Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Europese commissie zwicht onder druk van Duitse auto-industrie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=79340)

Edina 8 februari 2007 12:12

Europese commissie zwicht onder druk van Duitse auto-industrie
 
Citaat:

Autobouwers moeten CO2-uitstoot beperken
Citaat:


wo 07/02/07 - De Europese Commissie wil autoconstructeurs verplichten om tegen 2012 auto's op de markt te brengen die nog maar 130 gram CO2 per kilometer uitstoten. Nu is dat 162 gram CO2 per kilometer.

De Europese Commissie streeft wel naar een totaalplafond van 120 gram CO2 per kilometer.

De overige 10 gram moet worden bereikt met bijkomende maatregelen, zoals meer gebruik van biobrandstoffen, betere technologieën en een extra inspanning van de autobandenfabrikanten.

In 1998 had de EU al afspraken gemaakt met de autobouwers om de CO2-uitstoot van auto's te verminderen.

Maar de constructeurs hebben het vooropgestelde doel niet bereikt. Daarom legt de Europese Commissie nu zelf normen op.

Aanpassing onder Duitse druk

Europees Commissaris van Milieu Stavros Dimas had een CO2-uitstoot van 120 gram per kilometer voorgesteld, maar moest die limiet verhogen onder druk van Duitsland.

Duitsland heeft de grootste auto-industrie binnen de Europese Unie. De meeste constructeurs zijn gespecialiseerd in zware auto's met een grotere uitstoot.

De constructeurs waarschuwden dat de maatregel van de Europese Commissie de Duitse auto-industrie veel schade zou toebrengen en veel banen zou kosten.

Onder druk van Europees commissaris Gunter Verheugen en de Duitse bondskanselier Angela Merkel is de maatregel aangepast.
Bron

Een week nadat het klimaatrapport van het IPCC bekend werd gemaakt dat duidelijk te kennen geeft dat er dringend maatregelen nodig zijn, zwicht de Europese commissie dus al onder druk van de Duitse auto-industrie. En dat voor maatregelen die makkelijk haalbaar zijn. De klassieke truuk van de werkgelegenheid blijft werken... En de zwakte van Europa is eens te meer duidelijk.

Geertje 8 februari 2007 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2414767)
[b]

Bron

Een week nadat het klimaatrapport van het IPCC bekend werd gemaakt dat duidelijk te kennen geeft dat er dringend maatregelen nodig zijn, zwicht de Europese commissie dus al onder druk van de Duitse auto-industrie. En dat voor maatregelen die makkelijk haalbaar zijn. De klassieke truuk van de werkgelegenheid blijft werken... En de zwakte van Europa is eens te meer duidelijk.

Het moet nog altijd technisch mogelijk blijven. :roll:

Je kan anders afkomen met een norm van bvb. 60, terwijl niemand dit kan bewerkstelligen. Of moeten we dan stoppen met auto's produceren en terug met paard en kar gaan rijden ?

Edina 8 februari 2007 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje (Bericht 2414783)
Het moet nog altijd technisch mogelijk blijven. :roll:

Je kan anders afkomen met een norm van bvb. 60, terwijl niemand dit kan bewerkstelligen. Of moeten we dan stoppen met auto's produceren en terug met paard en kar gaan rijden ?

Het is perfect technisch mogelijk. Dat is nu juist het punt.

Geertje 8 februari 2007 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2414822)
Het is perfect technisch mogelijk. Dat is nu juist het punt.

Het is technisch mogelijk bij een klein aantal auto's ! Of moeten we allemaal in een Smart gaan rijden ?

*Lorre* 8 februari 2007 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje (Bericht 2414830)
Het is technisch mogelijk bij een klein aantal auto's ! Of moeten we allemaal in een Smart gaan rijden ?

Als het slechts technisch mogelijk is bij een klein aantal auto's. Moeten ze de maatregel niet vastleggen. Er is weer goed over nagedacht hoor.

Edina 8 februari 2007 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje (Bericht 2414830)
Het is technisch mogelijk bij een klein aantal auto's ! Of moeten we allemaal in een Smart gaan rijden ?

Klopt niet. Het is wel degelijk technisch haalbaar voor alle auto's volgens verschillende studies. Het vergt natuurlijk wel een investering in die technologie. En zal ook leiden tot een meerkost. Maar dat is gewoon het logische principe van "de vervuiler betaalt".

Geertje 8 februari 2007 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door *Lorre* (Bericht 2414887)
Als het slechts technisch mogelijk is bij een klein aantal auto's. Moeten ze de maatregel niet vastleggen. Er is weer goed over nagedacht hoor.

Ter info : de oude maatregel (120) was nipt, de nieuwe is 130.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be