Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Tania Derveaux (NEE) - 5 tot 11 februari (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=146)
-   -   Waarom niet gewoon stemrecht? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=78976)

Mac Don 5 februari 2007 20:10

Waarom niet gewoon stemrecht?

Ik snap jullie intenties met de partij NEE en ik steun ze ook.

Politiek zoals ze nu is, moet ik niet en ik heb ook geen zin om daarvoor een ochtend op te offeren om in rij te staan en dit circus in stand te houden.

Blanco stemmen is niet de oplossing, dus ligt NEE me nog het meest voor de hand.
Maar eigenlijk zie ik nog het liefst gewoon stemrecht en dan kan ik szondags tijdens verkiezingen lekker uitslapen.

Steunen jullie het stemrechtsprincipe en hoe kunnen we dat stemrecht eindelijk eens waarmaken?

Ik twijfel in juni tussen niet gaan stemmen of NEE stemmen!

Veel succes alvast.

Tania Derveaux 5 februari 2007 20:15

Ik kan zelf geen uitspraken doen over stemrecht omdat dat mijn onpartijdigheid zou schaden, maar tijdens onze campagne hebben we inderdaad gemerkt dat een groot deel van de mensen stemrecht verkiest boven stemplicht. Je zou dus kunnen stellen dat als de meerderheid van de kiezers dit verkiest, dat het ondemocratisch is om het niet in te voeren.

Het zou er niet voor zorgen dat NEE niet zou opkomen, omdat mensen tenslotte altijd hun ontevredenheid moeten kunnen uiten, of ze nu vrijwillig gaan stemmen of onder "dwang".

Groetjes,

Tania

Jaani_Dushman 5 februari 2007 20:45

Stemrecht zou het probleem nog steeds niet oplossen. Want de niet-stemmers zitten dan met hetzelfde probleem als de huidige blancostemers: met hun mening (niet-stemmen) wordt geen rekening gehouden.

Als we een echte representatieve democratie willen (ikzelf geloof eerder in een basisdemocratie, maar daar gaat de discussie nu niet over), dan moeten ook niet-stemmers vertegenwoordigd worden in het parlement. namelijk door lege zetels.

En als de helft van de mensen beslist om 's zondags uit te slapen, moet dus ook de helft van het parlement leeg blijven.

Mac Don 5 februari 2007 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2406036)
Stemrecht zou het probleem nog steeds niet oplossen. Want de niet-stemmers zitten dan met hetzelfde probleem als de huidige blancostemers: met hun mening (niet-stemmen) wordt geen rekening gehouden.

Als we een echte representatieve democratie willen (ikzelf geloof eerder in een basisdemocratie, maar daar gaat de discussie nu niet over), dan moeten ook niet-stemmers vertegenwoordigd worden in het parlement. namelijk door lege zetels.

En als de helft van de mensen beslist om 's zondags uit te slapen, moet dus ook de helft van het parlement leeg blijven.

Ik ben dan ook voor stemrecht, waar er wél rekening wordt gehouden met het effectief aantal uitgebrachte stemmen.
Als er dan een grote leegte zit in het parlement, dan zal men de volgende keer beter z'n best moeten doen om politiek tetrug interessanter te maken. Nu heeft men die druk niet en kan iedere partij blijven aanmodderen...
Een parlement dat met stemrecht geen helft aan vertegenwoordigers telt, is geen rechtmatig parlement!

Jou idee van representatieve democratie staat me dus helemaal aan.

Praetorian 5 februari 2007 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2406036)

SFL moet een staatsgreep uitvoeren.
Jean d'Aurmelin I als onze nieuwe vorst.

Mac Don 5 februari 2007 20:56

Who?

Praetorian 5 februari 2007 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mac Don (Bericht 2406072)
Who?

Onze grote roerganger.

Jaani_Dushman 5 februari 2007 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2406047)
Jean d'Aurmelin I als onze nieuwe vorst.

Ik hem al voor me met een hermelijnen mantel en een protserige kroon. :lol:

Praetorian 5 februari 2007 21:10

Mits dat hij zijn haren ontkrult:

Jean d'Aurmelin I

Praetorian 5 februari 2007 21:19

We hebben blijkbaar ook al een koningin:

Cimme(-Il) Rouvier I

Unie tussen het belgicisme en revolutionair flamingantisme

Tania Derveaux 6 februari 2007 13:04

:lol: Kan ik ook ineens met vakantie gaan hehe

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be