Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ecologisch en ethisch verantwoorde bedrijven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=79428)

Groentje-18 8 februari 2007 20:57

Ecologisch en ethisch verantwoorde bedrijven

Het doel van deze thread is een overzicht te krijgen van alle producten en/of dienstenaanbieders die op een ecologisch of ethisch verantwoorde manier handelen.
Ze maken dus wel winst, maar doen dit niet ten koste van alles en iedereen en dragen hun steentje bij aan een betere wereld.

Artiesten of managers die een schenking doen aan één of ander goed fonds en een enkel product of dienst van een bedrijf dat 'eerlijk' is mag/ mogen ook vernoemd worden.

Het lijkt me fijn hiervan een overzicht te hebben om zo te kunnen zien dat het uiteindelijk toch nog meevalt met onze economie en een soort hall of fame te bekomen van bedrijven die het eens verdienen om in de spotlight te staan!

Idealiter zijn er producten bij waarvan u hun goedheid nog niet wist en die u toch nodig heeft waardoor hun verkoop stijgt en de andere bedrijven worden aangemoedigd om ook op een milieu- en mensvriendelijke wijze te gaan produceren. ;)

@lpha 8 februari 2007 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 2416807)
Het doel van deze thread is een overzicht te krijgen van alle producten en/of dienstenaanbieders die op een ecologisch of ethisch verantwoorde manier handelen.
Ze maken dus wel winst, maar doen dit niet ten koste van alles en iedereen en dragen hun steentje bij aan een betere wereld.

De warme bakker om de hoek: hij staat bij nacht en ontij in zijn bakkerij opdat ik als consument smorgens over een vers gebakken brood kan beschikken. Op en top ethisch mijn gedacht

Edina 8 februari 2007 21:56

Ecopower. Een cooperatie die ENKEL groene stroom levert. Voorwaarde is het kopen van een aandeel. Je mag ook meerdere aandelen kopen, maar je krijgt hoe dan ook slechts één stem op de algemene vergadering. En hun moto is: "de beste kWh is de bespaarde kWh"! Hun tarifering is bovendien zeer eenvoudig: 0,15 EUR/kWh alles inbegrepen. Dat maakt hen het goedkoopst van alle leveranciers voor kleine verbruikers. En overstappen verloopt compleet probleemloos... ze hebben jammer genoeg wel een wachtlijst.

Groentje-18 8 februari 2007 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2416998)
Ecopower. Een cooperatie die ENKEL groene stroom levert. Voorwaarde is het kopen van een aandeel. Je mag ook meerdere aandelen kopen, maar je krijgt hoe dan ook slechts één stem op de algemene vergadering. En hun moto is: "de beste kWh is de bespaarde kWh"! Hun tarifering is bovendien zeer eenvoudig: 0,15 EUR/kWh alles inbegrepen. Dat maakt hen het goedkoopst van alle leveranciers voor kleine verbruikers. En overstappen verloopt compleet probleemloos... ze hebben jammer genoeg wel een wachtlijst.

:thumbsup:

Zo leert men nog wat geweldige bedrijven kennen ook!

Voor mij:

Natuurlijk de producten van Oxfam:

http://www.oxfam.org/en/

Zij werken vooral aan eerlijke handel, eerlijke prijzen dus voor de cacao en koffie.
Ze hebben een ruim assortiment van maar liefst 170 producten die qua prijs niet zoveel verschillen van de gewone variant. Hun producten vind je vooral in wereldwinkels en in toenemende mate ook in supermarkten.

Mambo 8 februari 2007 23:30

Het schijnt dat de "grow shops" ook wel hun steentje bijdragen. In ruime mate zelfs.

Tavek 8 februari 2007 23:42

http://www.vestas.com/vestas/global/en/

Groentje-18 8 februari 2007 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2417298)
Het schijnt dat de "grow shops" ook wel hun steentje bijdragen. In ruime mate zelfs.

:P

Hennep is een uiterst milieuvriendelijk gewas en kan bovendien gebruikt worden voor medicinale doeleinden ja.

On-topic:

De heerlijke zeevruchten van Belgische chocolade van Guylian. Wie kent ze niet?
Guylian is de grootste sponsor van Project Seahorse, een groep die zich inzet voor het behoud van het leven in de wereldzeeën. Iedere keer als je een doos chocolaatjes koopt steun je de bedreigde zeepaardjes!

Misschien iets leuks voor uw Valentijn? ;)

Groentje-18 8 februari 2007 23:53

Een auto die onder de 70km/u rijdt obv perslucht en boven die snelheid 1 liter benzine per 100km verbruikt:

http://www.theaircar.com/

Chipie 9 februari 2007 12:46

Die ook milieubewust bezig zijn, zijn de bedrijven die met hun overlast naar China vertrekken... :-P

eno2 9 februari 2007 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 2418358)
Die ook milieubewust bezig zijn, zijn de bedrijven die met hun overlast naar China vertrekken... :-P

De Chinezen zijn op komst, en eerst sturen ze ons hun ratteneters...

Chipie 9 februari 2007 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2418367)
De Chinezen zijn op komst, en eerst sturen ze ons hun ratteneters...

Zouden die U durven opeten? ;-)

eno2 9 februari 2007 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE (Bericht 2418373)
Zouden die U durven opeten? ;-)

Zou je ze het durven vragen of duik je liever in je hol?

lombas 9 februari 2007 13:43

Alle Quaker-bedrijven (Lloyds TSB, Barclays Bank, Cadbury Schweppes) en organisaties (Oxfam, Amnesty).

Quakerzaken hebben meestal een strikte ethische en ecologisch/sociaal-respectabele bedrijfscode.

eno2 9 februari 2007 13:47

Alle landbouwbedrijven die aan dynamische landbouw doen.

lombas 9 februari 2007 13:49

En uiteraard mag een prominent lid van mijn fondsenlijst naast de Quakerzaken niet ontbreken:

- Eli Lilly and Company (Lilly Endowment)

eno2 9 februari 2007 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2418581)
En uiteraard mag een prominent lid van mijn fondsenlijst naast de Quakerzaken niet ontbreken:

- Eli Lilly and Company (Lilly Endowment)

Why?
Nog zo'n theological worshipper met centen...

lombas 9 februari 2007 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2418587)
Why?
Nog zo'n theological worshipper met centen...

Ik? Ja.

eno2 9 februari 2007 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2418648)
Ik? Ja.

Jij niet, filantropos noppes.

lombas 9 februari 2007 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2418673)
Jij niet, filantropos noppes.

Ik geef ook, hoor. Niet bang zijn. En het is altijd makkelijk om "rijken" te bekritiseren als ze aan goede doelen schenken of er zelf één oprichten.

eno2 9 februari 2007 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2418713)
Ik geef ook, hoor. Niet bang zijn. En het is altijd makkelijk om "rijken" te bekritiseren als ze aan goede doelen schenken of er zelf één oprichten.

Ik bekritiseer hier geen filantropen, maar ik heb nu eenmaal een gloeiende hekel aan bijna alle religies.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be