![]() |
Twee derden (65%) van Antwerpse scholieren spreken thuis geen Nederlands
Citaat:
Willen Nederlandstalige kinderen nog een beetje kwalitatief onderwijs kunnen genieten, dan zijn ze dus quasi verplicht om een school te zoeken buiten het stadscentrum. De vroegere "elite"scholen (St.Jan, Dames, St.Agnes etc...) zijn ondertussen zo verrijkt dat een Nederlandstalige scholier erop achteruitgaat als hij/zij daar les volgt. Van leerkrachten die in zulke vroegere elitescholen werken weet ik bovendien dat het een bijna onmogelijke taak is geworden: rond het paasverlof kennen ze de namen van hun "multicultureel"klasje met 17 nationaliteiten, en als ze op het einde van het schooljaar mekaar een beetje kunnen verstaan is de doelstelling al bereikt. Welke vlaamse ouder noemt dit nog "onderwijs" voor zijn eigen kinderen? Bovendien is het zo dat de vroegere standaarden (reinheid, vuilnis in vuilnisbakken gooien, respect voor het materiaal etc...) totaal verdwenen zijn. Proficiat beleid: wij zijn verrijkt! En nu allemaal halal gaan eten, dan zijn we beter geïntegreerd. |
En die krijgen dan later in het beroepsleven een voorkeursbehandeling in het kader van de positieve discriminatie.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
weet er hier iemand welke verhoudingen er juist spelen tussen die andere talen? welke talen worden dan het meest gesproken?
|
Ik vraag me trouwens af hoe men aan die percentage's is gekomen?
Ik herinner me dat ik vroeger op school enquête's heb moeten invullen waar men onder meer ook vroeg wat uw moedertaal was. Mijn moedertaal is niet Nederlands maar dat wil niet zeggen dat ik thuis geen Nederlands spreek eh? |
Citaat:
Ik maar denken dat het over kinderen met een werkloze gediscrimineerde vader gaat en een vers uit het rif geimporteerde analfabete maagdelijke moeder! |
Citaat:
Graag zou ik de poco-partijen eens horen een toelichting geven over welke verrijkende meerwaarde die allochtonisering heeft. Enfin één ding is duidelijk, ook de zelfverklaarde poco's sturen hun kinderen liever naar een witte school dan ze verrijking van een multikulschool voor te schotelen. Voor de belastingbelater zou het ook fijn zijn moest hij de kost van de overlast van die allochtonisering in euro's uitgedrukt ziet staan. |
Citaat:
Zo konden we vandaag lezen dat het Heilig-Hart instituut in Ganshoren dicht gaat. De problemen oplossen is voor de andere onderwijsnetten !!! |
Citaat:
|
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...ra23112002_038 |
School sluit door te veel probleemjongeren
Het Heilig-Hartcollege in Ganshoren sluit zijn middelbare school. De inrichtende macht, de vzw Sint-Goedele, nam de beslissing omdat ze machteloos staat tegenover het groeiende aantal probleemjongeren in de school. Twee jaar geleden moest de school haar ASO-afdeling al sluiten omdat het leerlingenaantal afkalfde. Op 30 juni 2008 gaat de middelbare school helemaal dicht, de basisschool en het volwassenenonderwijs van het Heilig-Hartcollege blijven wel bestaan. (belga) Heel normaal hoor. Niets aan de hand. Die 'jongeren' zijn zo verrijkend dat ze niet eens meer naar school hoeven. |
Citaat:
Als het aan mij zou liggen, zouden ze enkel nog terecht kunnen in een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem indien ze geen onaantrekkelijke job zouden vinden of willen aanvaarden op een vrije arbeidsmarkt waar er geen betuttelende positievediscriminatieregelingen zouden bestaan. Indien ze dan niet bereid zouden zijn in een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem met de nodige ijver en vlijt gemeenschapsdiensten te verrichten, zouden ze uiteraard nog steeds de mogelijkheid hebben het hier voor bekeken te houden. |
veel autochtonen spreken ook geen nederlands maar west-vlaams of antwerps.
|
Citaat:
ik heb nog op sint jan berchmanscollege gezeten, wat ik nu allemaal lees doet mij wel :cry: |
Citaat:
|
Citaat:
|
De "verrijking"
Ook de situatie in het Antwerpse Sint-Jan Berchmanscollege vormde de laatste weken de kern van een hevige discussie over de dalende kwaliteit van het onderwijs in De Standaard met als "hoogtepunt" de NJSV-actie van maandag. Is het te weiten aan de toenemende allochtone leerlingen? Het ligt zeker en vast ook aan de manier waarop scholen hiermee omgaan!
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sint-Jan is hét voorbeeld van hoe het zeker niet moet... Na het 'scholenrapport' bleek dat Sint-Jan Berchmans slecht scoorde over ongeveer de hele lijn van het onderzoek. De school reageerde teleurgesteld. Zo vond de school (lerarenkorps en directie) van zichzelf dat alles goed ging... tot een leerlinge zelf reageerde in De Standaard. [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Na een lezersbrief van die leerlinge van het zesde jaar (DS 5/2) verscheen de volgende dag al meteen opnieuw een reactie van de directie van de school (DS 6/2) waarin deze de leerlinge afspiegelde als "iemand uit een gegoede familie die zich goed voelt en er goed uit ziet" en verder als "iemand die tot een gedachtestroming en een sociaal-economische achtergrond behoort die in Antwerpen ook bestaat". [/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Allereerst wou ik de leerlinge feliciteren voor haar moed en durf maar vooral ook wou ik reageren op het feit dat de school de leerlingen onmiddelijk stigmatiseerde. Mijn lezersbrief kwam twee dagen later, met uiteraard het nodige geknip en geplak door de redactie, in de krant (DS 8/2). Hier alvast de originele brief...[/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] [FONT='Times New Roman']"Graag wil ik Aurélie Van Havenbergh feliciteren voor haar moed en durf om te zeggen hoe de zaken er écht aan toegaan in haar school. [/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]De directie mag dan wel beweren dat het hooguit om vier of vijf leerlingen gaat (anderen zijn waarschijnlijk reeds van school veranderd), toch ben ik er van overtuigd dat er nog velen, zowel binnen als buiten de school, haar mening delen. Het feit dat zij zich moet richten tot de buitenwereld om gehoord te worden, is tevens een bewijs dat er niet zo veel naar de leerlingen geluisterd wordt als de directie wel beweerd. Integendeel, onmiddellijk stigmatiseert de directie haar tot het behoren tot “een gedachtestroming en een sociaal-economische achtergrond die in Antwerpen ook bestaat”. Het werkelijke probleem is dat de school hier niet durft inzien dat een (te) grote toestroming van leerlingen van allochtone afkomst niet altijd een verrijking, maar ook een verarming kan zijn. Maar dit heeft niet zo zeer met een gedachtestroming of sociaal-economische achtergrond te maken. Zich focussen op de opvang en integratie van die groep mensen is echter een goede zaak, maar de school mag hiervoor haar ziel niet verkopen. Die ziel houdt vooropgestelde normen, waarden en traditie in met als hoofddoel het verschaffen van degelijk onderwijs. De school kan deze zaken duidelijk niet meer combineren wat verklaart waarom er nu al enkele jaren een leegloop aan de gang is. Een poging tot ondoordachte progressiviteit is hier negatief uitgedraaid door een gebrek aan visie. Verder wens ik Aurélie veel sterkte bij de deliberaties, al vrees ik dat ze op niet veel steun meer zal mogen rekenen van het verblinde lerarenkorps!"[/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT] Na de actie van het NJSV in het kader van "stop linkse taal in ons klaslokaal" ,waarover 13/02 ook nog eens een artikel verscheen in DS, is de rust hopelijk teruggekeerd. Maar het probleem is daarmee nog niet van de baan. Verder vind ik het ook zeer jammer dat de meesten zich niet willen bezighouden met een zoveelste incident waarbij allochtonen weer het middelpunt van de belangstelling zijn. Het zou net in ieders belang zijn als we de extremisten een stapje voor zouden zijn. Het debat zou er enkel maar realistischer, acceptabeler en menselijker op worden... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be