Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Staatshervorming (https://forum.politics.be/showthread.php?t=78974)

Catalyst 5 februari 2007 19:35

Staatshervorming

Wat halen de Vlaamse partijen volgens u binnen tijdens de komende "grote staatshervorming", waar ons zoveel over verteld wordt?;)

meerdere opties mogelijk...

deryz 5 februari 2007 19:50

volgens mij enkel: Splitsing gezin- en gezondheidszorgen
omdat men te laf is om te komen voor de vlamingen

Catalyst 5 februari 2007 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 2405829)

Beste Deriz , sedert 1970 werden volgende domeinen gesplitst : taal, cultuur, onderwijs, media, ruimtelijke ordening, sport, preventieve gezondheidszorg, openbare werken, milieu, sport, verkeer, ontwikkelingssamenwerking, verdragsrecht, buitenlandse handel, toerisme, landbouw, wapenhandel, toezicht op de gemeenten en provincies, stedenbouw, werkgelegenheid, economie, wetenschapsbeleid, het taalgebruik in bedrijven, onderwijs en bestuurszaken, het gezinsbeleid, maatschappelijk welzijn, onthaal en integratie van inwijkelingen, jeugdbescherming, waterbeleid, landinrichting, natuurbehoud, huisvesting, zeevisserij, energie, ...zijn dit dan allemaal nederlagen?

deryz 5 februari 2007 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2405996)
Beste Deriz , sedert 1970 werden volgende domeinen gesplitst : taal, cultuur, onderwijs, media, ruimtelijke ordening, sport, preventieve gezondheidszorg, openbare werken, milieu, sport, verkeer, ontwikkelingssamenwerking, verdragsrecht, buitenlandse handel, toerisme, landbouw, wapenhandel, toezicht op de gemeenten en provincies, stedenbouw, werkgelegenheid, economie, wetenschapsbeleid, het taalgebruik in bedrijven, onderwijs en bestuurszaken, het gezinsbeleid, maatschappelijk welzijn, onthaal en integratie van inwijkelingen, jeugdbescherming, waterbeleid, landinrichting, natuurbehoud, huisvesting, zeevisserij, energie, ...zijn dit dan allemaal nederlagen?

heb ik dat gezegd neen? ik zeg enkel dat er geen serieuze staatshervorming zal komen omdat de vlamingen zich weer zullen laten doen:cry:

Jaani_Dushman 5 februari 2007 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2405996)

De regionalisering van de wapenwet wel.

Gorefest 5 februari 2007 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 2406125)
heb ik dat gezegd neen? ik zeg enkel dat er geen serieuze staatshervorming zal komen omdat de vlamingen zich weer zullen laten doen:cry:

Allez ;-)
Ik wacht al een paar jaar nu op dat communautair forum, waarmee Guyke altijd graag mee uitpakte om de Vlamingen te sussen. En ik denk dat ik nog lang kan wachten. In de zevende dag kreeg Somers het nie uitgelegd wat ze allemaal in petto hebben met de staatshervorming.. maar uiteindelijk waren het véél woorden zonder enige inhoud. Zo zal het ook zijn met de staatshervorming, veel verpakking maar geen enkel doel. Ik denk eerder dat ze de tijd willen terugdraaien (ik heb zo een vermoeden), gewoon uit angst voor de Walen :evil:

Catalyst 15 februari 2007 13:42

Citaat:

Een gedeeltelijke splitsing van de sociale zekerheid is volgens u niet Vlaams-nationalistisch?

Lao Tzu 15 februari 2007 13:44

Volgens mij gaat er enkel nog een verdere splitsing van vertrouwen komen na 10 juni...

Dat brengt ons uiteraard dichter bij de splitsing van België.

Heftruck 15 februari 2007 13:55

Weer niet goed gelezen. 'k Dacht dan het ging om wat we persoonlijk wilden.. Nujah, reken mijn stem dan maar bij "niets".

Zwartengeel 15 februari 2007 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2437067)
Weer niet goed gelezen. 'k Dacht dan het ging om wat we persoonlijk wilden.. Nujah, reken mijn stem dan maar bij "niets".

Ik acht het toch niet uitgesloten dat men één of ander zal proberen te herfederaliseren, hoor.

Bierke 15 februari 2007 14:22

Een splitsing van justitie .. en dit om praktische redenen met volgende verdeelsleutel: Terechtgestelden in Wallonië opsluiten, en degene die nog op een uitspraak wachten in Vlaanderen. Waarom deze maatregel enkel en alleen om de overbevolking tegen te gaan. bvb persoon A zit in de open instelling van Dendermonde te wachten, tot hij voor de rechter mag komen, nadat hij eventueel veroordeeld is op basis van één of andere wereldvreemde wet mag hij naar Dinant , om de dag daarna door Onkie (patroonheilige van de gevangenen met ontsnappingsdrang) de zegen en de "herkansing" te krijgen :p

Splitsing van België ... omdat Albert sterft en zowel Flupke als Laurent er niet uit komen wie respectievelijk op papa's en/of op de allimentatie betaalde man z'n stoel mag gaan zitten :D

Heftruck 15 februari 2007 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2437102)
Ik acht het toch niet uitgesloten dat men één of ander zal proberen te herfederaliseren, hoor.

Ik betwijfel het. Daar heeft geen enkele partij baat bij.

Hans1 15 februari 2007 18:33

Citaat:

Om te komen?:roll: Bent u kandidaat zelfmoordterrorist?:-D

Hans1 15 februari 2007 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2437538)
Ik betwijfel het. Daar heeft geen enkele partij baat bij.

De traditionele partijen niet, maar het volk wel.:-)

duveltje382 15 februari 2007 18:43

Toch kies ik voor splitsing België,lijkt mij de enige optie

Catalyst 15 februari 2007 19:43

Ah, gij zijt dus tegen uw partijlijn?

duveltje382 15 februari 2007 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2438296)
Ah, gij zijt dus tegen uw partijlijn?

Rare opmerking,leg eens uit AUB ......

Catalyst 15 februari 2007 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2438306)
Rare opmerking,leg eens uit AUB ......

Lijst Dedecker pleit voor een Belgische confederatie.

Of misschien had u reeds begrepen dat secessie aan confederalisme vooraf ging? Slim 8-)

duveltje382 15 februari 2007 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2438333)
Lijst Dedecker pleit voor een Belgische confederatie.

Of misschien had u reeds begrepen dat secessie aan confederalisme vooraf ging? Slim 8-)

Geef eens een bronnetje,want ik geloof daar de balle van ..... Ik heb alles gelezen van lijst Dedecker .....

Luc Bekaert 15 februari 2007 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst (Bericht 2438333)

Niet noodzakelijk ; als men artikel 35 van de Grondwet in werking stelt en een concrete lijst van federale bevoegdheden opstelt , komt men in een confederaal stelsel zonder voorafgaande secessie .
Dit was een van de weinige lichtpunten in het communautair discours van de VLD , nl dat ze twee lijsten van bevoegdheden willen opstellen nl federale en deelstatelijke
In combinatie met art35GW (residuaire bevoegdheden bij de deelstaten )geeft dit confederalisme .
Dit is de meeste commentatoren ontgaan ........

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be