Edina |
8 februari 2007 12:12 |
Europese commissie zwicht onder druk van Duitse auto-industrie
Citaat:
Autobouwers moeten CO2-uitstoot beperken
|
Citaat:
wo 07/02/07 - De Europese Commissie wil autoconstructeurs verplichten om tegen 2012 auto's op de markt te brengen die nog maar 130 gram CO2 per kilometer uitstoten. Nu is dat 162 gram CO2 per kilometer.
De Europese Commissie streeft wel naar een totaalplafond van 120 gram CO2 per kilometer.
De overige 10 gram moet worden bereikt met bijkomende maatregelen, zoals meer gebruik van biobrandstoffen, betere technologieën en een extra inspanning van de autobandenfabrikanten.
In 1998 had de EU al afspraken gemaakt met de autobouwers om de CO2-uitstoot van auto's te verminderen.
Maar de constructeurs hebben het vooropgestelde doel niet bereikt. Daarom legt de Europese Commissie nu zelf normen op.
Aanpassing onder Duitse druk
Europees Commissaris van Milieu Stavros Dimas had een CO2-uitstoot van 120 gram per kilometer voorgesteld, maar moest die limiet verhogen onder druk van Duitsland.
Duitsland heeft de grootste auto-industrie binnen de Europese Unie. De meeste constructeurs zijn gespecialiseerd in zware auto's met een grotere uitstoot.
De constructeurs waarschuwden dat de maatregel van de Europese Commissie de Duitse auto-industrie veel schade zou toebrengen en veel banen zou kosten.
Onder druk van Europees commissaris Gunter Verheugen en de Duitse bondskanselier Angela Merkel is de maatregel aangepast.
|
Bron
Een week nadat het klimaatrapport van het IPCC bekend werd gemaakt dat duidelijk te kennen geeft dat er dringend maatregelen nodig zijn, zwicht de Europese commissie dus al onder druk van de Duitse auto-industrie. En dat voor maatregelen die makkelijk haalbaar zijn. De klassieke truuk van de werkgelegenheid blijft werken... En de zwakte van Europa is eens te meer duidelijk.
|