![]() |
Staatshervorming
In uw persoonsbeschrijving lees ik dat u tot de ACW-strekking behoort. Daarom zou ik u het volgende willen vragen met de garantie die mijn partij (N-VA) kreeg dat er in geen enkele federale regering gestapt zal worden zonder grote staatshervorning in het achterhoofd : Wat is voor de ACW-strekking binnen de CD&V een voldoende grote staatshervorming om in een regering te stappen? Meer concreet, aan welke domeinen wordt gedacht en vooral, zal er vooraf een tijdsschema voor de realisatie ervan afgesproken moeten zijn? Dank bij voorbaat.
|
ACW is niet echt vragende partij me dunkt. Ik schrijf me in in de partijlogica: overheveling bevoegdheden op vlak van mobiliteit, fiscaliteit, delen justitie, arbeidsmarktbeleid, gezondheid. Kortom: de Vlaamse resoluties trouw blijven.
|
Citaat:
|
Kan u ook zeggen waar Jezus Christus heeft gezegd dat we elkaar méér moeten beminnen dan onszelf... tot aan de taalgrens?
|
Citaat:
|
Citaat:
Hopelijk komen deze bevoegdheden ter sprake. Ongetwijfeld wordt er aan franstalige kant onmiddelijk NON gebruld. Zal de CD&V dan op zijn standpunt blijven, ook als er daardoor een regeringsvorming onmogelijk wordt? Of zal de CD&V uit "hoger belang" toch maar toegeven? Yves Leterme spreekt telkens over goed bestuur. Kan er wel een goed bestuur zijn zonder een overheveling van deze bevoegdheden? Jan |
Citaat:
|
Citaat:
Als franstalig België ervoor kiest om zeer veel ambtenaren (op allerlei niveau's : provinciaal, gemeente, gewest,leerkracht, NMBS, post....) in dienst te nemen dan dienen zij ook op te draaien voor de kost van deze semi en echte overheidspensioenen = meestal hoog pensioen. Uw mening a.u.b. en dit ook in het licht dat de nationale bank problemen voorspelt i.v.m. de komende pensioenlast. |
Citaat:
|
staatshervorming
voor ons betekent staatshervorming een beter werkende overheid organiseren en de bevoegdheden zo dicht mogelijk bij de mensen brengen, op het meest efficiënte niveau, kortom subsidiartiteit.
Het heeft wat mij betreft niks te maken met een verminderde solidariteit. Dagelijks merk ik in De Kamer hoe het federaal systeem tot op de draad versleten is. Niks kan nog beslist worden zonder samenwerkingsakkoord met de gewesten/gemeenschappen, dit kan bezwaarlijk krachtdadig bestuur genoemd worden. Bovendien mag men niet blind zijn dat de economische, mobiliteits-, zorg-, ... realiteit anders in beide landsdelen. Andere uitgangspunten vragen andere oplossingen. Neen, ik ben geen separatist. |
Citaat:
Overigens, door nog meer splitsing komen er ... nog méér samenwerkingsakkoorden! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:09. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be