![]() |
Vlamingen voelen zich meest verbonden met Vlaanderen
Met het oog op een betere toeristische communicatie vanuit Vlaanderen, peilde Stéphane Léonard in het kader van zijn masterthesis naar wat Vlamingen als typisch Vlaams beschouwen. 969 personen namen deel aan het onderzoek. De promotor was Prof. dr. Robert Govers, zelf van Nederlandse afkomst. Het onderzoek verliep autonoom, zonder samenwerking met of medewerking van de Vlaamse overheid.
![]() Desondanks wat sommige belgicisten ons proberen wijs maken leeft Vlaanderen wel degelijk bij de mensen. De meeste mensen voelen zich op de eerste plaats verbonden met Vlaanderen (39.53%), de 2de grootste groep zijn diegene die zich verbonden voelen met hun gemeente (31.99%). België komt slechts op de 4de plaats met een luttele 7.95% en Europa scoort nog een 2tal procent minder. Meer grafiekjes en info op de weblog van LVB. |
Ik heb toch mijn kritische bedenkingen bij die studie.
Zo peilt de VVB ("Doorbraak") jaar na jaar naar het identiteitsbesef van de Vlamingen en zijn er steeds niet méér dan 10% die zich exclusief met Vlaanderen verbonden voelen. Volgens de ISPO-peiling van 1999 voelt ongeveer 80% zich (in eerste of tweede keuze) verbonden met België. |
Citaat:
|
Ik zou het interessanter gevonden hebben als men Vlaanderen had vervangen door gewest. Dat lijkt mij al een stuk objectiever.
|
Hoe mensen zich verbonden kunnen voelen met iets dat saai en grijs is...
|
Citaat:
|
Zoals met alle peilingen: wat zegt een aantal van 969 personen in godsnaam over wat er leeft bij "de Vlamingen"?
|
ik voel mij het meest verbonden met mensen die ik graag zie.
die zijn o.a. van limburg, oost-vlaanderen, antwerpen... |
Citaat:
|
Citaat:
We kunnen enkel zeggen dat ze een aanwijzing bieden naar wat er leeft. |
Citaat:
Dat is wiskundige theorie onder de noemer "binomiaalverdeling". Ik heb het even uitgerekend en aan de hand van deze cijfers , aangenomen dat de Vlamingen random geselecteerd zijn,zou je kunnen zeggen dat het percentage der Vlamingen dat het meest met Vlaanderen verbonden is, met 95% zekerheid ligt tussen 37.96% en 41.40%.;-) Als je echter zoals BUB gaat werken met steekproeven van veertig man..in Leuven...:-D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat gaan ze zeggen bij de volgende peiling, dat het aantal mensen dat zich Belg voelt nihil is? Belachelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:34. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be