Sjaax |
8 februari 2007 13:48 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS
(Bericht 2413399)
Voorwaar, een voortreffelijke inleiding van Zondervan. Objectief en weloverwogen.
Sjaax, ken jij dit boek? Bolkestijn is niet iemand die bang is om harde waarheden te zeggen.
|
Nee, ik heb het boek niet gelezen. In een recensie erover las ik dat volgens Bolkestein het bindmiddel niet wordt gevormd door een fictieve Europese geest, maar uitsluitend door geld, handel en economisch belang. Een daaraan verwante opmerking heb ik ook geuit:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax
(Bericht 2398501)
De neiging van ieder volk is zich zo klein mogelijk te organiseren. Maar als de voordelen van die gemakkelijkere organisatie niet opwegen tegen de nadelen van een zwakke economische positie als kleine eenheid dan zijn de meesten toch wel te porren voor integratie
|
Als je het boek hebt gelezen, doet die recensie recht aan het idee van Bolkestein over de Europese integratie?
Ik denk overigens dat de Belgen een bijzondere rol kunnen spelen in Europa. Ons Belgiekske is de enige natie in de EU met meerdere grote verschillende culturen. In andere EU-landen zijn er wel minderheden (bvb. Catalanen in Spanje, Tirolers in Italië, Hongaarse Transsylvaniërs in Roemenië om er een paar te noemen), maar deze groepen zijn klein ten opzichte van de meerderheid in dat land. Belgen kunnen mijns inziens goed de problemen en wrevels aangeven die spelen in een meervolkerenstaat. Zij hebben de ervaring.
|