![]() |
Zoals iedereen zich herinnert werd een maand geleden President Shevardnadze afgezet tijdens wat men nu noemt de Fluwelen- of Rozen Revolutie. Saakashvili is de grootste kanshebber.
Vandaag trekken ook de Belgische Georgiers, al dan niet genaturaliseerd, naar de Georgische ambassade in Brussel om er hun stem uit te brengen. Minimum 50% van de Georgische stemmen zijn benodigd om een geldige uitslag te bekomen. Sinds kort heeft interim-president Bourjanadze en Saakashvili reeds beslist dat Georgiërs in het buitenland over een dubbele nationaliteit mogen beschikken, dat is nieuw. De reden ligt voor de hand. Tussen de 1.2 en 1.5 miljoen (20 �* 25% v/d bevolking) Georgiërs zijn sinds 1989 hun land ontvlucht. Velen hebben ondertussen een andere nationaliteit aangenomen of hebben een permanente verblijfsvergunning verkregen in hun nieuwe leefland. Ook zijn er velen die gehuwd zijn met Europese of andere overzeese partners. Of hebben vast werk gevonden. Saakashvili probeert deze vluchtelingen te overtuigen om hem - en het land Georgië- te steunen in zijn hervormingen. De uitgeweken Georgiërs brengen ook rechtstreeks en onrechtstreeks vreemde deviezen binnen, die het land broodnodig heeft, en via die inkomsten hebben ook vele Georgiërs kunnen overleven in hun eigen land. Saakashvili hoopt natuurlijk ook dat vele van die uitgeweken Georgiërs zullen terugkeren naar hun land om het land weer te helpen opbouwen. Dan is het verlenen van die dubbele nationaliteit een interessante optie voor al die vlucthelingen, zo moest het andermaal fout gaan, ze weer niet in een zwart gat vallen. Vandaag is het een belangrijke dag, en er kan nog tot 20u00 gestemd worden op de ambassade van Georgië in Brussel. Ook mijn echtgenote, die onlangs Belg werd, is heden naar Brussel gereisd om haar stem uit te brengen. Georgische Ambassade in Brussel/België Adres: Ch. Wiser Square 2; 1040 Brussel tel.: +32 2 732 85 50 Emailadres: [email protected] |
:roll: Belachelijk :roll:
Moeten wij nu ook gaan stemmen op de een of andere Georgische politieker ??? Diegene die genaturaliseerd zijn hoeven zich niet meer in te laten met verkiezingen in een " vreemd " land... |
Citaat:
Binnenkort is het weer voor zover. 25 landen doen er aan mee: http://www.europarl.eu.int/home/default_nl.htm |
Citaat:
|
Exit Polls geven Saakashvili 85,8%.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nog even meegeven.. Hij is verkozen hoor.. de 36 jarige rakker |
Citaat:
|
Citaat:
|
Als ik mag meestemmen, stem ik tégen Saakashvili :D
|
Saakashvili is de nieuwe president van Georgië, alhoewel we nog tot overmorgen moeten wachten op de definitieve uitslagen. De nieuwe president heeft al belooft om zo snel mogelijk nieuwe parlementsverkiezingen te houden.
|
Ik heb deze ochtend op de Nederlandse radio gehoord dat er zware onregelmatigheden zijn vastgesteld door Human Rights Watch.
Een paar voorbeelden: * Behalve Sjakasjvilli is geen enkele kandidaat echt bekend. Bijna niemand heeft ooit hun kop gezien, ze kwamen nooit op televisie, en er zijn nergens affiches. * Sjakasjvilli's partij heeft hetzelfde nummer gekregen (5) als bij de laatste verkiezingen in November, waardoor hij dus wel gewoon zijn affiches heeft laten hangen. * Veel kiezers stonden niet op de lijsten van de kieslokalen (zo'n 30% !) waardoor wordt aangenomen dat ze gewoon van bureau tot bureau konden lopen om een aantal keer te stemmen. * Een systeem van controle werd hiervoor ingevoerd (een teken op de rechterduim) om te vermijden dat eenzelfde persoon tien keer zou terugkomen om te kiezen, maar dikwijls werd ook de linkerduim getoond, zonder reactie. * In bepaalde kieskantoren werden op 4 uur tijd 500 kiezers geregistreerd, wat betekent zo'n 30 seconde per kiezer. Als je weet dat landelijk een kiezer gemiddelde 3,5 minuten nodig had, dan weet je ook dat er gesjoemeld is. * Eigenaardig genoeg zijn voor, tijdens en na de verkiezingen geen aan- of afkondigingen geweest op televisie. Er wordt bijna niets gezegd in de media hieromtrent. Dit is op zich geen onregelmatigheid, maar wel een teken aan de wand dat heel dat verhaal daar een beetje stinkt. Maar allee, laten we zeggen dat ik in ieder geval zowel Sjakasjvilli als zijn volk veel geluk toewens. Moge hij echt een verandering brengen in Georgië, want Sjevarnadze heeft dat land gewoon laten ruïneren. |
Citaat:
|
het wordt moeilijk, maar ik heb er wel goeie hoop in met zo'n charismatisch warm figuur als Saakhasvilli.. Volgens mij is hij de enige man die voldoende begeestering kan brengen in het apatische Georgische volk. En dat zal nodig zijn om 't juk van decennialange corruptie en fraude af te leggen.. Maar hij mag nog zo hard zijn best doen als hij wil. Het lot van Georgië ligt niet echt in haar eigen handen. Daarvoor is het land teveel een speelbal van de grote powerplayers (Rusland,US)..
|
Ondertussen hebben de internationale waarnemers geconcludeerd dat ondanks de onregelmatigheden de verkiezingen over het algemeen wel aanvaarbaar zijn, omdat er wel hier en daar chaos heerste, maar meestal goede wil. Dit in tegenstelling tot de verkiezingen van november.
Ik ben tevreden met hun conclusie, en optimistisch voor Georgië. Zeker als je weet dat daar een oliepijplijn in constructie is om olie te vervoeren uit Asië als alternatief voor het labiele midden-oosten. Zowel Europa als de V.S. staan klaar voor massale investeringen. :wink: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be