft.

De hedendaagse kristenen zijn er inderdaad wel in geslaagd om het kristendom te verzoenen met het hedendaagse westerse atheisme, maar dat tegen een zeer hoge kostprijs: het hedendaagse kristendom verwerpt noodzakelijkerwijs de essentie van de Bijbel en is dus eigenlijk geen kristendom meer.
Citaat:

Die tweede, gematigde stroming is gelukkig in de meerderheid.

Ook niet waar. "Gematigd" betekent dat men de godsdienstige principes gedeeltelijk of grotendeels dient te verwerpen. Gematigde moslims zijn dus geen moslims, en gematigde kristenen zijn dus ook geen kristenen.
Citaat:

Maar 90 percent van de moslims neemt dit uiteraard niet letterlijk en is wel degelijk verdraagzaam t.o.v. andere levenshoudingen.

Het probleem is dat men van de moslims in Europa verwacht dat zij zich "integreren". Dit betekent in belangrijke mate dat zij hun godsdienstige principes overboord dienen te gooien.

Voor kristenen geldt dit ook. Als een kristene zich "integreert" in het westerse atheisme, is hij helemaal geen kristene meer. Hij moet zich dan akkoord tonen met principes die in de Bijbel ten strengste worden veroordeeld: voorhuwelijkse sex, homosexualiteit, en vooral dient hij de overheid te aanvaarden als bron van moraliteit en bron van wat hoort en niet hoort, als substituut voor de Bijbel.

Zich "integreren" en zich verzoenen met zulke principes, kan geen enkele godsdienstige persoon: kristenen, moslims, joden, hindu's, boedhisten. Enkel westerse atheisten kunnen dit aanvaarden, en dan nog.

Ozymandias 2 februari 2007 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus (Bericht 2396432)
Dit is erg goed nieuws, de Koran is niet racistisch tav mijn persoon.
Ik kan dus gerust op beide oren slapen nu. :?

Als je atheïst bent, geloof je toch niet wat er in de Koran staat ;)

Ozymandias 2 februari 2007 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 2396416)
Begrijpt u gewoon niet wat ik zeg of bent u dom? Dit is geen persoonlijke aanval, gewoon een vraag.

Ik begrijp het maar al te goed. En ik wijs je op de fouten in je stelling. Een tweedelige fout. Er is geen sprake van racisme, en het is geen boekje dat iemand nu net geschreven heeft.

Na de eerste reactie al meteen beginnen schelden wijst op een duidelijke onzekerheid.

erikpoupaert 2 februari 2007 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus (Bericht 2396432)

Atheisme op zich wordt inderdaad wat verguisd, maar het is vooral de algemene levensstijl en levenswandel van de atheisten die veroordeeld wordt: Voorhuwelijkse sex, homosexualiteit, de onmogelijkheid om via het huwelijk de langdurige/levenslange relatie in stand te houden, die noodzakelijk is om kinderen groot te brengen, enzovoort.

De westerse atheistische levenstijl wordt inderdaad, door alle godsdiensten, als bijzonder minderwaardig beschouwd, en volgens mij terecht.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be