Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlamingen voelen zich meest verbonden met Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=78638)

Thomas- 2 februari 2007 21:13

Vlamingen voelen zich meest verbonden met Vlaanderen

Met het oog op een betere toeristische communicatie vanuit Vlaanderen, peilde Stéphane Léonard in het kader van zijn masterthesis naar wat Vlamingen als typisch Vlaams beschouwen. 969 personen namen deel aan het onderzoek. De promotor was Prof. dr. Robert Govers, zelf van Nederlandse afkomst. Het onderzoek verliep autonoom, zonder samenwerking met of medewerking van de Vlaamse overheid.

Desondanks wat sommige belgicisten ons proberen wijs maken leeft Vlaanderen wel degelijk bij de mensen. De meeste mensen voelen zich op de eerste plaats verbonden met Vlaanderen (39.53%), de 2de grootste groep zijn diegene die zich verbonden voelen met hun gemeente (31.99%). België komt slechts op de 4de plaats met een luttele 7.95% en Europa scoort nog een 2tal procent minder.

Meer grafiekjes en info op de weblog van LVB.

Catalyst 3 februari 2007 01:46

Ik heb toch mijn kritische bedenkingen bij die studie.

Zo peilt de VVB ("Doorbraak") jaar na jaar naar het identiteitsbesef van de Vlamingen en zijn er steeds niet méér dan 10% die zich exclusief met Vlaanderen verbonden voelen.

Volgens de ISPO-peiling van 1999 voelt ongeveer 80% zich (in eerste of tweede keuze) verbonden met België.

Villa Comedia 3 februari 2007 01:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2398847)
Ik heb toch mijn kritische bedenkingen bij die studie.

Zo peilt de VVB ("Doorbraak") jaar na jaar naar het identiteitsbesef van de Vlamingen en zijn er steeds niet méér dan 10% die zich exclusief met Vlaanderen verbonden voelen.

Volgens de ISPO-peiling van 1999 voelt ongeveer 80% zich (in eerste of tweede keuze) verbonden met België.

Ik vind al die peilingen - van alle kanten - reuze interessant, maar uitsluitsel krijgt men pas na een volksreferendum. Wat houdt men tegen?

Heftruck 3 februari 2007 02:38

Ik zou het interessanter gevonden hebben als men Vlaanderen had vervangen door gewest. Dat lijkt mij al een stuk objectiever.

Bhairav 3 februari 2007 05:28

Hoe mensen zich verbonden kunnen voelen met iets dat saai en grijs is...

Jan van den Berghe 3 februari 2007 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2398847)

U "vergeet" er natuurlijk ook bij te zeggen dat er ook nauwelijks een gelijkaardig aantal zich "exclusief" met België verbonden voelt en dat ongeveer hetzelfde aantal als het tweede cijfer zich met Vlaanderen verbonden voelt.

Kim 3 februari 2007 10:03

Zoals met alle peilingen: wat zegt een aantal van 969 personen in godsnaam over wat er leeft bij "de Vlamingen"?

Mitgard 3 februari 2007 10:28

ik voel mij het meest verbonden met mensen die ik graag zie.
die zijn o.a. van limburg, oost-vlaanderen, antwerpen...

Zeno! 3 februari 2007 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2398879)
Ik zou het interessanter gevonden hebben als men Vlaanderen had vervangen door gewest. Dat lijkt mij al een stuk objectiever.

En Belgie door 'federatie'?

lomeanor 3 februari 2007 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2399090)
Zoals met alle peilingen: wat zegt een aantal van 969 personen in godsnaam over wat er leeft bij "de Vlamingen"?

Peilingen geven inderdaad geen duidelijk beeld over "wat er leeft bij de bevolking."

We kunnen enkel zeggen dat ze een aanwijzing bieden naar wat er leeft.

evilbu 3 februari 2007 13:18

Citaat:

Beste kim, wat zegt dat inderdaad?
Dat is wiskundige theorie onder de noemer "binomiaalverdeling".
Ik heb het even uitgerekend en aan de hand van deze cijfers , aangenomen dat de Vlamingen random geselecteerd zijn,zou je kunnen zeggen dat het percentage der Vlamingen dat het meest met Vlaanderen verbonden is, met 95% zekerheid ligt tussen 37.96% en 41.40%.;-)
Als je echter zoals BUB gaat werken met steekproeven van veertig man..in Leuven...:-D

Nussbaum 3 februari 2007 13:20

Citaat:

Dat is volgens mij helemaal niet weinig voor een peiling.

Casca 3 februari 2007 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2399555)
Beste kim, wat zegt dat inderdaad?
Dat is wiskundige theorie onder de noemer "binomiaalverdeling".
Ik heb het even uitgerekend en aan de hand van deze cijfers , aangenomen dat de Vlamingen random geselecteerd zijn,zou je kunnen zeggen dat het percentage der Vlamingen dat het meest met Vlaanderen verbonden is, met 95% zekerheid ligt tussen 37.96% en 41.40%.;-)
Als je echter zoals BUB gaat werken met steekproeven van veertig man..in Leuven...:-D

Zo'n betrouwbaarheidsinterval kan je enkel opstellen als het gaat om een enkelvoudige, aselecte steekproef hoor... is er getoetst naar representativiteit?

liberalist_NL 3 februari 2007 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 2398269)
Met het oog op een betere toeristische communicatie vanuit Vlaanderen, peilde Stéphane Léonard in het kader van zijn masterthesis naar wat Vlamingen als typisch Vlaams beschouwen. 969 personen namen deel aan het onderzoek. De promotor was Prof. dr. Robert Govers, zelf van Nederlandse afkomst. Het onderzoek verliep autonoom, zonder samenwerking met of medewerking van de Vlaamse overheid.

Desondanks wat sommige belgicisten ons proberen wijs maken leeft Vlaanderen wel degelijk bij de mensen. De meeste mensen voelen zich op de eerste plaats verbonden met Vlaanderen (39.53%), de 2de grootste groep zijn diegene die zich verbonden voelen met hun gemeente (31.99%). België komt slechts op de 4de plaats met een luttele 7.95% en Europa scoort nog een 2tal procent minder.

Meer grafiekjes en info op de weblog van LVB.

Waar staat Nederland? Waar staan de rest van de Nederlanden?

Nussbaum 3 februari 2007 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Casca (Bericht 2399584)
Zo'n betrouwbaarheidsinterval kan je enkel opstellen als het gaat om een enkelvoudige, aselecte steekproef hoor... is er getoetst naar representativiteit?

Ik heb niet veel verstand van statistiek maar evengoed vind ik dit een vreemde reactie omdat dat mijnsinziens niks met de grote van de steekproef te maken heeft, immers een niet representatieve steekproef is bij elke grote onbetrouwbaar.

evilbu 3 februari 2007 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nussbaum (Bericht 2399675)
Ik heb niet veel verstand van statistiek maar evengoed vind ik dit een vreemde reactie omdat dat mijnsinziens niks met de grote van de steekproef te maken heeft, immers een niet representatieve steekproef is bij elke grote onbetrouwbaar.

Wel ik ging ervan uit dat de steekproef representatief was (anders kan je niets berekenen) en dan gebruikte ik formule 1.a op http://www.ds.unifi.it/VL/VL_EN/interval/interval4.html met M=0.3953 en n=963.

Catalyst 3 februari 2007 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2399034)
U "vergeet" er natuurlijk ook bij te zeggen dat er ook nauwelijks een gelijkaardig aantal zich "exclusief" met België verbonden voelt en dat ongeveer hetzelfde aantal als het tweede cijfer zich met Vlaanderen verbonden voelt.

Daar gaat het hem niet om, ik wilde gewoonweg het dramatische verschil in cijfers aantonen tussen die peilingen en deze.

Wat gaan ze zeggen bij de volgende peiling, dat het aantal mensen dat zich Belg voelt nihil is? Belachelijk.

Jan Meuleman 3 februari 2007 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2400094)
Daar gaat het hem niet om, ik wilde gewoonweg het dramatische verschil in cijfers aantonen tussen die peilingen en deze.

Wat gaan ze zeggen bij de volgende peiling, dat het aantal mensen dat zich Belg voelt nihil is? Belachelijk.

Ben je er zeker van dat je niet moedwillig vergeten bent er bij te zeggen dat er ook nauwelijks een gelijkaardig aantal zich "exclusief" met België verbonden voelt en dat ongeveer hetzelfde aantal als het tweede cijfer zich met Vlaanderen verbonden voelt.

Tantist 4 februari 2007 02:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2399159)
ik voel mij het meest verbonden met mensen die ik graag zie.
die zijn o.a. van limburg, oost-vlaanderen, antwerpen...

Wat? Niet met die van de Waalse provincies? Vuil stuk separatist, dat Freya het niet hore!

Heftruck 4 februari 2007 02:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 2399358)
En Belgie door 'federatie'?

Vlaanderen is zowel een politieke als een culturele identiteit. Ik ben Brabander, geen Vlaming. Die verwarring begint op mijn zenuwen te werken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be